gastouder erg precies en op d'r centen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Loes1980, 11 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Even mijn hart luchten.
    Mijn gastouder doet in prenciepe niets verkeerd maar is zooooo niet flexiebel.
    Bijvoorbeeld, mijn zoon was laatst ziek, ik bel 's ochtens op dat hij niet komt. Zij zegt oke, beterschap, maar de dag moet gewoon betaalt worden want het is last minut afbellen. Snap ik, geen probleem.
    De volgende keer dat hij ziek wordt, bel ik 24 uur van tevoren af. Vraag ik: ben ik nu zeker optijd met afbellen. Nee, zegt ze, je moet min 3 dagen van tevoren afbellen, anders gewoon de dag betalen. Staat schijnbaar in het contract. Oke, is wel balen (je kan nooit 3 dagen van tevoren weten als je kind ziek wordt, maar goed, het staat zo in het contract) dus toen weer betaalt.
    Ik had gerekend 70 uur contract met haar afgesloten, maar in april werd zij geopereerd en was 3 weken uit de running. Ik wou toen voor die maand de uren inkorten, maar dat wou zij niet. Haar voorstel was tegen het eind van het jaar te bekijken hoeveel uur ik over zou houden en dan pas de uren aan te passen. Oke, ik ermee eens.
    Waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat zij nog op vakantie zou gaan in de zomer. Ik nog zo zeggen, ik ga niet op vakantie van de zomer. Zij zegt, ik wel hoor, ben dan ook 3 weken weg. Na de vakantie zouden we de uren nogmaals berekenen.
    Nu omdat mijn rooster af en toe kon wisselen heeft zij niet meer de maandag en vrijdag vast gezet voor mijn zoon. Op het moment dat ik toch die dagen nodig had, zat ze al vol met andere kinderen. Balen, omdat ik dan haar toch moet betalen en vervolgens alternatief opvang ook moet betalen.
    En als klapper op de vuurpijl, je kan schijnbaar niet minder als 34 uur afnemen bij een gastouder. Ik zit zoooooooo dik onder mijn uren en betaal dus veel te veel.
    Maar mijn gastouder is zoooooooo niet flexiebel en volgt alles volgens de letter ( en zit behoorlijk op d'r centen) maar omdat zij steeds afwezig was en ik nu te laat ben om langere tijd mijn uren te verminderen, betaal ik (mijn eigen bijdrage dan, de belastingdienst betaalt gewoon mee natuurlijk) veel te veel.
    Ze doet in prenciepe niets verkeerd, maar het is een rot situatie en ik baal.
    En heb dus nu het gastouderbureau gebeld om te klagen hierover. Ik hoop dat ze er wat mee kunnen (al vrees ik van niet)
    Oh oh, wat zal ik blij zijn als mijn zoon volgend jaar naar school gaat (hij heeft het ook niet zo naar zijn zin bij de gastouder. Ze is nogal streng)

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik weet niet wat de regels zijn maar dit klinkt niet ok. Het lijkt allemaal van 1 kant te komen. Ik zou denk ik even een gesprek met haar aan gaan. Hier op het KDV moet je ook betalen als ze ziek zijn, logisch want er staat personeel. In haar geval ook logisch maar op het KDV kun je die dag inhalen. Maar als ik het goed begrijp heb je de uren toen zij ziek/vak was wel betaald? Die kosten zou ik terug eisen. Ze heeft je kind niet opgevangen dus ook geen geld verdient. Hoe ga je het straks doen met de baby? Misschien uitkijken naar een andere gastouder, ik zou me aardig belazerd voelen.

3. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Nou... Ik had het wel geweten... Andere gastouder:)
    3 dagen van te voren ziek melden.. Sure....:)
    Vind het heel rot voor je!

4. MHMW

MHMW Niet meer actief

Als ik jou was zou ik naar een andere oppas zoeken. Ik weet hoe moeilijk dit is, maar ik zou mijn zoon echt niet naar haar brengen!

5. Eens met bovenstaande.
    Je moet wel flexibel zijn vind ik, van 2 kanten.
    En echt hoor, hoe kun je nou weten dat je kind ziek wordt?
    Man dat zou handig zijn met dingen plannen.
    Beetje apart.
    Ander GO miss??

6. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    dank jullie voor de lieve reacties. Ja, ze staat enigsinds in haar recht, ik had dan eerder de uren terug moeten draaien, maar kwam daar telaat achter na haar vakantie. Dus ik BAAAAAAAAALLLLLLLLL echt.
    Als de baby geboren wordt, wordt ik ontslagen. (eerst verlof, daarna neem ik zelf 6 wk verlof omdat ik voor die tijd niet ontslogen wordt en dan krijg ik nog 2 mnd ontslagpremie) en dan als ik nog geen werk heb krijg ik ww.
    Als ik wel weer werk vind, gaat de baby naar mijn moeder. (zij kan nog wel goed voor een baby zorgen, maar als ze ouder worden, vanaf ong 2 jaar, en ze worden ondernemender enzo wordt het haar te zwaar, ze heeft onlangs kanker gehad) maar voor de eerste 2 jaar wil mijn mama helpen. En anders zoek ik zeker een ander gastouder. Mijn zoon zit dan al op school (dat scheelt)
    En voor de duidelijkheid, ik mag pas 2 mnd deze opvang opzeggen dus zit nu echt totaan dec vast aan 34 uur opvang waar ik lang niet aankom. Ik hoop dat het bureau me kan helpen, het is gewoon en rot situatie.
    Bah, bah, bah:(

7. Bri

Bri Niet meer actief

Als je de afspraak hebt dat je alleen de uren betaalt die je afneemt, dan vind ik 3 dagen van tevoren afmelden een beetje apart.
    Maar ja. Al geef ik 3 maanden van tevoren door aan mijn kdv dat mijn kind een bepaalde periode niet komt, betalen moet ik toch.

Het hangt er dus van af wat er in jullie contract staat over annuleren, of het redelijk is dat zij 3 dagen aanhoudt.

Dat je GO op de centen zit is in elk geval haar goed recht. Het is haar werk, niet haar hobby, neem ik aan tenminste. Aan de andere kant komt het verhaal over die uren en haar vakantie en operatie ook weer erg apart over. Lijkt me dat je die uren sowieso niet afneemt, en dus niet betaalt.

Maar goed. Als jij er geen goed gevoel bij hebt, zou ik er wel eens over praten met haar en/of het GO-bureau. En anders op zoek gaan naar een andere vorm van opvang, die beter bij je past. Dat je zoontje het bij haar niet naar zijn zin heeft, vind ik persoonlijk kwalijker dan dat zij een nogal zakelijke instelling lijkt te hebben.
    Succes met het vinden van een goed passende invulling!

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik ken deze regels niet maar het zou voor mij een reden zijn om er eens even een jurist naar te laten kijken.

9. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ja ik heb het GO-bureau gebeld en ook vermeld:
    Zij doet eigenlijk NIETS VERKEERD! ze staat in haar recht. Maar het is lullig dat als zij de dagen die mijn zoon eigenlijk afneem niet meer vast zet, en als ik het dan toch nodig heb en niet kan omdat ze dan weer vol zit, zij daar dubbel voor betaalt krijgt. Ik moet die dag betalen (en de alternatief opvang ook, dus betaal ik dubbel) en zij ontvangt dubbel, zowel van mijn zoon als van de kind die zijn plek krijgt. De hele situatie is lullig.:(
    En ja, dan had ik eigenlijk eerder de uren moeten terug draaien, maar ik wist eerst niet dat ze op vakantie zou gaan, en vervolgens dat het min uren 34 was. Dus ik juridisch eigenlijk niet veel, maar baal gewoon wel.
    Ik mag het haar eigenlijk niet kwalijk nemen, maar ik vind ze zelf ook zoooooooo niet flexiebel en zooooo op d'r centen. dat is bah.
    En dat mijn zoon het niet naar zijn zin heeft, ja, zij doet niets verkeerds, maar ze is druk en streng. En opzeggen gaat niet, ik heb een opzegtermijn van 2 maanden (en daarna ga ik toch met verlof, dus schiet niet op) Maar dan ga ik mijn zoon zeker niet brengen om maar aan de uren te komen. Dan maar voor niets betalen en hem thuis houden als ik vrij ben.
    Dus tips heb ik niet nodig (kan hier toch weinig mee) maar jullie begrip en lieve reacties doen me al bere goed.
    Bedankt;) het voelt soms zooooooo goed om mijn hart te luchten;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik begrijp héél goed dat je hiervan baalt hoor! En dat je idd niet je zoon onnodig gaat brengen...
    Vind het écht niet kunnen dat zij de plek van je zoon 'doorverkoopt' en zo dubbel uitbetaald krijgt. Dat had ik in eerste instantie niet begrepen (goed lezen is ook een hele kunst). Dan vergaat je wel de zin om het uberhaupt nog door te geven dat hij een keer niet komt.

GRRRRR!! ik grom even met je mee, misschien helpt dat wel :)

11. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Thank you;) helpt zeker:)

12. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, ja echt meedenken is het niet natuurlijk. Ik snap op zich wel dat ze op dr centen zit, want het is haar inkomstenbron natuurlijk. Is die 34 uur per maand neem ik aan??

Dat ze de dagen niet vasthoudt snap ik wel, want ja, anders kan ze geen kinderen aannemen en heeft ze helemaal niks. Maar als ze dan toch vol zit, dan zou ik jou niet laten betalen.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wat vreemd joh.

Dus je hebt op flexibele dagen (dus niet elke week op de zelfde dagen) opvang nodig, maar dat kan dus vaak niet omdat ze dan al vol zit maar je moet dan toch betalen en je krijgt geen "inhaaldag" ervoor terug.
    En technisch gesproken krijgt ze die dag voor 1 plek 2 keer betaald.
    Hmmmmm kan me niet voorstellen dat dit zomaar mag en kan (maar ja ik heb helemaal geen juridische achtergrond)

Ik zou in ieder geval (voor de zekerheid) officieel opzeggen bij haar (stel je voor dat straks blijkt dat het contract stilzwijgend wordt verlengt ofzo)

En als je over 2 jaar weer op zoek gaat weet je in ieder geval voor wie je niet gaat kiezen.

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

vind het idd ook erg raar klinken allemaal. Is dit bij elk gastbureau zo? anders zou ik eens verder kijken. Of een andere gastouder.
    Ik vind het gewoon niet zo kloppen dat ze dus eigenlijk dubbel betaald krijgt maar maar voor 1 kind opvang bied.

15. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel

Nou ik ben zelf gastouder maar dit klinkt niet best..Het is wel vreemd dat ze alles zo doet??nou sterkte ermee en ik hoop dat het allemaal goed afloopt...

16. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Ben ik nog ff.Bij ons wordt er een uren berekening gemaakt voor het hele jaar .De gastouder houdt bij wat er werkelijk aan uren opgevangen wordt en aan het eind van het jaar kan er dan verrekening plaatsvinden...
    En als er een kindje ziek wordt mag je die uren de eerster 7 dagen dat het kindje er zou zijn en nog ziek is opschrijven.Dus mocht het kindje 2 weken ziek zijn mag je alleen de eerste 7 dagen noteren.

En het verhaal dat jij de dagen wel betaald terwijl zij in het ziekenhuis ligt..ik snap er niks vanDie mag zij absoluut niet opschrijven..Nou nogmaals sterkte ermee..

17. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Wat een rare gastouder zeg. Bij ons kan ik gewoon een dag van te voren afbellen en als de kids niet komen hoef ik niet te betalen. Omdat ik bij de belasting heb doorgegeven dat de kids ongeveer 15 uur per week gaan zorg ik er wel voor dat ze ook 15 uur per week minimaal daar zijn.

18. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik vind dit echt heeeeeeeel raar...
    Ik werk als gastouder en van bijvoorbeeld 2 kindjes op, 12 uur per week.
    Als ze ziek zijn ga ik er gewoon heen(vang ze in hun eigen huis op) en als ik ziek ben ga ik niet en krijg dan ook niet betaald.
    Mijn uren worden eind vd maand doorgegeven.

Is jou gastouder via het GOB als zelfstandige begonnen???
    Dan zullen er idd meer haken en ogen aanzitten.
    MAar dan nog vind ik dit heel raar hoor, ik zou per direct een andere gastouder zoeken.

19. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Nou ik vind het ook belachelijk, daar is die kinderopvangtoeslag niet voor, zodat er één of andere onflexibele gastouder makkelijk haar centen binnen kan halen over de rug van een ander. Ik zou heisa maken, als het moet dan kan ik dat heel goed, al staat zij in dr recht, ze moet niet zo belachelijk doen zeg.... Ze heeft je nog voor het lapje gehouden met die ziekteperiode en uren verrekenen (snap niet helemaal hoe het zit) ook. Dat noem ik gewoon mensen aan het lijntje houden en de halve waarheid vertellen.

20. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik zit dit als gastouder met open mond te lezen. Ik vang zelf 1 kindje flexibel op en die vraagouder komt bij lange na niet aan de uren die hij nodig denkt te hebben op jaarbasis. Ik doe daar niet moeilijk over. Schrijf gewoon de uren die ze daadwerkelijk afnemen en that's it.

Wel moet je de eerste twee dagen betalen als je kindje niet komt wegens ziekte en je dit niet minimaal 48 uur van te voren aan mij doorgeeft, maar volgens mij werken veel gastouders zo. Ik hou er tenslotte wel rekening mee dat jouw kindje komt en het zijn mijn inkomsten.

Deel Deze Pagina