Gastouder zet mijn meisje van 15 maanden op de gang??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chocolaatje, 24 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Hoi hoi, nou vanaf januari stopt het in ieder geval bij haar hebben we al doorgegeven. Mijn meisje zou eigenlijk vanaf die tijd nog blijven, de oudste gaat dan naar school. Ze was er niet blij mee! Voor de rest heb ik gezegd dat we nog even na moesten denken. (al weet ik al dfat ze daar weg gaan) maar ik wacht het gesprek met het gastouderburo af. Ik ging ze gisteren ophalen, riep mijn oudste: Mama! Ze heeft Nina niet in de gang gezet vandaag! Mooi zei ik, en dat gaat ook niet meer gebeuren ook! Dus word nog vervolgd.

2. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hoezo een kind van 15 maanden begrijpt "straffen" niet?
    Dat begrijpen ze echt wel hoor!
    Een gastouder heeft meerdere kindjes in de opvang, die moeten elkaar ook nog kunnen verstaan en lekker kunnen spelen. Een kind wat schreeuwt (en ik neem aan dat iedereen hier weet hoeveel volume een kindje van 15 maanden kan hebben), kan best even apart gezet worden. Even een momentje van: "Hee, nu ga ik te ver met mijn geschreeuw". Vaak heb je na een half minuutje alweer een compleet nieuw kindje terug in je woonkamer.

Mijn zoontje van 9 maanden heeft gisteren ook even in zijn kinderstoel op de gang gezeten. Hij was ook aan het schreeuwen (om zijn eten). En elke keer als het lepeltje eraan kwam sloeg hij ertegen en ging lachen. En dan driftig schreeuwen dat het volgende hapje niet snel genoeg kwam.
    Mijn andere zoontje kon zijn verhaal niet eens doen omdat zijn kleine broertje zo hard aan het schreeuwen was.
    Even op de gang, en hij heeft geen schreeuw meer gegeven. Keek verbaasd om zich heen van: "Hee, wat flikken jullie me nou"? En na een halve minuut hadden we weer een vrolijk mannetje die zijn bordje helemaal leeg at.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Genoeg voor en tegenstanders voor straffen van een 15 maand oud kindje dus...
    Zelf denk ik dat het ook moet kunnen en dat een kind van 15 maanden prima snapt wat straffen is. Op de gang zetten lijkt me een vrij onschuldige (natuurlijk geen uren, maar een paar minuten).
    Maar eigenlijk draait het daar niet echt om vind ik.
    Je gastouder heeft een bepaald beleid en daar ben je het niet mee eens. Als julie daar samen niet uitkomen, dan is de enige oplossing je kind daar weghalen.
    Dit dus ongeacht wie er pedagogisch gelijk heeft.
    Dat zou ik ook doen als er bij ons op het kdv iets zou zijn waar ik echt niet achter zou kunnen staan.

4. adi

adi Niet meer actief

Nee dat snapt een kind van 15maanden niet, en een kind van 9 maanden evenmin.

Denk jij echt dat jouw baby van 9 maanden begrepen heeft dat ie op de gang zat omdat ie met eten aan het spelen was (wel luid, maar het blijft spelen op die leeftijd), en dat ie het niet meer gedaan heeft omdat ie weet dat de conquentie is dat ie weer op de gang zou moeten?

Bijna hetzelfde geldt voor een kind van 15 maanden. Die wordt geisoleerd van de sociale omgeving, omdat ie aan het schreeuwen was? Wat heeft schreeuwen met een gang te maken? Er zit geen directe link tussen oorzaak en gevolg en dus is het niet te volgen met 15 maanden.
    Met 15 maanden praten we over oorzaakt-gevolg als: 'als ik dit uit mijn handen loslaat, valt het op de grond'.
    Dingen die direct met elkaar zijn gelinkt en direct op elkaar volgen.

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Nee hij zal niet begrepen hebben, en zeker nog niet onthouden, dat het schreeuwen wat hij deed ervoor zorgde dat hij op de gang gezet werd.

Het gaat erom dat je je kind even uit de situatie haalt waar het op dat moment inzit. Hoe kun je ervoor zorgen dat je kind stopt met schreeuwen? Afleiden! En nee, niet met een speeltje, dan ga je ongewenst gedrag belonen (en moet je eens zien hoe snel ze die link WEL gaan leggen). Nee, met iets wat minder leuk is......

6. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

analise 74 ik vind het niet normaal sorry! En over het pedagogisch beleid gesproken, daar kan iedereen dus zijn eigen draai aan geven.. En er was daar meer gebeurd zoals je al kon lezen dan alleen dit. Maar de meesten hier denken hetzelfde als ik, en van die trut van een gastouder zijn we gelukkig verlost! Opa en opa gaan nu voor onze kids zorgen als we moeten werken.

7. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik denk eigenlijk niet dat een kindje van 9 maanden bewust schreeuwt om uit te dagen.. Mocht dat wel zo zijn, dan helpt zachtjes ssssshht zeggen misschien wel (hier tenminste).
    Ja, mijn dochtertje schreeuwt/gilt ook wel eens, meestal van plezier of als ze zingt (dat zingen vooral s'nachts ;)).. Ik vind straffen dan een beetje onnodig.

8. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Op zich vind ik het feit dat ze jullie dochter op de gang heeft gezet zo erg nog niet (even er vanuit gaande dat ze niet schreeuwde om pijn oid)
    Maar dat de gastouder het niet verteld heeft zou ik wel vervelend vinden.
    We hebben de duidelijke regel, bijzonderheden te melden. Als ik dan zoiets van een ouder kind moet horen zou ik dit behoorlijk storend vinden en zou ik dit ook melden/uitvragen bij de gastouder.

9. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Choco, als jij het niet vind kunnen, dan kan het niet! Een kind van die leeftijd is nog helemaal niet in staat om op een rijtje te zetten waarom het naar de gang wordt gebracht. Zo ver is die ontwikkeling van hun hersenen helemaal nog niet. Het lijkt soms wel alsof ze al veel snappen en dat is ook zeker wel zo, maar niet 'oorzaak-gevolg-aandacht krijgen als ik maar gek doe'.

Luister gewoon naar je moederhart. Dat is wat telt, wat anderen denken niet. Is je gastouder aangesloten bij een gastouderbureau? Ik weet in mijn geval dat als mijn gastouder zoiets bizars had gedaan ik daar terecht had gekund. Om nog maar erover te zwijgen welke gevaren er schuilen als je geen zicht meer hebt op een kindje van 15 maanden! Ik had de gastouder hier zelf trouwens ook op aangesproken.

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

:$ Ik verbaas me er echt over dat hier echt moeders zijn die denken dat een kind van die leeftijd dit allemaal begrijpt... Vind het bijna prehistorisch....Jemig, ga je eens inlezen in het babybrein. Je hoeft niet ver te gaan, documentaire op ned 2. Ze zenden series uit over het brein en één ervan gaat over het babybrein. Niets zweverigs, niets wat perse een bepaalde visie aanhangt, puur wetenschap...

Deel Deze Pagina