Dag meiden, ik ben sinds de geboorte van mijn dochter een thuisblijfmama en dat bevalt heel erg goed! Nu speel ik met het idee om gastouder te worden. Wie heeft daar ervaring mee? Hoe werkt dat met zo'n GOB? Heb je altijd zo'n GOB nodig? Ik heb al gekeken hoe het zit als je zelfstandig gastouder wilt worden, maar ik vind de eisen waaraan je moet voldoen om voor de belastingvoordelen in aanmerking te komen vrij hoog, met name het aantal uur dat je moet maken. Ik denk er zelf over om, naast mijn eigen kindje, max 2-3 kindjes er bij te willen voor maximaal 3 dagen per week... Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt voor jullie hulp en antwoorden! Liefs, Mallory
Ik ben al 7 jaar gastouder dus weet er veel van, ben wel zelfstandige. Maar ik heb ook veel uur en veel kinderen.Bij niet zoveel kindere en uren kun je het ook doen zonder dat je zelfstandige bent. Zelfstandig is alleen interessant als je veel verdient omdat je dan extra aftrekposten hebt. Als je het zonder gob doet krijgen de ouders niets vergoed, dus dat is voor de ouders niet aantrekkelijk. Dus ja het gob heb je wel nodig. Je kunt het best zoeken naar een niet duur, maar wel goed gob. Omdat je als ouder sinds 2010 maar max. 5 euro vergoeding over krijgt (en dat is jouw uurtarief + uurtarief gob). En als je teveel gaat vragen prijs je jezelf uit de markt. Het is marktwerking bij veel vraag en weinig gastouders kun je veel meer vragen dan bij weinig vraag en veel gastouders. Het gastouderbureau (gob afgekort) regelt het betalingsverkeer tussen gastouder en vraagouder en controleert jouw huis op veiligheid (risicoinventarisatie). En ze helpen bij vragen en problemen. Voldoe je trouwens aan de eisen van 2010? Anders moet je dat eerst in orde hebben, je kunt sinds 2010 niet zomaar meer gastouder worden. Je hebt een opleiding nodig en kinderehbo. Je komt dan in het landelijk register kinderopvang en dat nummer hebben je vraagouders nodig voor de belastingdienst.
dank voor je reactie Yolanthe! Ik heb in de tussentijd wat info opgevraagd bij een GOB hier in de buurt, ben benieuwd. Mocht ik nog wat vragen hebben, mag ik je dan eventueel PBen? Mallory
nog even een vraagje voor de dames hier, ik wil ook graag gastouder worden. wat is nou zo ongeveer het salaris voor 3 a 4 dagen werken? werk zelf in de kinderopvang dus wil een even kijken of het haalbaar is kwa salaris!
Dat is zo afhankelijk van het aantal kinderen dat je hebt, als je zelf kinderen hebt tellen die tot ze 10 zijn ook mee bijvoorbeeld. Jij kan wel 5 kinderen willen hebben maar dat lukt lang niet altijd. Ik krijg bijv. de maandag nooit vol terwijl ik met de woensdag wil stoppen omdat mijn dochter straks vrij is en daar zit ik `s morgens gewoon vol. zen het hangt ook af van de tijden: ik heb gemerkt dat je veel kinderen dagdelen hebt bijv van 8 tot 15:30 of van 9 tot 16:30 etc. Kortom vaak geen 8/9 uur, maar 7,5. Dus je kunt niet rekenen met 4 dagen werken * 9 uur en je moet ook niet vergeten dat je opzich wel leuk verdient , maar dat je niets opbouwt, niets hebt als je ziek wordt, geen pensioen, geen inkomen tijdens vakanties, etc. Geen idee wat je nu hebt, maar je pensioen, vakantie, ziekte is wel geregeld.