Hallo ik heb een aanbod gekregen om gastouder te worden, ik zit erover te denken om dit aan te gaan, zeker met het oog op mijn eigen kleintje lijkt dit mij erg fijn. Ik zit alleen met een paar praktische belangrijke vragen: - Hoe zit dat als je ziek word of iets dergelijks? Dan krijg je niet een soort van ziektewet door betaald of wel??? - hoe zit het met je pensioen? Bouw je dan wel iets op of niet?? - En als je vakantie hebt? je krijgt ook geen vak. geld of wel?? Ben benieuwd naar ervaringen van jullie!
Ik hoorde van mijn gastouder dat ze geen vakantiegeld krijgt. Nou heb ik haar gewoon uren gegeven zodat ze wel iets extra heeft. ik denk niet dat je in een ziektewet kunt want je past dan dus geen uren op en ouders gaan niet betalen als je niet op hun kindje kunt passen want die betalen je salaris. niet het bureau waar je ingeschreven staat. en pensioen zou ik niet weten eigenlijk.
Je krijgt geen vakantiegeld. Pensioen: je kunt dit het beste niet bij een pensioenfonds doen (vergrijzing, dus straks weinig geld dat beschikbaar is..) maar gewoon apart zetten op een spaarrekening. Als je ziek bent, heb je pech. Je kunt een wel verzekeringen afsluiten, maar ik geloof dat dat heel duur is. En als je vraagouder op vakantie is, krijg je ook geen geld. (Tenzij anders afgesproken.)
Hoi, Ik kan helaas geen antwoord geven op je vragen. Maar misschien mag ik gebruik maken van de gelegenhied om ook hierover een vraag te stellen? Mag je met de opleiding onderwijsassistent ook gastouder worden? Het is MBO niveau 4. Ik ben benieuwd.
@liedjepiedje: ja dat kan. ik heb ook spw nivea 4 onderwijsassistente en ben nu sinds oktober gastouder.
O wat fijn. Het lijkt me een ideale oplossing als ons kindje geboren is. Misschien niet direct. Maar op een gegeven moment wil ik toch gewoon lekker thuis bij mn kindje blijven! Dank je wel voor je snelle reactie!
Als je meer wilt weten liedje dan kun je me een pb sturen. en trouwens: gefeliciteerd met je zwangerschap!
waarom heb jij gekozen voor hastouder te worden? Ik vind het zo moeilijlk, want er valt dan wel dingen weg stel dat je ooit langdurig in de zw komt ofzo.... en met verlof van je zwangerschap enzo....
iedereen heeft recht op zw verlof. Dat is ook pas sinds afgelopen jaar. Bij mijn gezin is het zo dat als ik vakantie heb ik die uren toch uitbetaald krijg. Ik werk dan wel in de weken dat ik geen vakantie heb wat uren extra. Dus wat dat betreft heb ik het erg goed getroffen! ik werkte eerst op een kdv maar moest vanwege de crisis weg. Ik wilde toch iets doen met kinderen dus toen rondgekeken voor ander werk en via via kwam ik toen terecht bij iemand die ook gastouder was. en zodoende ben ik het ook gaan doen.
Ik zou het zoooo graag willen! Hier gewoon bij mij thuis 3 dagen! maar ik vind het beetje eng want heb het idee dat er een stukje zekerheid weg valt dan.... weet niet dat gevoel heb ik..... #En hoe zit het met het geld wat je af moet staan aan belasting? hoe kun je dat tellen wat je over houdt dan daaraan?
je moet ongeveer rekenen op 1/3 van het geld wat je krijgt dat je dat af moet staan aan de belasting. Niet leuk want het is best aardig wat. als je bijvoorbeel 900 euro per maand krijgt dan houd je 600 euro over. die 300 euro moet je zelf appart zetten voor de belasting.
Je mag een X bedrag belastingvrij verdienen per jaar. Ik geloof 6500 euro. Alles daarboven, daar moet je ca. 33% van opzij zetten, dat zul je aan loonbelasting moeten betalen. Je kunt ook nog e.e.a. van de belasting aftrekken, daarvoor is een site, van jan pellegrom of zo, daar kun je het op vinden.
Dubbel dank je wel! Als er nog vragen te binnen schieten zal ik er gebruik van maken. Hoeveel dagen doe jij het? En wat krijg je daarvoor?