Wij hebben een gastouder waar we uiteraard elke maand uren voor betalen via een gastouderbureau. Mijn go krijgt de rest van de gemeente aangevuld ivm een bijstandsuitkering. Ze krijgt alleen over de uren die de gemeente haar uitbetaald vakantiegeld van de gemeente wat logisch is natuurlijk. Van het gob krijgt ze geen vakantiegeld. Dus ze loopt eigenlijk geld mis doordat ze voor ons werkt. Ons kind is haar enige gastkindje. Is het normaal dat ze van het gob geen vakantiegeld krijgt? Het is toch haar werkgever zou je zeggen? Het is dat het prima loopt tussen ons en de go maar ik betaal elke maand voor het gob maar ze doen eigenlijk niets voor ons/haar. Is het ook normaal dat je als go zelf moet betalen voor je ehbo cursus? Voorheen betaalde het gob dat voor mijn go maar deze keer moest ze zelf 90 euro hiervoor betalen.
tja ze is zzp'er en dan heb je inderdaad geen vakantie geld tenzij ze dat zelf opspaart dmv gedeelte apart zetten op spaarrek. En dan in mei op betaal rek zetten. Ook een cursus is inderdaad dan gewoon voor eigen kosten, wel als investering opvoerbaar evt. gastouder bureau is niet haar werkgever maar opdrachtgever.
Ok dank je wel,het is me nu wat duidelijker. Maar wel rot geregeld voor mijn go. Ze werkt voor haar geld maar krijgt minder dan iemand die niet werkt en in de bijstand zit....
Idd het gob is niet haar werkgever. Zij hebben een bemiddeling/cassier functie. Of je EHBO e.d. zelf moet betalen hangt helemaal van het gob af...dat kan ook veranderen. Vakantiegeld heb je idd geen recht op als go. En ze loopt natuurlijk geen geld "mis" het klopt dat de gemeente dat wel geeft maar het lijkt mij de voorkeur hebben dat ze als go zelfstandig haar geld verdient ipv afhankelijk is van de gemeente. Ook al betekend dat ze voor dat deel geen vakantiegeld krijgt.
Dat is idd het prettigste als je zelf in je levensonderhoud kunt voorzien. De go is al 64 (dat zou je haar niet geven maar dat ter zijde) en heeft altijd in de kinderopvang gewerkt. Hoe het verder zit weet ik ook niet maar de laatste jaren is ze omdat ze ooit in de bijstand terecht is gekomen gastouderopvang gaan doen. En zij heeft aan ons voldoende uren zodat ze niet verder hoeft te solliciteren en wij als ouders van een kindje met een beperking zijn daar heel erg blij mee. Ik vind het alleen jammer dat het gob nu niets voor ons kan betekenen nu onze go tijdelijk niet in staat is ons kind op te vangen. We moeten het zelf maar uitzoeken.
Ik vond het al zo vreemd en vroeg me af of ik alleen geld betaalde elke maand voor een mailtje met hoeveel ik moet betalen. In de ruim 2 jaar dat ik gebruik maak van de go ben ik 1x gebeld omdat ze wilden weten hoe het verliep tussen ons. Gelukkig kunnen de go en ik samen alles regelen en hebben we geen problemen dus ik heb hen nooit nodig gehad om die reden. Vanmiddag de directrice aan de lijn gehad ( onze tussenpersoon of hoe ze dat ook noemen heeft vakantie en haar vervanger ook) en die vertelde dat we zelf maar iets moesten gaan regelen........ Fijn dat dat dus niet de normale gang van zaken is!
Een gastouder is zelfstandig en moet dus zelf voor haar vakantiegeld, ziektegeld, ed zorgen. Het uurloon wat je aan haar betaald is bruto, dus daar gaat nog zon 1/3 vanaf. Ze moeten aangesloten zijn bij een bureau, anders krijgt de vraagouder geen belastinggeld. Het gastouderbureau vind ik ook makkelijk geld verdienen. Doen hier ook maar weinig. Maar voor vervanging kun je het bureau gewoon vragen hoor!
We hebben de directeur zelfs aan de lijn gehad maar helaas, die kon ook niets voor ons betekenen. Nu inmiddels via een andere gastouder een tijdelijke gastouder gevonden. Wel een ander gob maar deze denken wel mee en werken voor ons mee. Wel weer erg spannend maar ons zoontje reageerde heel goed op de go, zij ook op hem en wij hadden ook een goede klik.