Gastouder worden. Tips/ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door FatihaSakura, 16 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    #21 loetje, 26 aug 2020
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    ..
     
  2. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
  3. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ohja, berekenen jullie trouwens ook verschillende tarieven?

    Bijv. later op een dag, flexibel/vast opvang/ weekend/ nood ??

    Hoeveel uur is eigenlijk ook haalbaar? Zodat het nog wel leuk blijft haha.
     
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Tja uren tellen op, dat maakt niet uit eigenlijk. Je zou in theorie elke 3 uur andere kinderen kunnen hebben.
    Eind van de dag heb je dan toch de 10 uur gehaald x uurtarief x aantal kinderen. Maar in de praktijk is dat niet haalbaar en krijg je een gatenkaas. Bijv kind a van 7-16 kind b van 9-12 C van 11-19 d van 8-17 en e van 9-18.
    Door het uur overlap van kind b en C kan je waarschijnlijk de hele dag geen ander kind plaatsen. Dus dat is niet handig. Maar het lijkt leuk qua uren als kind C om 12 uur komt, maar als kind C stopt wegens verhuizing en kind F komt, maar zoekt opvang van 8-18 uur dan lukt dat dus niet meer...

    Nee ik heb 1 tarief. Bso alleen in combinatie met dagopvang van kleine broer of zus.
    Haalbaar hangt ervan af: als je een bso kind hebt dan is opvang van 1 kind totdat de bso-er komt wel handig. Moet je wel kijken hoe het past in vakanties. Maar ik kon mijn eigen bso-er altijd een dagje naar oma sturen als nood. Weekend, die zitten bij ons vol met sport en activiteiten. Dat wil ik niet meer. Wel gedaan, maar beviel dus niet. Nood opvang: vind ik niet fijn, je kent het kind niet en de vaste kinderen ook niet. Wel noodopvang van vaste kinderen als het past. Ze komen meestal tussen 7:30 en 8:30, maar soms eentje met horeca vader pas om 10 of 11 uur, maar dat is dan een extra dag. En ze blijft dan maar tot 12:30, is meer service dan dat het financieel opschiet eigenlijk. Als het niet past, dan vinden deze ouders het ook niet erg. Dus daarom werkt het bij dit gezin wel.

    Bij mij komen de kinderen vaste dagen en tijden, heb er eentje flex met vaste dag. Maar door de Corona komt hij nu alleen zijn vaste dag. Is niet handig en kost me heel wat ;). Wel op zijn flex dagen nu andere kinderen extra. Ik heb meestal 4 vaste kinderen en 1 flex plek, kan door een flex kind gebruikt worden, maar ook vaak door een kind dat een dagje extra komt. Ik vind dat fijn werken. Maar het lukt niet altijd want nu ook door een babyboom zou ik op dinsdag 11 kinderen kunnen hebben in de toekomst :D. Voordat je de GGD op me afstuurt: dat ga ik niet doen hoor :p! Iedereen wil de dinsdag, maar dat gaat dan gewoon niet meer lukken. Dus die dag geen flex, maar gewoon 5.

    Ook zal je merken dat de ene dag populairder is dan de andere dag. Maar ook dat kan weer veranderen. Vroeger was vrijdag helemaal vol. Maar nu niet te vullen. Krijg hem ook niet helemaal leeg, dus vaste vrije dag heb ik ook nog steeds niet.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Weekend doe ik sowieso niet, maar het is idd gebruikelijk daarvoor een ander tarief te rekenen. Flexibel is bij mij hetzelfde uurtarief, maar wel met een ander minimum uren.
    Ik heb 2 vaste vrije dagen. Ik werk dus alleen ma, di en do. Als iemand die 3 dagen flexibel gegarandeerd wil hebben qua opvang, dan moeten ze er minimaal 2 doorbetalen elke week. Als ze dus volgende week 3 dagen opvang nodig hebben betalen ze al die uren. Hebben ze de week erna maar 5 uur nodig dan betalen ze er alsnog 16 (ik ga dan uit van gemiddeld 8 uur per dag). Die compenseer ik ook niet, het is dan betalen voor de flexibiliteit.
    In het verleden ben ik met flex nl nog wel eens het schip in gegaan. Bij de kennismaking gaven ouders aan die 3 dagen gegarandeerd te willen en dat ze gemiddeld dan op minimaal 2 dagen opvang zouden komen. Maar na een paar maanden hadden ze vaak maar een halve dag opvang nodig en moest ik er wel 3 vrijhouden. Dat doe ik dus niet meer.

    Ik zit wel echt ramvol op de 3 dagen, heb nog 1 kind van mijzelf wat meetelt. Met die 3 dagen zit ik tussen de 1200 en 1600 euro, soms meer.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  6. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de uitgebreide toelichting!! Ik leer hier zoveel van! :thumup:

    Ja ik denk er ook echt aan om enkel vast dagen/vaste uren te rekenen. Er is in de hele regio enkel twee gastouders die flexibel opvang bieden, maar ik denk dat dit echt een heel gegoochel is als je zelf ook nog kinderen hebt met activiteiten naast school. Niemand biedt hier weekend opvang, dus dat zou wel extra kindjes kunnen trekken, maar of ik en mijn gezin daar iedere weekend zin in hebben, is dan weer de vraag :eek:

    Ik vind het zo spannend allemaal en kan niet wachten om dit in de toekomst eindelijk te kunnen beoefenen.

    Zijn jullie trouwens richting oppaskindjes van familie/vrienden/kennissen wat flexibeler qua uurtarief of opvanguren? Ik heb zelf in het verleden een gastouder gehad die haar eigen nichtje opving en wat flexibeler was qua uurtarief. Dit is natuurlijk hartstikke prima, maar om eerlijk te zijn zou ik persoonlijk zelf wel een vast uurtarief berekenen ongeacht familie etc.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik ving mijn nichtje op (tot ze 4 werd) en nu nog steeds haar broertje (mijn neefje). Zij stonden erop hetzelfde tarief te betalen als alle anderen. Ze kregen ook KOT dus krijgen al een hoop terug.
    Het enige waar ik bij hen wat makkelijker in ben is dat ik die 2 dagen altijd een vaste tijd reken. Zijn ze een half uurtje later dan is dat zo. En hij eet ook wel eens mee als dat zo uitkomt, die uren reken ik ook niet.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Nee nooit gehad, mijn kinderen zijn de jongste/enige in de familie, maar zou hetzelfde rekenen.
    Zou het ook niet leuk vinden als ik hoor dat een ander minder betaald omdat ze vrienden of familie zijn.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  9. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie openheid! Mocht ik nog vragen hebben dan stel ik ze hier! :)
     
    Catou vindt dit leuk.
  10. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Ik vang mijn nichtje ook op, hetzelfde uurtarief als alle anderen maar inderdaad blijft ze wel eens mee eten Of ze komt een keer op mijn vrije dag ( ik werk ook 4 dagen )
    Financieel Is het bruto veel geld ( voor mij dan) maar wat ik netto overhoud weet ik nog niet exact. Elke maand is het inkomen toch even anders. Mag ik vragen wat jullie uurtarieven zijn?
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina