Gastouder zegt vaak af

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Biny, 17 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Dat zou je na moeten vragen. Hier 2x BSO. Ene kind voor na schooltijd en vakanties. Andere kind alleen vakanties.

    Er zijn genoeg opvang centra die ook flexibele contracten aanbieden. Uurprijs vaak iets hoger, maar dan kun je tot bijv 2 weken vooraf opvang aanvragen. En studiedagen en vakanties zijn altijd wel op tijd bekend.

    Als dat je enige bottleneck is zou ik eens in gesprek gaan bij een kinderopvang. Dan hoor je vanzelf wat er mogelijk is.
     
    Biny vindt dit leuk.
  2. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Mijn gastouder geeft aan het begin van het jaar door welke dagen of weken zij vrij heeft. Dat gaat meestal om drie weken in de zomer, twee weken tijdens de kerstvakantie, en tijdens de overige schoolvakanties een of twee vrije dagen maar de rest beschikbaar. Zo nu en dan komt er nog een extra dag bij vanwege bijzondere redenen.

    Afzeggen gebeurt bijna nooit. Is ze ziek, dan werkt ze zoveel mogelijk door. Ik zeg vijftien keer zo vaak dat ze wel kan bellen als het niet gaat dan dat ze zich daadwerkelijk ziek meldt. Dat is in drie jaar tijd denk ik twee keer voorgekomen.

    Heb je het gevoel dat je niet op je gastouder kunt rekenen, dan kun je besluiten te wisselen (eventueel naar een kinderdagverblijf). Als het om vakanties en vrije dagen gaat, dan vind ik communicatie heel belangrijk. Is die tijdig en duidelijk, dan weten de meeste ouders wel wat te regelen.
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Hier geen vakantieopvang want mijn man is dan altijd thuis (werkt in het onderwijs) ze is altijd 1x een weekendje weg dus 1x per jaar dit weet ik meestal een maand of 3 van tevoren dus ruim op tijd. Verder is ze nu in een jaar tijd 2x ziek geweest. Kan gebeuren zomaar vrij voor de leuk en dan moet van tevoren weten zou ik niet blij van worden.
     
  4. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zou problemen krijgen op mijn werk.
    Voor mij dus reden om naar een KDV te gaan destijds (gastouder die we hadden geregeld vertelde de laatste week van mijn verlof dat ze zou gaan stoppen :confused: maar of ik nog wel wilde blijven tot ze wat anders had, fijn voor haar inkomen.. Nou nee dus, zo gauw mogelijk een kdv geregeld, bovendien had ik mijn vakanties net aangepast op de hare, dus baalde flink).
    Maar ik begrijp dat je je jongste wel bijna altijd thuis hebt?
    Bij ons KDV kon je wel incidenteel afnemen, maar dat kost dan wel meer dan een gastouder. Qua kosten gastouden/kdv maakte het hier weinig verschil door wat je terugkrijgt (je krijgt meer terug bij kdv). Maar bij incidenteel afnemen ben je wrs wel meer kwijt omdat je dat volgens mij weer niet op kan geven bij de belastingdienst toeslagen..
     
    Biny vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Voor zover ik weet kun je dat gewoon opgeven bij de toeslagen, ik ken ook ouders die i.v.m. werkroosters flexibele opvang afnemen en daar ook gewoon KOT voor krijgen. En als je de studiedagen en vakantiedagen ongeveer weer kun je daar ook een contract voor afsluiten.
     
  6. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.329
    2.040
    113
    Oei dat is wel vervelend ja. Hier kregen we altijd een jaarplanning op tijd voor de weken dat ze vakantie had.
    Verder zei ze haast nooit af. Ja, als ze echt heel erg ziek was. Dat kan iedereen overkomen.

    Zit ze niet bij een gastouderbureau? Bij ons gastouderbureau toen de tijd was het normaal dat het bureau dan meteen een vervangende gastouder regelde. Dat deden ze heel keurig!
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.593
    113
    Vrouw
    Maar is er dan een bso die kinderen 7/10 dagen per jaar blijven..?
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.593
    113
    Vrouw
    Ja ze zit wel bij een gastouderbureau, daar hoor ik verder nooit wat van, denk dat ik het zelf moet aangeven als ik een andere go wil voor die dagen
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Ja die bestaan, wij maken er gebruik van!

    Als je jongste bij een opvang naar het KDV gaat kun je vast wel een contract afsluiten voor je oudste voor incidentele BSO. Maar dat zul je moeten overleggen.

    Bij je GO komt hij toch ook maar af en toe? Dat kan lastiger zijn, GO mag maar max. aantal kinderen hebben. Krijgt zij er een paar kleintjes bij, dan kan jouw zoontje niet zomaar extra komen. Wat dat betreft is KDV/BSO vaak wat flexibeler, dan wordt er een extra leidster ingeroosterd.
     
    Biny vindt dit leuk.
  10. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Ik vind het heel vreemd dat de gastouder af zegt, het is toch gewoon haar baan, dus hoort ze beschikbaar te zijn. Wij plannen ook geen priveafspraken onder werktijd. Is het van te voren niet aangegeven dat ze regelmatig vrij neemt, dan zou ik haar er op aan spreken.
    Onder andere de rede waarom wij voor kdv en bso hebben gekozen, daar is altijd iemand.
    Hier kunnen kinderen trouwens een dagje naar de bso komen op een studiedag, ook al komen ze anders niet. Gewoon even navragen bij de bso in de buurt.
     
    Biny vindt dit leuk.
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Hier ook een GO, maar nog nooit zomaar afgezegd. Ze heeft in de voorjaarsvakantie aangegeven 2 dagen dicht te zijn, vanwege de carnavalsoptocht langs haar deur en alle drukte in het dorp. Maar dit heeft ze 3 maanden van te voren al aangegeven zodat iedereen iets kan regelen.

    De zomervakantie heeft ze 3 weken vrij en ook dit weet elke ouder een half jaar van te voren. Nu heb ik wel het geluk dat ik eventueel thuis kan werken als er opvang problemen zijn, maar kort van te voren cancelen zou ik ook niet blij mee zijn.
     

Deel Deze Pagina