Ik hoop idd dat het een fase is. Maar wel een verdomd lastige hoor. Maar ik kijk het nog een tijdje aan en anders ga ik toch maar een baan buitenshuis zoeken. Dat is natuurlijk in deze tijd niet makkelijk, dus ik hoop dat het goed komt.
Bij de gastouderroute en de gastouderacademie kun je nu tijdelijk geen opleiding volgen. Niet dat ik het nu direct zou willen, eerst maar eens bevallen
Las net iets over dat het best zwaar is. Daarom heb ik er voor gekozen maar 1 kindje per dag te hebben. Nu heb ik ook maar 1 gastkindje, elke donderdag. Maar wel voor de maandag en dinsdag er ook nog 1 bij hebben. Dan heb je ook nog echt tijd voor je eigen kind, het gastkindje, leuke dingen doen, en je huis een beetje netjes houden.
@ gerdatje, ja dat is ook zo. als je de hele dag in en uitloop van kindjes heb,zoals bij onze gastouder nu, dan kan je nietff met zenaar de kinderboerderij ofzo. waarom zou je bij hun geen opleiding willen volgen? Is het slecht geregeld?
Ik zit in week 2 en heb week 3 en 4 ook al ingeleverd Gastouderroute is betaalbaar en idd in 10wk. De toetsen en examens worden bij je thuis afgeleverd. Via het oranje kruis kun je EHBO voor kinderen halen. Soms kun je dit die rekening terug krijgen van je ziekenfonds.
Ik heb mijn opleiding gedaan bij een ROC hier in de buurt, maar ik weet niet of die het tegenwoordig nog aanbieden. Als je het via een GOB gaat doen, let dan op dat ze er geen voorwaarden aan verbinden. Dat je niet bijvoorbeeld alleen maar met hen mag werken of een jaar aan hen verbonden zit (als het GOB bijvoorbeeld tegenvalt). De inkomsten hangen erg af van je tarief, hoeveel kinderen je opvangt en hoeveel uur je werkt. Ik werk fulltime (heb zelf geen kinderen) en mijn tarief is 4,40 per kind per uur. Ik heb geen partner en ik kan prima rondkomen op deze manier. Vanwege diverse aftrekposten hoef ik ook niet aan het einde van het jaar opeens een torenhoog bedrag aan belasting af te dragen.
maar je huis constant vuil en rommelig herken ik totaal niet, mijn huis is nooit vuil. Als de kinderen gelunched hebben ligt er idd van alles onder de tafel, maar dat is ook als mijn eigen 2 kinderen alleen gegeten hebben. Even de swiffer of stofzuiger erlangs en klaar! Ik heb er wel bewust voor gekozen om het niet 5 dagen in de week te doen. Ik wil nl ook nog tijd alleen met mn eigen kinderen. Woensdagmiddag en vrijdag de hele dag vang ik sowieso niet op.
Ik vroeg me nog af hoe die opleiding eruit ziet bij de gastouderacademie. Je moet thuis opdrachten maken en inleveren. Heb je dan ook nog een eindtoets o.i.d.? Of moet je nog iets in de praktijk doen? Of is het alleen theorie?
Ik had hem ook binnen 10 weken hoor. Is gewoon slecht geregeld daar. In die 10 weken heb ik 3 verschillende contact personen gehad die mij elke week belde. Tijdens de opleiding werden de eisen voor het praktijk examen opeens veranderd. En nog meer van die dingen. Of ik had gewoon pech. Oh ja, ik moest trouwens ook naar Utrecht om mijn diploma op te halen. Heen rijden diploma krijgen en hup weer 1,5 uur in de auto.
Heb net gevraagd aan gastouderbureau en bij ons hoef je niet persé oppasuren te hebben als je al een opleiding helpende, verzorgende etc hebt..
Dat was ik, die zei dat het zwaar is. Ik heb 3, soms 4 dagen in de week kids over de vloer. Soms vier gastkindjes plus m'n eigen dreumes. Dan is het heavy! Zou wel minder willen, maar financieel gaat dat niet, helaas. Ik doe dit werk nu, omdat ik niet op het kdv kon blijven werken, dus ik moet toch dat salaris een beetje bij elkaar zien te verdienen.
het valt mij niet meer op dan met mn eigen kinderen alleen...maar misschien zijn dat ook al grote viespeuken of stofopwaaiers. Het scheelt misschien ook wel dat ik al een kleuter heb rondlopen die voor meer stof/troep zorgt dan jou dreumes..dat daarom voor mij het verschil niet zo groot is.
Je doet thuis je 'huiswerk' en dat stuur je op per mail. Binnen 3 dagen heb je dit nagekeken en met feedback terug. In ongeveer week 5 komt er iemand bij je thuis voor een toets rekenen en nederlands. In week 10 komt er iemand bij je thuis die het praktijk examen afneemt en een aantal toetsen. Je diploma moet je persoonlijk ophalen in Utrecht. Als je het lesmatriaal thuis krijgt, staat er precies in hoe dan je praktijk examen dagdeel eruit gaat zien. Ze bellen je ook nog en leggen alles nog eens uit.
@ Gism0w, bedankt voor je uitleg! De gastouderroute is gestopt met opleiden tot gastouder. Iemand nog alternatieven?
Ik heb niet alles gelezen, maar hier bieden zo'n beetje alle gastouderbureaus opleiding aan voor een klein bedragje. Ik heb 50 euro betaald en in een paar weken alles voor elkaar. Een telefonische intake over mijn oppaservaring (allemaal familie trouwens, las ergens dat dat soms een bezwaar is maar hier dus niet), daarna een aantal toetsen Nederlands, rekenen, burgerschap en een vakinhoudelijke toets. Allemaal niet al te te moeilijk en daarna een uurtje observatie en een interview tijdens oppassen.
en ik weet niet of je dit al wist, maar in 2014 gaan er weer een aantal dingen/eisen voor nieuwe gastouders veranderen. Dus pin je niet te veel vast op hoe het eerder ging. Dit vertelde mijn gob toen ik info voor iemand opvroeg. Ik heb nl nooit een cursus/opleiding tot gastouder hoeven doen, dus ik wist ook niet hoe dat werkte.