Gastouder zijn, hoe gaat dat?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by pientje1, Mar 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik werk nu in de zorg, maar mis het werken met kinderen. In de kinderopvang zijn 0,0 vacatures, dus vraag me af of gastouder zijn iets is. Wat zijn de aanpassingen die je in huis moet doen? Kan je zelf dagen aangegeven? Moet dat via een stichting of kan dat ook particulier? Hoe gaat het in zn werk en is het leuk?

2. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Als gastouder ben je flexibel, je bent je eigen baas dus je kunt je eigen dagen aangeven. Het gaat via een gastouderbureau, anders krijgen de ouders geen kinderopvangtoeslag. In je huis hoef je als je zelf kleine kinderen hebt waarschijnlijk niet veel aanpassingen te maken, het moet veilig zijn. Dus traphekjes, dingetjes op de stopcontacten etc. Ik vind het zelf leuk om als gastouder te werken, vooral omdat ik zo lekker thuis ben bij mijn eigen kind en haar de gelegenheid geef om toch met andere kindjes te spelen. De nadelen zijn dat je geen zeker inkomen hebt (ouders kunnen stoppen, je kunt zelf ziek worden, etc.) en dat je eigenlijk altijd alleen werkt zonder collega's. Maar als je dat niet erg vindt, zou ik me er zeker eens in verdiepen :)

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Bedankt! Maar inderdaad:wat als je ziek bent? Moeten ouders een andere oplossing zoeken of doet het gastouderbureau dat?
    Heb je extra bedjes en kinderstoelen?

4. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Dan moeten ouders inderdaad een andere oplossing zoeken, sommige gastouderbureaus helpen hierbij, maar niet allemaal. Maar in de jaren dat ik als gastouder werk ben ik misschien 1 of 2 keer ziek geweest. Ik heb inderdaad 3 extra kinderstoelen (Ikea) en 3 extra bedjes (campingbedjes). Ook extra bordjes, bekertjes, slabbetjes, etc. omdat al mijn opvangkindjes onder de 2 zijn. Verder heb ik niet heel veel extra aan hoeven schaffen, omdat mijn dochter speelgoed genoeg heeft voor iedereen :)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Idd via een gastouderbureau. Zelf dagen aangeven kan heel goed. Ik vang alleen op ma, di en do op omdat ik de wo en vr exclusief voor mijn kinderen wil houden. Je kunt ook aangeven hoeveel kindjes je maximaal op wil vangen.
    Ik heb idd extra bedjes, kinderstoelen, dubbele kinderwagen e.d.
    Ik heb zelf een dochter en een zoon van 6 en 2. Dus speelgoed voor alle leeftijden en geslachten;) aanwezig.
    Hier kunnen de ouders een beroep op het gob doen als een gastouder ziek is..maar die hebben niet altijd vervanging uiteraard.

6. PrettyGreenEye

PrettyGreenEye Fanatiek lid

Dec 13, 2014
    1,858
    0
    0
    pas ontslaan omdat ik aan mijn kinderwens begon, n
    ham, limburg, belgie
    ik ben nu zwanger en ik start ook als gastouder in januari. dan is ons kleintje ongeveer 2 a 3 maanden! ik kijk er enorm naar uit want zit nu thuis en mis de kindjes rondom mij enorm.
    ik doe het wel via een dienst

Share This Page