Dag dames! Hier een berichtje om me voornamelijk even af te reageren en wat zouden jullie in dit geval doen? Ik ben bloembinder en werk 45 uur per week. Voor ik zwanger werd kreeg ik al problemen met mijn werk. Het begon toen ik begin maart met de pil stopte. Mijn hormonen raakte zo van slag dat ik dagen lang alleen maar heel erg aan het trillen ben geweest, me verschrikkelijk slap heb gevoelt en gedurende de hele dag het gevoel had dat ik flauw kon vallen. 1 maand later werd ik zwanger. Toen ik nog niet eens anderhalve maand ver was moest ik het mijn werk al vertellen omdat ik mij zo verschrikkelijk ziek voelde, erg misselijk en alles wat er bij hoort. Toen heb ik hun verteld dat ik mij zo beroerd voelde. Ze waren blij voor me en het was niet anders. Toen ik bijna 3 maanden was werd ik door hun op het matje geroepen. Het gaat niet goed hoe je nu werkt en blablabla.. dus ik weer uitleggen dat dat vaak na 3 maanden over ging. en ziek dat ik mij voelde! mijn baas geloofde niet dat het met 3 maanden over zou gaan. en ja hoor, kort erna voelde ik me weer goed! nu ben ik 21 weken, maar door werkomstandigheden loopt het niet lekker. vrijwel geen pauze, hele dag door bukken en tillen, zelfde tempo doorwerken als normaal want er is geen andere keuze. en dat van 9 tot 6, 5 dagen per week. al vroeg in mijn zwangerschap kreeg ik hierdoor veel harde buiken en heel erg last van mijn onderrug en een lage bloeddruk waardoor het werk mij maar moeilijk afgaat. met de verloskundige over gesproken, ik moest 50% werken en 50% ziektewet. mijn baas is er hard tegenin gegaan en na een hoop gezeik hebben we het zo kunnen regelen dat hij mij wel voor 50% heeft ziekgemeld maar dat ik wel van 9 tot 3 of van 12 tot 6 werk omdat je ook in productiviteit omlaag gaat. prima. nu vroeg ik vandaag, hoe zit het eigenlijk met zaterdag? ja zaterdag kan niet hoor! wou je zeggen dat je met 4 dagen per week tot 12 uur uitslapen niet zaterdags de hele dag kan werken? ja ik doe me best (keek me raar aan) nee dat moet je vol kunnen houden! dus ik weet onderhand niet meer wat ik moet doen.. de kans wordt steeds kleiner dat ik hier nog terug kan en wil komen na mijn verlof ondanks dat ik een vast contract heb... en ondanks dat ik in mijn recht sta weet ik het echt niet meer. Wat zouden jullie in dit geval doen?
Jeetje meid wat een rot situatie. Is er niet iemand anders binnen het bedrijf p&o, arboarts of vertrouwenspersoon waar mee je dit kan bespreken? Als het echt niet gaat, kies voor je kindje. Die voelt jou stress ook. Luister naar je lichaam. Sterkte!
Ongelofelijk zeg Maar bedenk...er is niets belangrijker dan jij en je kindje! 50% ziek en 50% werken werkt blijkbaar helemaal niet want je werkt nog steeds teveel, en meer medewerking van je baas hoef je zo te lezen niet op te rekenen. Jammer dat het zo moet maar ik zou me dus 100% ziek melden. Hoe het dan na je zwangerschap moet? Dat is een zorg voor later, nu zorgen voor je zelf en kindje, en de rust nemen die je nodig heb! Ga straks in je verlof alvast solliciteren naar wat anders, want bij zo'n baas zou ik niet eens meer willen werken! Nog een tip; Probeer zoveel mogelijk te communiceren via de mail. Je heb dan namelijk alles zwart op wit voor bijv het UWV. Stuur hem dus een mail waarin je, je werk uren bespreekt en ook de zaterdag. Dan sta je bij het UWV ook sterk aangezien je dus zwart op wit heb staan dat je baas gewoon niet mee wil werken, en 0,0 rekening met je houd Veel succes met alles en denk aan jezelf!
Heel erg krom hoe je baas denkt! Je werkt 50% dus moet je niet langer werken omdat je productiviteit omlaag gaat. Je hebt sowieso recht op extra pauze. Dus als je 8 uur per dag zou werken maar 50% ziek bent, werk je nog 4 uur en heb je nog recht op een half uur pauze, dus hoef je maar 3,5 uur werken en niet langer omdat je minder productief bent. Hij krijgt de 50% dat je ziek bent van het UWV betaald dus kost het hem niks, behalve dat het misschien lastig plannen is. Qua tillen zijn er genoeg regels voor. Misschien moet je je baas deze site ook even doorsturen Waar moet ik op letten als ik zwanger ben en werk? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Ik zou even alle rechten als zwangere op een rijtje zetten en dat aan hem geven. Daarna duidelijke afspraken over het werken maken. Als hij dan nog blijft zeuren 100% ziekmelden en contact opnemen met het UWV.
- werk niet langer dan 50% - verdiep je in de regelgeving voor zwangerschap en werk, je mag bepaalde werkzaamheden niet meer doen - luister naar je lichaam en je verloskundige, die symptomen zijn er niet voor niets - communiceer afspraken etc via mail, en vraag om schriftelijke bevestiging - blijf professioneel - zoek wat anders na je bevalling - neem voldoende rust en eet en drink gezond
Ben je niet lid van de bond?? Collega van mij heeft de bond ingeschakeld omdat ze niet meer Savonds wou werken. Nou toen de bond op de hoogte was kon alles!! Ze draafden voor haar. Enne 50% is 50% je baas krijgt 50% betaald van het UWV dus eigenlijk ligt hij de boel nu op hij vraagt ziektegeld voor uren dat he wel werkt. Schakel aders de bedrijfsarts in
Ik zou ook de bedrijfsarts inschakelen, je moet echt aan jezelf denken als een ander dat niet doet. Dan daarbij de tijd dat jij in de ziektewet zit krijgt hij jouw uurloon vergoed omdat het vanwege de zwangerschap is... dus het zou dan alleen om de bezetting gaan met het kost hem niks.