Even kort een beschrijving van mijn situatie: de planning was om dit jaar nog (augustus) voor mezelf te beginnen vanuit huis. Dat zou betekenen dat ik straks geen opvang nodig zou hebben voor de kleine op een paar uurtjes na dat ik toch buitenshuis moet werken, maar die zou mijn moeder kunnen oppassen of incidenteel een oppas aan huis. Nu is dat dit jaar niet gelukt. En of het in 2016 wel gaat lukken is nog maar de vraag. Op dit moment zit ik even in de bijstand omdat solliciteren zo ver in de zwangerschap niets meer oplevert, maar ik hoop zo snel mogelijk na de bevalling óf alsnog met mijn eigen bedrijf te starten óf te gaan werken voor een baas. Welke van de twee dat gaat worden weet ik dus niet. Als ik voor mezelf kan starten in maart/april, dan heb ik geen kinderopvang nodig. In de meeste gevallen blijft mijn zoontje dan gewoon bij mij en een uurtje of 3 à 4 per week bij mijn moeder. Zal ik gaan werken voor een baas dan heb ik gewone kinderopvang nodig want zoveel uur oppassen gaat mijn moeder niet aankunnen. Maar goed, hoe regel ik dat nu zonder dat ik zeker weet of ik wel of geen opvang nodig ga hebben? Ik wil sowieso een gastouder, geen kdv. En heb wel wat voorkeuren, al is het het belangrijkst dat de gastouder lief is voor mijn zoontje. Maar kies ik dan voor een bureau of een zelfstandig gastouder? En hoe lang van tevoren moet je je inschrijven? Kan ik gewoon afwachten en straks in maart kijken wat er qua werk gaat gebeuren en dan pas een gastouder zoeken of is dat te laat? Ik zou eigenlijk ook wel graag de gastouder goed leren kennen voor hij er echt dagenlang naartoe gaat, maar hoe doe je dat als je pas kort van tevoren weet of je er wel of geen gebruik van gaat maken? En hoe zit dat met de aanvraag voor kinderopvangtoeslag, moet dat een bepaalde tijd van tevoren gebeuren? En kan ik eventueel al inschrijven bij een gastouder en toeslag aanvragen en dat annuleren als in maart/april blijkt dat ik het niet nodig ga hebben? Iemand die het voor me kan verduidelijken? Heb nu al zoveel websites gelezen van bureaus in de omgeving en ik ben het even kwijt.
Ik ben gastouder dus ik zal je vragen even beantwoorden. Nu of straks pas zoeken: hangt er vanaf, zijn er veel gastouders (go) in jouw woonplaats of niet? Als er heel veel zijn en weinig vraag dan zou het wel kunnen, anders zou ik het nu al gaan regelen. Wat betreft van je droom om thuis te werken en je kindje dan bij je te hebben. Hoe zie je dat voor je? Want werken terwijl je kindje slaapt klinkt leuk, maar niet alle kleintjes slapen overdag en ze worden ook groter natuurlijk. Ik heb wat ouders die thuis werken en die zeggen het allemaal dat het niet werkt..... Kind is niet voor niets hier... 9/10 ouders vinden mij en dan kiezen ze het gastouderbureau ( gob) wat voor hun het voordeligst is. Ik heb een paar kindjes via een gob wat mij bij hun vraagouders vonden passen. Het kan dus allemaal alleen zou ik ook even naar de prijs kijken: je hebt ze van 30 tot 100 euro per maand. En bij niet veel uren is een gob dat een bedrag zet op de uurprijs van je go ook een optie. Toeslag zou ik niet aanvragen als je het nog niet weet, zou het sowieso pas doen als alles geregeld is. Als go word ik niet heel vrolijk van ouders die wel zouden aanmelden, maar dan in maart zeggen dat het niet door gaat. Ze heeft er dan misschien wel andere ouders voor af moeten zeggen, je mag maar twee baby's als go nml.
Je kunt alvast een beetje rondkijken welke gastouders er bij jou in de buurt zitten (en je aanspreken) zodat je een lijstje hebt voor als het nodig is. Als de nood onverwachts hoog is, scheelt dat straks wat tijd. Alle gastouders werken via een gastouderbureau, is verplicht en ook voor jezelf handig want anders krijg je geen kinderopvangtoeslag. Persoonlijk zou ik eerst een gastouder zoeken waar het mee klikt en dan een gastouderbureau. De prijzen van de gastouderbureau's lopen nogal uit één, terwijl ze voor mijn gevoel hetzelfde werk doen. Kinderopvangtoeslag kun je tot 3 maanden na afloop aanvragen. Het is nu november, dus de KOT van augustus kan deze maand voor het laatst worden aangevraagd. Of dat ook vooraf kan, weet ik niet. Ik werk zelf als gastouder en het is heel wisselend wanneer ouders op zoek gaan naar een gastouder. Er zijn ouders die al vroeg in de zwangerschap op zoek gaan, ouders die pas gaan zoeken als hun kind is geboren en ik heb zelfs een keer gehad dat het kind al 7 maanden was en de ouders per direct een gastouder nodig hadden. Ik heb eerst een kennismakingsgesprek waarbij van beide kanten wordt gekeken of het klikt. Vlak voor de opvang start is er een afspraak waarbij de afspraken worden vastgelegd (uurtarief, wel of geen eten, vakanties). Ik heb de ouders vaak toch wel 2 uur gezien en gesproken voordat de opvang begint. Als ik hier in de regio kijk, hebben de meeste gastouders wel een plek vrij voor een kind wat vrij snel start met de opvang. Maar dat verschilt per regio. Maar ik denk dat het prima kan om februari/maart te gaan kijken naar opvang als je meer weet over je werk. Eerst aanmelden en dan later toch afzeggen, zou ik heel vervelend vinden. Ik houd een plek vrij voor jouw kind, waardoor ik andere kinderen niet kan aannemen (en dus inkomsten misloop), dus dat zou ik echt niet tof vinden.
ik weet natuurlijk niet wat voor bedrijf je hebt, maar bedenk je wel dat werken aan huis met een kind niet zo makkelijk is als het lijkt. Vriend en ik werken ook 's avonds als ze slapen. Overdag heeft gewoon geen zin.
Over je gastouder vraag: geen idee maar een bureu bellen en vragen kan altijd. Over werken met een baby thuis: no way. Echt niet, dat kan niet. Ja baby's slapen maar reken maar dat je al blij bent als je jezelf gefatsoeneerd krijgt met een kleintje. Huishouden enzo wordt lastig en werken nagenoeg onmogelijk