Haijj Aangezien mijn schoonzusje over een poosje weer wil werken leek het haar en mijzelf wel leuk als ik gastouder zou worden van mijn nichtje (3) en neefje (2 mnd) Het is tot nu toe alleen nog maar een idee geweest, en of het ook echt doorgezet wordt is nog niet zeker maar ik had een aantal vragen daarover. Ik heb op- i-net gezocht hoe dat zit over de eisen waar je tegenwoordig aan moet voldoen als gastouder. Deze site bijvoorbeeld: Nieuwe eisen gastouders - evcvoorgastouders.nl Ik hoop dat er dames zijn die mij er wat meer info over kunnen geven. 1. Kan je via een gastouderbureau gastouder worden van alleen je nichtje en neefje en verder geen andere kinderen? 2. ik werk nu onregelmatig parttime, voor mijn schoonzusje geen probleem (zegt ze), maar kan je dan wel via een gastouderbureau werken?? gaan zij akkoord daarmee? 3. Hoe zit dat met de eis : Gastouders moeten in het bezit zijn van een geldig certificaat Eerste Hulp aan kinderen (Oranje Kruis). Daarnaast moeten zij in het bezit zijn van minimaal het MBO-2 diploma Helpende (Zorg en) WelzijnIk heb nu wel een MBO 3 opleiding (veehouderij) maar niet in de richting helpende welzijn. ik heb gezocht bij NTI schriftelijke opleidingen en daar kost het je ruim 1000 euro + de kosten voor de ertificaat Eerste Hulp aan kinderen. Dat kan ik onmogelijk zelf betalen.... Wat voor mogelijkheden zijn daarin met eventueel een vergoeding van een gastouderbureau?? 4. Volgens mijn schoonzusje was zo'n opleiding in een wip gedaan en wist ze zeker weten dat het mij wel zou lukken, maar bij het NTI kost het je uit wat ik eruit begrepen heb toch wel redelijk wat maanden om het te halen + stageuren (512 uur (BOL) en 1536 uur (BBL)) 5. Is het zijn van een gastouder voor mijn nichtje en neefje voor mij voordeliger dan gewoon zwart op te passen? Voor mijn schoonzusje wel dacht ik, maar ook voor mij? Wie o wie kan mijn vragen beantwoorden en heeft miss andere handige opmerkingen of tips??
1. Ja geen probleem 2. Heeft het GOB op zich niks mee te maken, is iets tussen vraagouder en gastouder. 3. Is een harde eis als je schoonzusje in aanmerking wil komen voor toeslag. Er zijn wel GOB's die mee betalen, maar dat was vooral het afgelopen jaar, toen die eisen opgesteld werden. Denk dat je daar nu weinig kans meer op hebt. 4. Volgens mij is het geen kwestie van 'ff doen' dat nivo2, de ehbo wel. 5. Volgens mij is zwart voor jou voordeliger, afhankelijk van het tarief natuurlijk. Maar wat jij verdient moet je belasting over afdragen en met zwart natuurlijk niet. Voor je schoonzusje zal het veel voordeliger zijn als je het wel 'wit' doet uiteraard. Succes!
het traject was idd dit jaar te volgen via het gastouderbureau. Al deze mensen moeten VOOR september 2010 ingeschreven staan bij de gemeente. Dat zul je ws niet meer halen. Een korte route is het certificaat goed gastouderschap maar ook dat was via t bureau te halen. Verder moet je ook EHBO (kinder) hebben, dat ook voor sept anders krijg je het certificaat niet. Je opleiding nu voldoet idd niet aan de eisen. Als je het nu zou gaan doen, dan krijgt de vraagouder geen geld van de belastingdienst. Dus eerst alle papieren halen en dan pas inschrijven bij een bureau. Het kan idd dat je alleen op je neefje enz oppast, dat bepaal je zelf. Mijn moeder past ook alleen op mijn kinderen op, wil ook geen andere kids rbij. Heeft wel heel het traject enz af moeten leggen. Het was toch best een half jaartje werk
Nee 1 september ga ik niet meer halen nee, maar die certificaat "goed gastouderschap" + EHBO (kinder) is dat voldoende om te voldoen aan de eisen die ze stellen? En jou moeder werkt nu ook via een gastouderbureau of zonder? en heeft zij ook zelf alles moeten bekostigen?
hmm ik heb wel opgepast op kinderen in iemand zijn huis (1 van 6, 1 van 4 en een verstandelijk gehandicapt kind van 9) maar dat was alleen 's avonds een paar uur in de woonkamer zitten, terwijl de kids sliepen en verder niet.. Ik wil het heel erg graag zo'n opleiding doen, maar ik kan het domweg gewoon niet zelf betalen...