Gedrag van mijn kind normaal (op kdv)?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door BeebieBeeb, 21 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik haalde gisteren mijn dochtertje op van het kdv en had even met de leidster een gesprekje over hoe het met mijn dochter gaat.
    Ze gaat nu een maandje naar het kdv, voor 3 dagen in de week. Ze zit in een groep met kindjes van 0 tot 4. (er is geen babygroep op deze locatie)

Om even uit te leggen wat ze zei (of hoe ik het dus begreep..):
    -ze kan moeilijk alleen in slaap vallen
    Tja, als je haar klaarwakker in bed legt, gaat ze huilen omdat ze niet wil slapen maar spelen en als je er te lang mee wacht is ze te moe en lukt het niet om in slaap te vallen en dan gaat ze jengelen.. Ook moet ze waarschijnlijk erg wennen aan het slapen met andere kindjes op de kamer, zodra er eentje gaat huilen wordt zij ook wakker.

-ze kan zichzelf moeilijk vermaken en wil graag aandacht.
    De leidster zei dat ze graag bij hen op schoot zit. En als ze haar neerleggen vind ze dat al gauw niet leuk meer. Ze zei ook dat ze wel 20 min. in de box had gespeeld en een half uur in de wipstoel naar andere kindjes gekeken. Maar wat wordt er nu dan verwacht van mijn dochter? Dat ze zichzelf 2 uur achter elkaar in de box kan vermaken?? Ze is toch nog een baby? Die kun je toch geen uren maar laten liggen, die hebben toch meer aandacht nodig dan dat? Of zie ik dat verkeerd?
    (mijn man zegt dan joh ze worden toch betaald om voor die kinderen te zorgen en niet om bakjes koffie met elkaar te kunnen doen :D)
    En wat kan ik hier nu aan doen? Ik leg haar al steeds vaker in de box om even zelf te spelen, maar als ik dan een dag thuis ben knuffel ik ook graag met haar :) ipv haar alleen maar in de box te dumpen :D
    Ik weet ook echt wel dat ze geen tijd hebben om de hele dag mijn dochter op schoot nemen maarja... :)

Ook zijn we aan het oefenen om naar 5 flessen op een dag te gaan, omdat ze tot voor kort nog op 6 zat en soms nog steeds zit. Ze wil gewoon nog graag wat vaker drinken en grotere flessen krijgt ze nog niet op. Ik heb gezegd dat het dus niet erg is als ze wat vaker komt voor een fles. Maar elke keer als ik haar ophaal zeggen ze 'ja we konden het niet langer rekken hoor en hebben haar na 3uur al de fles gegeven' :( mmmmja ik heb gezegd dat als er 3uur tussen zit dat dat niet erg is? Maar ik vraag me af, misschien begrijp ik het zelf verkeerd en is het voor hun gewoon heel lastig om het op onze manier te doen?? Of hebben ze het daar maar mee te doen?

Ik weet dat ik dit beter met de leidsters kan bespreken, maar het overviel me een beetje en ik weet ook niet zo goed wat nou 'normaal' is :(

2. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het gedrag wat je beschrijft heel normaal voor zo een kleine baby.
    Aan je verhaal te horen is het nog niet echt goed overgekomen hoe jullie de flessen geven. Zou het gewoon nogmaals overleggen.
    En 20 minuten in de box alleen en 30 minuten in de wipper, als dat niet genoeg is! pff vind ik al behoorlijk lang om jezelf te vermaken op die leeftijd ;)
    Slapen tja.. dat kon die van mij ook niet op die leeftijd, thuis ook niet.. Op het kdv heeft ze daar vaak in de box geslapen, iets wat ze thuis nooit deed, maar daar beter werkte. wij vonden dat prima. tja.. zal met de tijd makkelijker gaan.
    ik vind het iig heel normaal gedrag van je kindje! en als je thuis bent met de kleine lekker knuffelen hoor ;)

3. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik vraag me dan ook af wat doen die leidsters de hele dag met die kinderen? En dan bedoel ik de baby'tjes...
    Moeten die zichzelf dan de hele dag vermaken tussen het slapen door (als ze dat al doen) of is het wel de taak van de leidsters om ze bezig te houden? Ik vind het eigenlijk zelf niet meer dan normaal dat mijn dochtertje om aandacht vraagt na een half uurtje of ligt dat aan mij?

Is het de bedoeling dat een kindje helemaal mee moet gaan met het ritme van het kdv of mag het ook zijn eigen ritme aan houden?
    Mijn kindje heeft bijv. nou eenmaal wat vaker de fles nodig dan misschien gemiddeld is, maar ik word er gelijk zo onzeker van terwijl ik dat normaal helemaal niet ben :)

Dan zegt de leidster, ze wil graag veel aandacht en bij ons op de arm, maar dat gaat natuurlijk niet de hele dag!! Dan denk ik gelijk ohjee is ze vervelend of wat doe ik verkeerd??

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze hebben natuurlijk een hoop kindjes om bezig te houden. voeden, verschonen, laten slapen. dus ze kunnen niet zo veel aandacht geven als thuis. maar gezellig bij de baby'tjes op de grond spelen vind ik wel normaal. of op de arm ed.
    Bij ons was het zo dat bij de baby'tjes het ritme van thuis gevolgd wordt. Dus gewoon de fles zoals jullie dat thuis doen en laten slapen zo vaak en op de manier zoals je dat thuis doet. Onze dochter kreeg alle flessen op verzoek. kan elke 3 uur zijn, om ook wel eens 5 uur ertussen. daar werd gewoon in meegegaan. Pas toen ze fruit en boord ging mee-eten ging ze een beetje meedraaien in het dagritme. Vanaf een maand of 6 dus proberen..
    Ik zou gewoon eens aan de leidsters vragen wat ze van zo een kleintje verwachten. wat ze met hen doen, hoeveel aandacht ze krijgen enz. Sommige leidsters zijn misschien niet zo goed in communiceren naar ouders toe. Wij hadden ook een leidster die de indruk gaf dat onze kleine het neit zo naar haar zin had, veel huilde ed. maar de andere leidster gaf aan dat haar gedrag heel normaal was. ja ze huilde wel eens als ze even moest wachten, maar niks ernstig (had ook de indruk dat de laatste leidster meer aandacht gaf aan de baby'tjes, dus wellicht dat dat ook meespeelt natuurlijk).

5. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ja ik ga denk ik toch de volgende keer maar even horen wat zij verwachten..
    Ik begrijp heel goed dat ze mijn kind niet constant kunnen pleasen omdat alle kindjes aandacht verdienen en ze mag ook best eventjes huilen als het spitsuur is met flesjes en luiers.
    Ik kreeg gewoon een beetje de indruk dat ze haar ritme lastig vinden (om de 3 a 4 uur een fles en slapen op verzoek) en dat ze té veel aandacht vraagt :) dat ik haar misschien teveel verwen thuis met aandacht ofzo...

Maar hoe lang konden jullie kindjes zichzelf vermaken met de leeftijd van 3/4 maanden? 'Moet' mijn dochter dat dan inmiddels al een tijd lang achter elkaar kunnen?

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Hoi Jez,

Hier een leidster van een kdv.
    Het gedrag van je meisje is heel normaal hoor. Om de 3 a 4 uur een flesje en slapen op verzoek hoort bij een kindje van die leeftijd. Helemaal niks raars aan. Een kindje van die leeftijd kan zich normaal gesproken echt niet langer vermaken dan een half uurtje.
    Het probleem van de kinderopvang is echter dat het gewoon echt heel pittig is, een groep van 12 kinderen op 2 leidsters. Je hebt echt handen tekort. Dat bakje koffie kan bij ons tussendoor echt niet gedronken worden hoor:) Helaas alleen een bakje koffie tijdens de pauze. Daardoor kan een kindje wel eens niet de aandacht krijgen die het eigenlijk nodig heeft en verdient. En dat is voor leidsters soms ook heel frustrerend. Want het allerliefste knuffelen we de hele dag met die kleintjes, maar daar is helaas geen tijd voor. Ik denk dus dat haar opmerkingen meer komen uit frustratie bij haar dat je meisje niet altijd lekker in haar vel zit.
    Ga gewoon nog eens het gesprek aan en bespreek samen wat een fijn ritme is en op welke manier ze de beste zorg kunnen bieden. Hoe langer ze daar is, hoe meer ze gewend raakt en hoe gemakkelijker het allemaal gaat.
    Succes!

7. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    babys zijn allemaal anders...hebben een eigen ritme en de een kan zich beter alleen vermaken als de ander. Jouw kindje kan op het kdv een heel ander ritme hebben als thuis....misschien moet ze gewoon nog even wennen. Maar het zit je dus wel een beetje dwars dus ik zou gewoon een gesprekje even aangaan over hoe en wat. wij hebben hier op het kdv een schriftje waar we alles in schrijven en over haar voeding/slaapjes enz. Misschien kun je het daar eens goed in opschrijven hoe het thuis gaat? Het kdv zal zich daar proberen aan te passen (hier tenminste wel).
    Mijn dochter kon op het begin ook niet zo lang zich zelf vermaken...maar inmiddels is ze bijna 9 maanden en gaat dit prima. Op het kdv hebben ze nou ook eenmaal geen tijd om de hele dag met haar bezig te zijn. Nu vermaakt ze zich prima met andere kindjes en het speelgoed. Thuis kan dit heel anders zijn;).

maak je je er niet te druk om! En ga anders gewoon ff een gesprekje aan. succes!

8. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Bedankt voor jullie antwoorden dames!

Tara, ik begrijp dat het voor die meiden drukdrukdruk is hoor, zij hebben dan maar 8 kindjes daar met zijn 2en, maar dan nog is het natuurlijk druk. Ik denk dat mijn meisje ook gewoon nog moet wennen, dat is niet zo gek na een maandje toch?
    Thuis is ze verder altijd super tevreden en huilt ze bijna nooit, dus hopelijk doet ze het binnenkort net zo goed op het kdv :)

Maar fijn om te horen dat mijn kind normaal gedrag vertoond ;) en ik ga volgende keer wel weer even kletsen met de juf :)

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dat is echt niet gek hoor. Ieder kindje is anders en de leidsters moeten hier mee om kunnen gaan. Fijn dat er maar acht kindjes zijn, dan hebben ze in ieder geval iets meer tijd voor je meisje
    Komt vast allemaal helemaal goed hoor, geef het even de tijd. Ze is nog zo klein en de wereld is soms nog eng en onduidelijk. Hoe vaker ze er is hoe veiliger het voor haar gaat voelen.
    En gewoon altijd in gesprek blijven met de leidsters, dat is voor hen ook heel fijn. Jij kent je meisje namelijk het beste.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.723
    113
    Drie uur tussen de flessen is voor mijn dochtertje, een dikke maand ouder dan de jouwe, wel echt de max hoor, tenzij ze heel diep slaapt wat niet vaak voorkomt. Is wel afgekolfde melk, wat wat lichter verteerbaar is. Ik snap nooit zo waarom een kind met een bepaalde leeftijd op een bepaald aantal voedingen "moet" zitten of er een bepaalde tijd "moet" tussen laten. Ik vind t heel normaal babygedrag wat jij beschrijft. Ik ben erg blij met onze gastouder, waar dochterlief alleen is met diens peuterdochter die ook graag met haar speelt en "helpt", en waar ze als ze het een keer nodig heeft de hele middag op de arm kan zitten.

11. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Afgekolfde melk is natuurlijk ook anders qua hoeveelheid. Dat krijgen ze nooit teveel natuurlijk. Mijn dochter heeft het ook tot 3 maanden gehad maar ze zit nu aan de flesvoeding. Ik ben ook niet per se zo streng wat betreft de hoeveelheid flessen hoor maar als ik niet een klein beetje een schema heb waar we ons aan houden, wordt het een zooitje... drinkt ze teveel of te weinig, kunnen we telkens halve flessen weggooien en/of wordt ze steeds wakker midden in de nacht..
    Ze geeft het trouwens ook zelf aan, overdag vaak na 3 uur, en dan mag ze ook gewoon drinken van mij en hoeft ze niet te huilen omdat IK zou willen bepalen dat er 4 uur tussen zou moeten zitten. Alleen jammer dat de leidsters dat dus blijkbaar niet gewend zijn en het toch al een paar keer koste wat kost probeerden te rekken.
    Ik denk dat mijn dochtertje gewoon ook nog een beetje moet wennen en zij ook aan mijn kindje.. Een kdv heeft ook wel weer voordelen dus het is niet zo dat ik niet tevreden ben hoor. Aan alles mankeert wel wat :)

En tja niemand die het zo goed weet en fijn doet als mama zelf he, dan had ik maar thuisblijfmama moeten worden ;)

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je hebt het over een baby...

Spelen en zelf vermaken lijkt me nog helemaal niet aan de orde.

Die kleintjes willen nu juist bij iemand zijn..en heel af en toe eens spelen en alleen liggen.

Dus jou baby is helemaal normaal en ik vind het niet dat het KVD dat kan verwachten van een kleintje

Ik heb mijn dochter eens opgehaald van het KDV toen hing ze in een maxicosie aan het plafond ( een speciaal ding daarvoor) met haar gezicht naar de muur :(. Ze was ook 3 a 4 maanden.
    Zij was juist heel makkelijk en dus ook makkelijk te vergeten in de drukte.

Ik heb haar trouwens daarna ook van het KDV gehaald en naar een gastouder gebracht ( luxe, want dat kon bij mijn schoonmoeder die officieel gastouder is van alle nichtjes)

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hebben ze geen wieg die hangt?daar sliep mijn jongen altijd in het begin. ze konden met een touw de wieg laten schommelen terwijl ze met een andere baby ook bezig waren.
    ik zou de schema die ik wil gewoon op schrijven ipv zeggen. ze begrepen volgens mij niet echt wat je wilde. het helpt altijd niet aan hen te laten beslissen maar gewoon duidelijk vertellen hoe en wat met flesjes en slapen.

14. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Blij te horen dat mijn kind niet raar is ;)

Ik heb ook wel het idee dat het ook scheelt welke leidster er op de groep staat. Ze doen het allemaal net even anders en bij de 1 gaat het vaker goed dan bij de ander..
    Ach ik kijk het gewoon even aan hoe ze vinden dat het gaat, heb al gezegd dat mijn meisje ook even moet wennen :)

15. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    ze moeten leren je dochter haar signalen te lezen.
    wat hier hielp waren alle signalen heel duidelijk beschrijven.
    maar dan ook echt eng duidelijk.
    moe= jengelen en als je hem op tilt legt hij zijn hoofd op je schouder en is stil met een duim in zijn mond
    honger is= jengelen en als je hem optilt na 5 tellen weer jengelen.
    verveling= grijpen met zijn handen en jengelen.

zo heb ik het gedaan.
    misschien een idee?

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Het gedrag is heeeel normaal hoor. Zo een kleintje kan zich toch nog geen uren alleen vermaken. Het is wennen voor jouw kindje maar dat gaat snel. Alle kindjes moeten eerst wennen, andere omgeving gezichten geluiden enz enz. Komt goed hoor

17. kvinna

kvinna Niet meer actief

Is voor een baby van die leeftijd heel normaal. Als ik dit lees, ben ik heel blij dat ons kdv een babygroep van 0-1 jaar. Scheelt volgens mij toch wel in de aandacht die een leidster kan geven, want baby's lopen nog niet en hoeven nog niet NUNUNU naar de wc. Dan is een baby op schoot nemen en een andere in een wiegje wiebelen natuurlijk veel makkelijker.

18. Delta

Delta Niet meer actief

vreemd idd, 3 maanden is nog jong! rond die leeftijd zijn ze 90 min wakker of zo? mijn dochter speelt ook 30 min in wipstoel, soms wat langer, soms wat korter, vind ik al heel wat! ze kan zichzelf goed vermaken.
    mijn dochter drinkt 5 flessen van 180+6 wat 200 cc word.. kan jou dochter dat niet op? anders toch gewoon 6 flessen, is niet zo erg toch?

Deel Deze Pagina