Van 24 naar 32 uur gaan, twijfels...

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Mimitje1987, 29 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimitje1987

    11 jan 2017
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!
    Ik heb 2 zoons, 1 van 3.5 jaar en 1 van 1.5 jaar. Al sinds de geboorte van de eerste ben ik 24 uur gaan werken. Ik wilde dit omdat ik er wilde zijn voor hun zolang het zo (financieel) kan. Nu kunnen we al een poosje niet sparen, we staan niet in de min maar ons spaargeld begint toch te slinken, met het oog op de toekomst (dingen aan het huis veranderen, vervangen auto, vakanties, kleding etc) zouden we dit toch graag weer wat willen aanvullen. Nu heb ik aan mijn bazin gevraagd wat ik zou verdienen als ik 32 uur zou gaan werken. En dit zou ons flink helpen. Ik werk in de horeca op het strand dus ik zou van half maart tot half november 4 dagen werken, de andere maanden 3 dagen. Ik twijfel zo erg waar ik goed aan doe en vind het een flinke stap. Ergens wil ik het wel want ik vind mijn werk erg leuk (soms voelt werken als een dag vrij als Je snapt wat ik bedoel met 2 kleine kinderen ) maar ik voel me ergens ook weer schuldig tegenover de jongens. Ze zouden ipv 2 ochtenden gastouder naar 3 ochtenden of 2 ochtenden en 1 dag gaan (ligt eraan of oma nog een middag wil oppassen.)Zijn er mensen die me kunnen helpen met mijn keuze? Wat hebben jullie gedaan? Als ik het zou doen dan pas vanaf maart of april volgend jaar
     
  2. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Als je de opvangkosten tegen de extra inkomsten wegstreept, houd je dan nog steeds genoeg over om je over te halen meer te gaan werken?

    Hoe kijk je er tegenaan dat de jongens een dag extra naar de opvang gaan?
    Een dag extra werken betekent ook een dag minder met je kinderen, een dag minder voor je huishouden etc. Het wordt drukker dus.

    Ik zou een lijstje met voors en tegens maken. Ben zelf nu ook in dubio of ik na de bevalling weer wil gaan werken. Aan de ene kant is het fijn om even geen mama te zijn, maar ik ben gestopt met werken in loondienst omdat in de branche waar ik werk minder dan 24/32 uur eigenlijk niet haalbaar is. Daarnaast heb ik er een eigen bedrijf bij waar ik zo'n 20upw aan besteed. Kwam op 50 upw uit en een huishouden wat overhoop lag, en amper tijd om mijn kinderen te zien opgroeien. Vooral dat laatste vond ik niet fijn.
     
  3. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik ben altijd 4 dagen blijven werken (kinderen zijn even oud) het is voor iedereen persoonlijk. Ik verdien dusdanig dat een dag werken altijd opweegt tegen de opvangkosten (in combi met toeslag) dus dat maakte al dat het interessant is. Maar de randvoorwaarden zijn bij mij ook nog anders; man werkt ook 4 dagen, kinderen gaan 2 dagen naar opvang (wij wilden ze niet meer dann2 dagen naar opvang/bso) Wij mogen flexibel beginnen, werken beide een kwartier van huis, mogelijkheid tot thuiswerken, kantoortijden. Dat alles tezamen maakt dat 4 dagen voor mij echt helemaal prima te doen is. De kinderen vinden opvang ook nog eens leuk. Ook hebben wij een schoonmaakster. Ik heb het idee dat alles op rolletjes loopt. Als er factoren anders waren geweest had ik wellicht deze keuze niet gemaakt maar nu is het gewoon het beste voor ons.

    De keuze is dus heel persoonlijk: weegt het op tegen opvangkosten? Hoe sta je tegenover extra opvang? Vinden je kinderen opvang leuk? Kunnje zelf tegen tijdelijke drukte van 4 dagen werken? Hoe past je partner in dit verhaal?
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind 3 halve dagen opvang echt niet veel! Ik zou dus naar 4 dagen gaan.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  5. Mimitje1987

    11 jan 2017
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hey sorry beetje druk gehad vandaar de late reactie ik moet deze week toevallig eens (eenmalig) 4 dagen werken dus dan kan ik eens kijken hoe het voelt, haha. Qua opvangkosten word het niet meer, ik gebruik altijd minder uiteindelijk zijn we achter gekomen. Het enige wat me doet twijfelen is idd heb ik nog tijd voor het huishouden dan, en ik ben dan 4 dagen pas thuis tussen 21.00 en 23.00. Dus 's straks de sportjes enzo beginnen is dat ook weer puzzelen. Mijn man werkt 5 dagen, hij is filiaalleider bij een niet zo makkelijk bedrijf.. Dus is op zijn vroegst 5/6 uur thuis en op zijn laatst 7 uur. Als ik het me hem kan regelen dat de dagen dat ik werk hij vroeg klaar is zou het nog te doen zijn. Vind het zelf zware overwegingen en ik vind stap (financieel) van 24 naar 32 makkelijker dan uiteindelijk weer terug te gaan van 32 naar 24. Het is zo moeilijk
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Ik ga juist van 32 naar 24 omdat ik t geen doen vind. Huishouden, kind (1 van 22 maanden) en werk, gevoelsmatig laat ik overal steken vallen. Heb t lang volgehouden maar kijk nu uit naar die 24 uur ondanks t mindere salaris.

    Het is financieel wellicht aantrekkelijk maar t wordt er niet makkelijker op qua drukte, plus dat je een dag minder "rust" hebt dus je energie zal ook minder worden. Of je moet voorafgaand hele goede afspraken met je partner maken qua huishouden (en dat hij die ook nakomt!).

    Ik zou vragen of je dat proef kan draaien voordat je definitief je besluit neemt.
     
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.847
    16.878
    113
    Vrouw
    Ja werken loont altijd. En je hebt meer opvang nodig, maar daar krijg je dan ook weer toeslag voor hè! Ik zou het echt doen, kunnen sparen is zo belangrijk en het geeft ook en fijn gevoel als er wat financiële ruimte is.
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.847
    16.878
    113
    Vrouw
    Maar eerst 'proef' draaien is niet zo'n verkeerd idee. Kun je kijken hoe het is en of het je bevalt. Qua huishouden zou ik me niet zo druk maken. Als er 2 à 3 dagen niemand thuis is dan kan er ook niet veel vies worden ;)
    Ik zelf werk 4 dagen, mijn man 5. Ik moet wel zeggen dat ik iets makkelijker ben geworden in het huishouden.. Maar het is goed te doen.. En ik doe het meeste zelf ;)
     
  9. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    De keus is heel persoonlijk. Kunnen sparen is wel belangrijk.
    Zelf ben ik van 24 naar 32 gegaan. Niet vanwege financiën, maar omdat ik steeds overuren maakte i.v.m. de hoeveelheid werk.

    Ik verdeel de uren over 5 dagen omdat de jongste nog op vrijdagmiddag vrij is. Ik maak mijn eigen planning, kan zelf bepalen op welke tijden ik werk en kan ook veel vanuit thuis werken. Daardoor vind ik 32 uur goed te doen. In mijn oude baan had ik wissel diensten. Daar zou ik 32 uur nooit gewild hebben. 3 avonden van huis vond ik vreselijk. Dan zag ik de kinderen alleen in de ochtend en tussen de middag voor lunch. Moet er niet aan denken om 4 avonden van huis te zijn.

    Ik vond de overstap van 24 naar 32 in het begin wel pittig. Maar dat lag niet alleen aan de hoeveelheid uren, maar ook van wissel diensten naar kantoor tijden. Voorheen had ik de ochtenden tijd voor huishouden etc. Nu is dit in de avonden en weekend. Inmiddels heb ik daar mijn weg in gevonden.

    Toch wil ik terug gaan naar minder uur, zodra dochter ook op vrijdag de hele dag naar school gaat. Dan wil ik naar 30 uur: 2x 6 uur en 2x 8 uur, zodat ik 3 dagen in de week vrij ben als zij uit school komen. Nu is het op de lange dagen dat ze thuis komen en wij nog aan het werk zijn, weliswaar thuis, maar dat is toch anders dan echt tijd hebben voor ze.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.903
    113
    noord holland
    Ergens lijkt het wel dat je financieel wel moet. Het heeft nu niets met de keuze tussen luxe of minder luxe te maken, maar met financiële basis.
    Als je niets meer kan sparen en zelfs erg inteert op je spaargeld zal er wel iets moeten veranderen, omdat dat geld over een tijd gewoon op is.
    Lijkt mij dus dat je wel moet kiezen tussen óf meer inkomen óf minder uitgaven.
     
  11. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik werk ook vier dagen (32 uur) met 3 kinderen. Pittig is het zeker! Maar ook wij hebben een schoonmaakster en dat scheelt al een hoop.
     
  12. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben een paar jaar geleden meer gaan werken en zeker geen spijt van. Het is natuurlijk wel druk. Maar ik kwam ook net aan rond en dat gaf gewoon enorm veel stress. Het gevoel dat er niks kapot kon gaan omdat ik geen geld had om het te vervangen, nauwelijks spaargeld, met angst en beven je auto naar de APK brengen. Nee, dat is echt niks voor mij. Ik lag er wakker van. Nu kan ik gewoon sparen, leuke dingen kopen, zonder zorgen tanken en zonder rekenen boodschappen doen.

    Met zoveel meer uren ga je flink meer verdienen. Ik vraag me alleen we af of je misschien niet ook ander werk moet zoeken? Horeca verdiend wel slecht en als je ouder word word je op den duur vervangen door jonger personeel. Als je beiden werkt en niet kunt sparen, dan doe je ergens iets niet goed. Kijk dus ook eens naar je uitgaven patroon en of je ergens anders meer kunt verdienen. Misschien kijken of je een werken-leren kunt gaan doen zodat je een diploma hebt en je salaris per uur flink kunt opkrikken. Misschien kan je man (binnen het bedrijf) ook een opleiding gaan doen etc.
     

Deel Deze Pagina