Sinds enkele weken heb ik een nieuwe baan (half jaar contract loopt af op de dag dat ik uitgerekend ben met evt verlenging). De sollicitaties vonden plaats toen ik 9 / 10 weken zwanger was, maar door ziekte van de leidinggevende kon ik pas een maand later starten. Dan had ik nl kunnen zeggen (13 weken zwanger) ik vond het nog te pril en te onzeker om het te vertellen. Omdat ik de baan (het geld) hard nodig heb heb ik besloten niks over mijn zwangerschap te zeggen tot mijn proeftijd is afgelopen (al vraag ik mij af of ze niks door hebben want mijn buik is steeds moeilijker te verhullen). Deze week is mijn proeftijd afgelopen, ik ben nu inmiddels 17 weken zwanger. Ik heb nu eigenlijk geen idee hoe ik het moet vertellen. Iemand suggesties hoe en wanneer ik het het beste kan vertellen?
Het is toch je eigen afweging, vind het persoonlijk al knap dat je het zo lang verborgen hebt gehouden. Het is natuurlijk zo dat je contract tot je verlof is dus wat dat betreft mooi gepland. Hoe vertellen ik heb gewoon op een gegeven moment mijn baas alleen gesproken en gezegt dat ik zwanger was.
tja, ik zou nu misschien tot de 20 weken echo wachten. En als alles goed is fotootjes mee misschien en vertellen.
jeetje wat knap dat je het zo lang voor je kan houden zeg! tja eerlijkheid duurt het langst en ik zou het wel vertelleno p korte termijn zodat je openheid hebt op je werkplek.... respect beide kanten op.... ontslaan met de reden dat je zwanger bent mogen ze niet en wie weet verlengen ze gewoon je contract ook ná het verlof succes!
Is het niet wettelijk vastgesteld dat je het voor een bepaald aantal weken moet vertellen? Vraag me niet welk aantal weken dat weet ik niet, maar het staat me wel bij. Omdat de werkgever ook recht heeft om zich voor te bereiden op jou afwezigheid.
Poeh, ik had niet zo lang gewacht met het te vertellen. Zou ook niet weten hoe je het nu moet brengen want 'Waarom heb je ons dit niet eerder verteld' is in mijn ogen een terechte vraag. Wat dat betreft zou ik dan denk ik met Athina mee gaan en de 20 weken echo afwachten. Dan kun je nog zeggen dat je zeker wilde weten dat alles met het kindje goed is.... Succes!
Ik begrijp ook niet zo erg goed dat je het zolang voor je hebt gehouden. Ik hou zelf van openheid en zou het zelf denk ik verteld hebben zodra ik was aangenomen maar zeler na de 12 weken echo. Ik vind wachten tot 17 weken en eind van je proeftijd eigenlijk niet zo netjes. Ik zou als ik het zelf zo laat zou horen denken, dat je hier zolang over gezwegen hebt. Wie zegt dat je andere dingen nu en in de toekomst ook niet verzwijgt. 17 weken is echt al ver al bijna op de helft. Ik vind dat als je wacht tot na het einde proeftijdgesprek je je werkgever wel met zijn rug tegen de muur zet eigenlijk.
Ik zou niet tot de 20 weken echo wachten. De kans is dan zeer groot dat ze het al lang en breed zelf gezien hebben en dat ze er misschien zelf over gaan beginnen. En persoonlijk vraag ik me af of ze dat wel zullen waarderen.
Als ik heel eerlijk ben vind ik het nogal wat dat je het niet verteld. Als ik je leidinggevende was zou ik daar erg boos over zijn. Niet omdat ik je anders had willen ontslaan, maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mijn medewerkers eerlijk en betrouwbaar zijn. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb besloten het wel te vertellen in mijn proeftijd met het risico dat ze me alsnog zouden laten gaan. Gelukkig kreeg ik erg leuke reacties. Ze wisten dat ze een jonge meid met een jong kindje aannamen, en ik functioneer erg goed, dus dit is absoluut geen reden om mij te laten gaan. En ze waren erg blij dat ik zo eerlijk was het te vertellen. Succes met je beslissing
ik heb zelfs verteld dat we bezig waren met zwanger worden tijdens een sollicitatie gesprek en ik werd nog aangenomen...dat ik pas 3 jaar later zwanger werd...dat kon ik ook niet weten hihi. Maar het hoeft helemaal geen reden te zijn om je te ontslaan...of je moet niet goed functioneren....... Maar ik vind het knap dat je het zolang verborgen kunt houden...want met 17 weken heb je toch al wel een flink buikje denk ik zo..... Ik zou gewoon ff met je leidinggevende gaan zitten en eerlijk zeggen....ik wou afwachten of alles goed was met kindje en nu even mijn proeftijd afwachten...functioneer ik in jullie ogen goed genoeg om hier te mogen blijven (meestal krijg je toch wel zo een gesprek na je proeftijd hoor) en dan kun je vertellen dat je idd al 17 weken zwanger bent.......zullen ze misschien van schrikken of misschien zeggen we dachten het wel.... succes ermee!
Je hoeft wettelijk pas 3 weken voor je zwangerschaps verlof te zeggen dat je zwanger bent. Dus wettelijk doe je niets verkeerd, sociaal gezien is het niet zo aardig het te verzijgen. Howel ik je goed begrijp, je kan niet ontslagen worden omdat je zwanger bent, of er niet over hebt gezegt. Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je bang was geen baan te kijgen of in je proeftijd er uit te moeten. Maar als je contract is verlopen hoeft deze niet verlengt te worden. Helaas zou je dan dus zonder werk kunnen komen te zitten. Het goede nieuws is dat je wel door het UWV 100% salaris krijgt betaald tijdens zwangerschaps verlof. Hoop voor je dat je zwangerschap geen invloed zal hebben op wel dan niet verlengen van je contract. succes
Hi MC Lover, ik zou ook gewacht hebben tot mijn proeftijd voorbij was hoor. Werkgevers zijn totaal niet te vertrouwen met zwangerschappen, zou het absoluut niet willen riskeren in de proeftijd eruit geknikkerd te worden... Had je met 17 weken opnieuw kunnen gaan solliciteren, dat gaat al helemaal niet. Vind bovenstaande suggesties om het na de 20-weken-echo te vertellen een goed idee, omdat je dan als ze vragen waarom je het zo laat vertelt, als reden kunt opgeven dat je eerst wilde afwachten of alles goed was met het kindje. Succes!
Ik werkte op een uitzendbueau als intercedent, wij worden de kop in gedrukt mensen NIET te mogen afwijzen om het feit dat ze zwanger zijn, en mijn baas heeft daardoor mijn contract niet verlengt toen ik zwanger was..... EIKEL hahaha en na mijn zwangerschaps verlof kwam ik nergens meer aan de bak als intercedent omdat ik toen al een jaar (langer in de ziektewet) uit de branch was....... Ik persoonlijk zou vragen of je contract verlengt wordt en wat de reden daarvan is, en dan zeggen dat je zwanger bent!
Het gaat hier om proeftijd en niet om contractverlenging. Ze gaan je echt niet ontslaan in je proeftijd omdat je zwanger bent en je loopt sowieso het risico uiteindelijk geen contractverlenging te krijgen, ook als je het na je 20 weken echo vertelt. Sterker nog, ik denk dat de kans groter wordt als je het zo laat pas vertelt. Ik zou als werkgever zijnde je dan niet inschatten als een betrouwbare en loyale werknemer. Ook al doe je volgens de wet niets fout.
zit zelf ook in eenzelfde situatie. Mijn preoftijd loopt begin april af. ik ben nu ruim 12 weken... ik heb gelukkig vandaag mijn contract getekend wat zal duren tot 1 januari (paar weken na mijn verlof) Ik heb met veel moeite toch maar gewacht met het vertellen aangezien ik wist dat het contract klaar lag, was dit niet het geval geweest denk ik dat ik toch langer gewacht had. Voel me nu wel een beetje lullig tegenover mijn baas en collega's. Ga morgen vertellen dat ik 12 weken ben.... Ik denk dat je ook het beste kunt wachten tot na je proeftijd aangezien het een onzekere arbeidsmarkt is... heel veel succes met wachten en veel plezier met vertellen want het is en blijft altijd goed nieuws zo een wondertje erbij op de wereld! groetjes Escal
Ik zit in dezelfde situatie en ik heb ook nog niets verteld..de branche waarin ik werk gaat niet goed en ik ben al zonder pardon van 40 naar 20 uur terug gezet omdat er geen volledig loon betaald kan worden...dus ik vertel het ook nog niet... Als je een goede band met je leidinggevende hebt dan is het een ander verhaal, maar gezien de tijd van nu...waarin je dus wel zonder pardon in je proeftijd kan vertrekken..zou ik het even voor me houden... Overigens weet mijn directe collega dat ik zwanger ben en deze raad me ook aan om nog even te wachten.. Ook ik vind het erg spannend om het te vertellen...maar heb wel besloten het volgende week te gaan melden..en hoe ze reageren is de vraag...maar ik voelde me niet veilig genoeg het al voor de 12 weken grens te melden... Ik ben benieuwd hoe jouw leidinggevende gaat reageren..laat je het even weten?? succes
Ik heb het verteld! was echt heel erg zenuwachtig maar gelukkig heeft mijn leidinggevende goed gerageerd! erg goed gesprek hadden het alleen niet verwacht nog. gelukkig is mijn leidinggevende pas papa geworden en kan hij dus ook begrijpen hoe blij ik ben maar ook hoe zenuwachtig ik was om het te vertellen. de rest van de collega's ga ik het dinsdag vertellen, heb aangegeven te willen wachten tot de echo die ik vrijdag had. Echo was trouwens weer erg leuk!! het is nu echt eenkindje!! helemaal gelukkig. Hoor graag hoe het bij jou verlopen is! succes groetjes Escal
Ik heb het ook verteld. Een week nadat mijn proeftijd om was, het proeftijdgesprek was heel positief. Toen ik vertelde dat ik zwanger ben, schrok mijn leidinggevende eerst, maar was daarna oprecht heel blij voor me. Ze is zelf gek op kinderen en we hebben nog een hele tijd zitten te kletsen. Ze begreep heel goed dat ik het niet eerder had verteld en zei dat ze waarschijnlijk ook niet met mij door waren gegaan als ik het eerder had verteld. Ik ben dan ook blij dat ik het op deze manier gedaan heb, al was het niet altijd even makkelijk het voor me te houden.
Wat fijn om te horen dat er een goed gesprek uit is gekomen! toch goed dat je hebt gewacht tot de proeftijd over was, wel netjes dat ze zelf ook zegt dat ze het begrijpt. Ik ben afgelopen week op het matje geroepen bij de grote baas.... hij vond het niet netjes (heeft hij natuurlijk wel een punt) en zei ook dat hij er nu toch niets meer aan kon doen! dus denk hetzelfde als bij jou. wanneer je niet zwanger bent ben je goed voor een bedrijf en anders gaan ze kiezen voor iemand zonder kinderwens in de nabije toekomst... Ik ben dus ook blij het zo te hebben gedaan! Groetjes Escal