Beste lezer, Ik ga als alles goed is half november met zwangerschapsverlof. Het leuke van mijn werk is dat ik de eerste ben die ooit met zwangerschapsverlof gaat en ik dit toevallig ook zelf moet regelen omdat ik in de financiële administratie zit. Nu ben ik me alvast hierin aan het verdiepen. Ik begrijp dat de uitkering over het laatst verdiende jaarloon wordt berekent. Als deze uitkering van het UWV naar ons bedrijf lager uitvalt dan wat ik nu maandelijkse verdien, moet ik mezelf dan deze uitkering uitbetalen of moet ik mezelf mijn eigen maandelijkse loon betalen en het bedrijf dan het overige deel laten bijleggen? Bijvoorbeeld, ik verdien nu 1000. We krijgen als bedrijf zijnde van het UWV 900 uitkering moet ik me zelf dan 900 uitbetalen of 1000 uitbetalen dat het bedrijf dan zelf 100 moet bijleggen? Of is het bedrijf hier vrij in dat ze van het UWV 900 ontvangen en dat het bedrijf wel meer mag geven? Of zit hier een max. aan? (ik heb hierboven geen vakantie geld etc. meegerekend, even om het makkelijk te houden.) Nu is het ook nog zo dat we gaan overstappen naar een cao per 1 januari a.s., wat positieve gevolgen gaat hebben voor mijn loon, en nu is het dus zo dat hier wel een groot verschil in gaat zitten bijna 400 euro bruto per maand. Heb ik dan gewoon pech of moet het bedrijf een groot deel zelf gaan bijleggen? Of kan ik hiervoor een wijzing invoeren dat ons bedrijf meer uitkering van het UWV krijgt? Ook wil mijn werkgever mij misschien naar een andere B.V. zetten. Bij deze B.V. val ik wel meteen onder die cao en dan heb ik geen last van de loonverhoging in januari maar hier heb ik dan misschien maar 1 maand loon voor ik met verlof ga, hoe wordt dit dan berekend omdat ze kijken naar het loon wat je het laatste jaar hebt verdient bij de werkgever waar je op dat moment werkt? Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat jullie mij een stuk verder kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt.
Beste Klavertje4, Een zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Dit dagloon wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. (referteperiode) Dit bedrag wordt gedeeld door 261, het gemiddeld aantal dagloondagen in één jaar. De uitkomst is het dagloon. Valt je zwangerschapsuitkering lager uit dan wat je nu maandelijks verdient? Het is niet mogelijk dat de hoogte van de zwangerschapsuitkering die UWV betaalt aangepast wordt. Wel staat het je werkgever vrij om je extra aan te vullen. Ga je naar een andere B.V. en heb je daar korter dan één jaar gewerkt dan geldt het volgende: - Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? UWV deelt je SV-loon niet door 261 maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. - Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? UWV deelt je SV-loon niet door 261 maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot de dag waarop je met verlof gaat. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste UWV, Heel erg bedankt voor jullie antwoord. Hier kan ik heel wat mee. Sorry dat ik nu pas reageer maar had het erg druk. Nogmaals heel erg bedankt.