Kdv gaat veel met de kinderen op stap...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door merah, 7 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    We zijn ons aan het orienteren op een ander kdv (ivm logistieke problemen). Aan het einde van onze straat zit er eentje van Partou. Dit is een landelijk iets geloof ik.
    Als ik op de site kijk lees ik dat ze veel met de kinderen naar buiten gaan. Echt 'op stap' zeg maar. Naar een speeltuin in de wijk, naar het bos en zelfs naar het strand. De eerste vraagtekens rezen bij mij al, maar ik dacht: eerst maar eens informatie opvragen en vragen hoe dit zit.
    Maar nu zie ik net op hun facebook-pagina echt foto's van groepen kindjes, wandelend langs sloten, op het strand etc etc.
    Eigenlijk vind ik dit doodeng, want een gemiddeld kinderdagverblijf heeft per leidster maar liefst 6 kinderen onder haar hoede.

Stel ik me aan?

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier ook aan het kijken voor een kdv (inmiddels keuze gemaakt) en ons kleintje gaat juist naar een kdv waarmee ze veel naar buiten gaan.

Ze lopen hier ook regelmatig door de wijk. De hele kleintjes zitten dan in een soort grote bolderkar en degenen die zelf willen/kunnen lopen moeten elkaar vast houden met een of ander ding (2 ringen met een stokje ertussen, allebei de kids moeten een ring vast houden).

Wat ik altijd zie is dat er in ieder geval 1 leidster voorop loopt en 1 leidster achteraan loopt. Ook laten ze kids niet zomaar uit de bolderkar en gaan ze vaak 's middags (als de groepen wat kleiner zijn) echt de deur uit. Anders blijven ze op de speelplaats.

Wij mochten gewoon langs komen en op de groepen kijken en alles vragen, misschien ook wat voor jullie?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ga ik zeker nog doen hoor!
    Maar schrok toch ook wel van die loslopende peuters, slenterend met stok langs de slootkant. Zelfs met mijn eigen twee kinderen zou ik dat nog niet doen.

4. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier gaat ons zoontje ook naar kdv waar ze dus wel eens gaan wandelen of spelen in het bos.
    En er zijn dan genoeg leidsters om op te letten!

Wij vinden het alleen maar leuk dat ze zulke dingen doen met de kids. Dus hier geen angst en ja ik vind dus dat je je aanstelt. Maar wij lopen ook in het bos met ons zoontje en ja dan zal hij ook wel eens langs de sloot lopen. Kids zullen echt niet in een gevaarlijke situatie gebracht worden.
    Op het kdv kunnen zich ook gevaarlijke situaties voordoen.

5. koala28

koala28 Niet meer actief

Ja, ik vind dat je je aanstelt.

Mijn kinderen zitten op een Partou KDV en gaan veel naar buiten. Bij het naar buiten gaan (en dan echt een uitstapje naar bos, bibliotheek, poppenvoorstelling, grote speeltuin, guppyzwemmen) gaan niet alleen de leidsters mee maar ook de stagaires.

Ik ben zelf heel blij dat ze dit soort uitstapjes maken en niet alleen op KDV en het eigen terreintje blijven.
    Het vervoeren naar de uitstapjes (naar bibliotheek of zwemmen etc) gaat of per Partou bus of via zo'n KDV buggy (grote 6 kidsbuggy) en is het dichtbij zoals de grote speeltuin dan lopen ze in een rij 2 aan 2 er naartoe en dan loopt de begeleiding er voor, langs en achter.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Klinkt als een fantastisch kinderdagverblijf. Ze gaan naar buiten en zitten niet de hele dag binnen. Er wordt zo te horen daarbij ook nog gelet op verschillende, verrijkende ervaringen en buitenlucht is natuurlijk heel gezond.

Lopen langs de slootkant is niet onveilig, lopen langs de slootkant zonder (adequaat) toezicht wel. Vergeet niet dat de foto's die jij hebt bekeken, ook door iemand zijn genomen, waarschijnlijk zelfs door een leid(st)er.

Mocht je vragen hebben over de veiligheid, dan zou ik die zeker stellen. Hoe voorkom je calamiteiten, wat doe je als die zich tochg voordoen etc. zijn vragen die ik sowieso aan iedere opvang zou stellen. Maar bij voorbaat "eng"? Nee. Fantastisch juist!

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    mijn eerste gedachte ook: wat leuk dat ze dat daar doen!

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zie het ook juist als een voordeel. Ik erger mij er mateloos aan dat ze bij ons al maanden niet meer naar buiten geweest zijn met de kids.

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    persoonlijk vind ik ook dat je je een beetje aanstelt.
    Zoals al eerder gezegd is vooral goed toezicht belangrijk.
    Een gastouder mag ook in haar eentje 6 kinderen hebben.
    Zou het vooral een pluspunt als een opvang zo veel op stap gaan.

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik snap je wel hoor, hier gaan de kleuters zelfs op schoolreisje (naar Sprookjes wonderland in NH). DL is nog lang niet zover, maar ik koop alvast felgekleurde jasjes voor haar, zodat ze goed opvalt :D

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarschijnlijk krijgen ze dat ook van de school zelf, zodat ze inderdaad herkenbaar zijn.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Fijn dat jullie zo eensgezind zijn 😉
    Maar als het 6 op 1 is dan gaat het feest toch niet door (of ze moeten hele goede maatregelen hebben). Ik zou het met 6 van mijn eigen kinderen niet eens doen. Als ik 6 kinderen had in de leeftijd van 0 tm 3, want dat is natuurlijk niet echt haalbaar, hahaha.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou uitstapjes zeker toejuichen, maar 1 leidsters op 6 kindjes onder de drie jaar bij een uitje met bijv water in de buurt: nee dat zou ik echt niet ok vinden.

14. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik snap je. Ik heb juist een kdv die dit NIET doet.
    Het mag ook niet zomaar. Bij elk uitstapje heb je keer op keer toestemming van de ouders nodig volgens hun en daar gaan ze niet aan beginnen.
    Ons kdv heeft een mooi omheind groot speelterrein dus frisse lucht genoeg. In de weekenden trekken wij er zelf wel op uit om ze andere ervaringen buiteb op te laten doen.
    Ik zit echt niet rustig op mijn werk als ik niet weet waar mijn kind precies rond hangt. Brrr

15. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Als de leidsters naar buiten gaan met de kinderen, gelden er andere richtlijnen voor het aantal kindjes. Als ik me goed herinner is het dan 1 op 4. stagiaires niet meegeteld, die zijn dus extra.

16. tuc

tuc Niet meer actief

dat je keer op keer toestemming nodig hebt is niet waar hoor, je hebt daar algemene formulieren voor.

17. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Super leuk toch? Mijn zoontje gaat naar kdv Mundo en straks mijn kleine meid ook, daar gaan ze ook elke dag naar buiten. ene keer is het op eigen terrein (natuurtuin) en andere keer is het een uitstapje. Ze letten heus wel goed op de kids, komt vast goed.

18. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze kunnen binnen ook van hun stoel vallen en op hun hoofd terecht komen.
    Ik vind het juist fijn dat ze met de oudsten van het kdv uitstapjes maken. Elke keer hetzelfde speelgoed gaat ook vervelen.

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Onzin, ik heb een formulier getekend dat hij mee mag met uitstapjes. Die teken ik elk jaar opnieuw omdat ze dan de aanvullende informatie willen vernieuwen mbt werk, telefoonnummers, mailadressen etc.

En ach, ik vind het leuk dat mijn kind wat meer en andere dingen ervaart dan dat wij zelf zouden uitkiezen. Misschien leert hij er nog iets meer van.

20. misa

misa Niet meer actief

Ik snap dat je nadenkt over hoe en of dit allemaal kan. Ik zou je vragen ook zeker stellen. Maar ik denk dat ze echt niet alle kids altijd hebben lopen hoor! Alleen gecontroleerd op sommige plekken. En verder met een grote bolderkar of 6 persoons buggy.
    Maar het vele weg gaan en jaar buiten gaan... Tof!

Ik zou de vragen stellen en kijken wat het met je doet. Als het niet goed blijft voelen dan kies je een ander kdv..! :)

Deel Deze Pagina