Gastouder van een andere cultuur/religie/afkomst

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door 2mam2, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Snap ik ook echt wel hoor, maar zoals ik eerder al ergens zei; het is natuurlijk echt niet zo dat continue elly en rikkert aan stond, maar het mocht wel en gebeurde af en toe dus ook. Maar t merendeel stond er gewoon k3 enz aan. Overigens had ik vaak op de groep wel één of meerdere christelijke kindjes zitten, die het vooral erg leuk vonden natuurlijk :)
     
  2. Nacho

    Nacho Fanatiek lid

    3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Loesje, ik ben benieuwd of je het ook zo normaal had gevonden als jouw kinderen op een openbaar / christelijk kdv opeens islamitische liederen gingen beluisteren? Dat is net zo goed tegen de bij de ouders bekende visie in. Mijn ervaring met christelijke mensen is gek genoeg dat zij wel vinden dat moslims hun geloof voor zichzelf moeten houden. Alsof je als christen een soort alleenrecht hebt op het geloof.

    Los van mijn mening over dit gebeuren, vraag ik me af of je echt geen voorstelling kan maken van de negatieve reacties op jouw verhaal. De overgrote meerderheid van de christenen is door hun ouders en omgeving christelijk gemaakt (feitelijk indoctrinatie). Er zijn weinig mensen die op latere leeftijd bewust kiezen voor het christendom, in vergelijking met de keuzes die andere niet-gelovig opgevoede mensen maken ten aanzien van religie. Ik laat mijn kind graag tot de eerste groep horen en daar hoor jij respect voor op te brengen. Je bent ten slotte aan het werk van mijn geld.
     
  3. Islah

    Islah Niet meer actief

    Ik weet niet zeker of dit een reactie is op mijn eerdere post, maar zo ja dan vind ik deze niet zo netjes.
    Respect dient namelijk van twee kanten te komen. Wanneer dit eenrichtingsverkeer is (zoals in het verhaal vanuit mijn post) dan vind ik het geen respect. Ik heb juist veel respect voor andersgelovigen/niet-gelovigen, maar wanneer ik gedwongen stil móet zijn vind ik het al echt een heel ander verhaal. Bij netjes vragen om even stilte ga ik echt niet recalcitrant juist geluid maken of iets dergelijks. En ja ik was dus gewoon begonnen met eten voordat zij begon, zie niet in waarom ik dan per se op een biddende moet wachten als het op zo'n vervelende manier gaat...

    Nacho: Helemaal mee eens. Inderdaad wanneer een moslim ditzelfde zou hebben gedaan wat Loesje deed dan zou dat door veel christenen absoluut niet worden geaccepteerd.
     
  4. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Jammer dat dit topic zo'n nare wending heeft genomen.
    Ik, als christen heb respect voor anders denkenden en zal anderen niet belasten met mijn christen zijn.
    Al vind ik even bidden voor het eten niet echt belasten (en ik vind het daarom ook niet zo netjes om als niet gelovige er doorheen te praten of vast te gaan eten. Ik zou ook even stil zijn voor een ander ritueel)
    Wij gaan op zondag naar de kerk en mijn kinderen mogen 's morgens niet naar buiten om de mensen die willen uitslapen niet tot last te zijn.
    Als ik aan het werk ben, zal ik niemand " belasten" met mijn christen zijn maar soms heb ik er leuke gesprekken over als mensen er naar vragen. Ik maak er ook geen geheim van.

    Kinderopvang vind ik wel van een andere orde.
    Ik neem aan dat iedereen de opvang kiest die het best past bij hun levensovertuiging/visie.
    Daarom dus niet zo gek dat een christen (die het geloof het allerbelangrijkst in het leven vindt) kiest voor een christelijke opvang en een moslim voor islamitische opvang en een alternativo voor antroposofische opvang;)
    Dat wil niet zeggen dat andere opvang niet ok zou zijn maar als je kan kiezen.....
     
  5. 2mam2

    2mam2 Fanatiek lid

    16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Zodeju, het topic word na 6 dagen nog verplaatst door beheer.:$
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Whahaha.... viel mij ook op.... Pffff, doe dan niks..... ;)
     
  7. 2mam2

    2mam2 Fanatiek lid

    16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Misschien in de hoop dat de discussie stopt omdat niemand het topic meer kan vinden.:D
     
  8. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Ik zat vroeger op een openbare basisschool, ik was en ben niet gelovig. En wij waren echt wel even een minuutje stil voor gezamenlijke maaltijden, om de kinderen die wel gelovig waren, de mogelijkheid te bieden een kort gebedje te laten doen.

    Ik snap niet waarom er hier een punt van wordt gemaakt?
    Ze hoeven toch niet hele Bijbel-, Koran-, of Thora teksten te leren?
     
  9. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    #129 Kukido, 27 jun 2016
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
    ...
     
  10. Islah

    Islah Niet meer actief

    Maar wat is er dan respectloos om alvast te gaan eten als de ander eerst moet bidden? Bidden is toch gewoon de aangelegenheid van diegene? Bedoel dit niet vervelend, maar vraag het me gewoon echt af, zodat ik er wat van kan opsteken. Misschien dat ik het ook teveel beredeneer vanuit mijn eigen geloof waarin de eigen beleving juist erg belangrijk is, daden van aanbidding zijn tussen een persoon en God waar anderen weinig mee te maken hebben.

    Mijn christelijke oma ging ook altijd nog even bidden terwijl sommige anderen dan al aan het eten waren. Ik heb haar er nooit over gehoord dat ze dit vervelend vond ofzo. Mijn eveneens christelijke tante is een ander verhaal die bewust afstand van mij heeft genomen nadat ik voor een ander geloof heb gekozen en niks met me te maken wil hebben.
    Mijn oma was dan wel een christen van de "lichte" variant en mijn tante is later gereformeerd geworden, misschien dat ik dat er wel bij moet vermelden en dat dat verschil maakt.
     
  11. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief


    Het is gewoon een stukje respect, zodat diegene in stilte een zegen kan vragen en dus niet afgeleid wordt. Zeker als die mogelijkheid er dus wel gewoon is, is dat erg netjes.
    En dat je tante afstand heeft gedaan, zal vast met het geloof te maken hebben, maar licht of zwaar maakt opzich niet uit. Zoiets is heel persoonlijk, en dus de persoonlijke keuze geweest van je tante.
     
  12. Nacho

    Nacho Fanatiek lid

    3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Een beetje jammer dat je alleen reageert op Islah. En helaas lees ik tussen de regels door precies de reactie waar ik al vanuit was gegaan...
     
  13. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief


    Ik wilde het voorgaande laten rusten en er dus niet meer op doorgaan.
    Wat die liedjes betreft; ik heb er nog eens over nagedacht en kan me nu toch wel voorstellen dat er ouders zullen zijn die het niet oké vinden. Ik heb daar niet mee te maken gehad, dus keek er op een andere manier naar.
     
  14. Islah

    Islah Niet meer actief

    Maar zoals in de door mij geschetste situatie heeft het toch niks meer met respect te maken? Dus wel luidruchtig gaan bellen wanneer ik bid en tegelijkertijd stilte afdwingen wanneer zij wilde bidden.

    Daarbij was mijn vraag dus waaróm het van respect getuigt. "Gewoon" is voor mij geen bevredigend antwoord, want ik weet niet wat er "gewoon" aan is. Ik zie namelijk echt niet in wat er erg is aan een boterham eten terwijl de ander daar pas even later mee begint omdat ze eerst even wil bidden?
     
  15. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief


    Dat stukje heb ik dan even gemist? In dat geval is dat van haar natuurlijk ook niet respectvol!
    En waarom het van respect getuigt, zei ik net al; diegene kan dan ik stilte bidden en wordt dan dus niet afgeleid door andere geluiden.
     
  16. Islah

    Islah Niet meer actief

    Ik smak niet hoor. :D En het zou inderdaad best kunnen dat je niet al mijn posts in dit topic hebt gelezen.
     
  17. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Maar als je in groepsverband eet, dan wacht je toch sowieso met eten tot iedereen zover is?

    Dat heeft meer met fatsoen dan respect te maken.
     
  18. Islah

    Islah Niet meer actief

    Nou in het ziekenhuis merkte ik toch meer dat 't gewoon ieder voor zich was. En dat was de situatie waarover ik het had.
    Ook heb ik vroeger op school bv. nooit gemerkt dat iedereen op elkaar wachtte hoor. Ik was een heel langzame eter dus wilde altijd z.s.m beginnen omdat het anders weer tijd voor de les was.
     
  19. yaro

    yaro Niet meer actief

    In privé sfeer zal ik altijd iemand de tijd gunnen om een kort gebed te houden. En dat leer ik mijn kinderen ook.

    Maar dat is heeeel anders dan op een kinderopvang waar ze structureel worden blootgesteld aan gelovige dingen. In groepsverband wacht je idd tot iedereen zover is. En naar mijn mening is dat als iedereen zit. Ik ken veel gelovige mensen met verschillende geloven. De rnige die het überhaupt ooit 'gevraagd' hebben zijn de types die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben en hun manier de enige juiste is. De mensen die constant hun geloof opdringen aan anderen, ookal is dat uit 'enthausiasme' voor hun oh zo perfecte geloof.

    Maar bij bijna alle gelovigen die ik ken is het geloof iets persoonlijks. Zoals Islah ook al zegt, tussen hun en de heer.

    En naar mijn idee is dat de enige juiste manier. Je geloof delen doe je met mensen die daarom vragen of het op prijs stellen. Niet met wildvreemden. Voor veel mensen is het geloof zeer beladen en die willen er niks mee te maken hebben in hun eigen opvoeding en hun eigen manier van leven. En dat kan heeeel goed terwijl je ook respect hebt voor andermans geloof.

    Andersom moet dat dus precies hetzelfde. Respect hebben voor diegene die niet of anders geloven. En die mensen belasten met jouw gebed, jouw kerkelijke liedjes enzo is respectloos. Net zo respectloos als dat niet gelovigen de gelovigen belasten met anti-geloof 'moppen' of opmerkingen.

    Bij openbare scholen, openbare opvang e.d. heb je de plicht om je neutraal op te stellen op dit punt.
     
  20. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik ben 100% atheist, maar zou er eigenlijk geen moeite mee hebben als mijn kind gevraagd zou worden om even stil te zijn voor het eten, omdat iemand die tijd even nodig heeft voor wat dan ook. Ik zou dan echter wel verwachten dat er rekening gehouden wordt met alle enigzins redelijke wensen- ook die vanuit andere geloven of gewoon vanuit wat mensen prettig vinden. Ook moet er natuurlijk niet al teveel gevraagd worden. 3 minuten stil zijn vind ik prima, 15 minuten stil zijn zou me toch te ver gaan.

    Wij hebben zelf een Islamitische oppas. Onze kinderen gaan wel naar een kdv, maar in de weekenden en avonden past zij zonodig op. Ik probeer bij haar ook rekening te houden met haar gebruiken. Zo zal ik zelf tijdens de Ramadan niet uitgebreid voor haar neus gaan staan eten of snoepen, maar loop ik even naar een andere kamer als ik iets wil eten wanneer zij er is. Zij heeft zelf aangegeven dat ze dit niet nodig vindt, maar ik zou me er gewoon niet prettig bij voelen om voor haar neus te gaan eten, terwijl ik weet dat ze nog uren moet wachten. Voor de kinderen is dit uiteraard anders en zij eten gewoon waar ze bij is, net zoals haar eigen kinderen. Overigens zou ik bij een overtuigd en fanatiek lijnende vriendin hetzelfde doen. :) Het gaat met dus niet per sé om het geloof, maar meer om iemand, die ik aardig vindt, respecteer en waar ik mee te maken heb, tegemoet te komen wanneer deze persoon om wat voor reden dan ook serieus voor iets kiest. En ik vind het ook waardevol om mn kinderen dit mee te geven- samen met het idee dat we allemaal verschillend zijn en verschillende keuzes maken.
     

Deel Deze Pagina