Beste UWV webcareteam, Ik heb een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden. Ik heb op 19 januari 2013 mijn laatste werkdag gehad, mijn uitzendcontract liep toen af. Tevens ging direct de daaropvolgende dag mijn zwangerschapsverlof in. IK heb gewerkt tot 4 weken voor mijn bevalling (uitgerekend 15 feb, bevallen 21 feb). Volgens mij zit ik nu dus, gedurende het zwangerschapsverlof, in de ziektewet. Maar aangezien ik weet wanneer de ziektewet zal stoppen (einde verlof in de loop van mei, ik heb de precieze datum niet paraat) zal ik als het tegenzit WW moeten aanvragen. Ik heb er nu enkele weken van mijn zwangerschapsverlof opzitten en vraag mij af wanneer ik WW moet gaan aanvragen mocht ik geen ander werk hebben als mijn zwangerschapsverlof afloopt. Of had ik dat al aangevraagd moeten hebben? Is dat zoals in de 'normale situatie' maximaal 3 weken voor mijn WW zou moeten ingaan? Dus in mijn geval 3 weken voor mijn zwangerschapsverlof afloopt? Voorts wil ik graag weten hoe ik aan UWV kan laten weten dat ik later bevallen ben dan de uitgerekende datum. Mijn zwangerschapsverlof moet hierdoor een week langer duren. Hoe regel ik dit? Alvast hartelijk dank voor het antwoord.
Beste Celestine, Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kind. Je wilt weten wanneer je een WW-uitkering kunt aanvragen en hoe je UWV op de hoogte kunt stellen dat je bevallen bent. Na je laatste verlofdag heb je 1 week de tijd om een WW-uitkering aan te vragen. Dit mag je ook eerder doen (1 maand voor je laatste verlofdag). Verder dien je jezelf in te schrijven als werkzoekende. Je kunt je op elk gewenst moment inschrijven als werkzoekende, maar uiterlijk binnen 2 dagen na je laatste verlofdag. Voor het aanvragen van een WW-uitkering en het inschrijven als werkzoekende dien je gebruik te maken van je DigiD code. Wanneer je bevallen bent hoef je dit niet door te geven aan UWV. UWV vraagt aan jouw gemeente wanneer je bevallen bent. Je geeft aan later bevallen te zijn dan je vermoedelijke bevallingsdatum. De WAZO wordt verlengd met de dagen die je later bevallen bent. Hierover ontvang je een nieuwe beslissing van UWV. Actuele informatie over wanneer je een WW-uitkering kunt aanvragen vind je hier en of je moet doorgeven dat je bevallen bent hier. Ik wens je nog een fijn bevallingsverlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare