Het geld komt bij mij gewoon op de gezamenlijke rekening waar mijn man ook zijn loon op krijgt. Wanneer je echt zzp-er bent dan moet je een bedrijfsrekening hebben (volgens de bank en niet volgens de belasting oid). Maar die zijn wel duurder.
Ik heb je topic gelezen, Rozemarijke. Wat fijn dat je go wilt worden! Ik denk dat jij een hele goede bent! Aan je verhalen te lezen heb je echt veel ervaring, ook met medische gedeelte, en de ouders hoeven zich geen zorgen te maken met jou als gastouder Veel succes!
Ik ben ook gastouder en stel hier ook maar even een vraag: Ik werk via een gastouderbureau. Nu is er een gezin dat gebruik wil maken van mijn opvang, maar wel maar heel sporadisch. Ik denk dat 1 keer in de maand veel is. De bureaukosten zijn dan te duur voor deze mensen omdat het zo weinig voor komt. Ik heb een LRKP nummer, kan ik deze kinderen nu ook zonder tussenkomst van een gastouderbureau opvangen en dat zij wel nog geld terug kunnen vragen van de belastingdienst (dus geen zwartwerken)? Ik heb geen kvk nummer. Zo ja, wat zijn de voor en nadelen? Moet ik daar nog iets voor weten of doen?
Nee, zonder gastouderbureau kunnen ze geen geld terugkrijgen. Je mag wel gewoon de kinderen opvangen. De inkomsten daarvan kun je gewoon belasting over betalen. Maar als zij geld terug willen van de belastingdienst, zal dat MET gastouderbureau moeten. De meeste gastouderbureaus staan overigens open voor onderhandeling over tarieven bij sporadische opvang of bij weinig uren, dus ik zou die ouders even adviseren met het gastouderbureau te overleggen. Vaak is er dan een uurtarief af te spreken, dus dat er per uur een bepaald tarief aan bureaukosten berekend wordt. De uren die ze dan afnemen, nemen ze wel af vanwege opvang tijdens werkuren? Want voor andere opvang is de belastingteruggave niet bedoeld en bij controle daarover kan het dus zijn dat ze moeten terugbetalen wat ze aan teruggaaf gehad hebben...
Kwebbel: thanks nog! Tuc: nee, nog geen kindjes. Ik heb nu vakantie, in de week daarvoor nog 2 gesprekken met gastouderbureaus gehad, en na mijn vakantie ga ik echt actief werven, ook met foldertjes en een facebookpagina.
Vanmorgen een gesprek gehad met ouders + dochter. Na de vakantie een kindje en bij. Is voor de voor schoolse en na schoolse opvang. Merk dat daar veel vraag naar is hier in de buurt. Maar geen aanbod. En komen steeds bij mij van het GOB.
@ Rozemarijke: maar er zijn ook gastouders die wel zonder bureau werken. Maar ligt dat dan aan het hebben van een kvk nummer? Bij de belasting hoef je namelijk alleen maar het lrkp nummer door te geven, verder niets. Ik ga binnenkort ook voor een ander bureau werken, zij rekenen een klein bedrag per uur, en niet een vast maand bedrag. Misschien is dat wat voor deze mensen. Het gaat wel om uren onder werktijd. Kleine kinderen die op vrijdags regelmatig vrij zijn van school en mama die werkt met wisselende diensten. Dus dan kom je uit op sporadisch.
Zonder gastouderbureau wordt er geen toeslag teruggegeven. Maar er zijn hele groepen ouders die dat niet zo belangrijk vinden en het gewoon uit eigen zak betalen. Zie in deze link. Het gaat om gastouderopvang via een gastouderbureau. Gastouder moet een LRKP-nummer hebben en er moet een schriftelijke overeenkomst zijn opgesteld met/via het gastouderbureau. Zonder dat krijg je geen toeslag. Ik denk dat ze idd het beste via dat andere gastouderbureau kunnen dan. Geregistreerde kinderopvang