Hoe (s)ouders vertellen over oppasdagen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mamaleeuwtje, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaleeuwtje

28 jan 2013
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens mijn zwangerschap hebben mijn man en ik al een aantal gesprekken gehad over het oppassen straks. Ik zou graag zien dat ons kindje straks 2 dagen naar mijn ouders gaat en dan voornamelijk om de volgende redenen: ze wonen hier praktisch om de hoek, een van mijn ouders werkt niet dus is altijd beschikbaar (aangezien ik straks ook flexibeler moet werken) en ik wil graag dat ons kindje 2 dagen op dezelfde plek is en niet 1 dag hier en 1 dag daar omdat het dan steeds weer moet 'wennen' en onze ouders behoorlijk van leefwijze/opvoeding verschillen.

Mijn man is het in principe er wel mee eens en ziet ook wel de voordelen als mijn ouders straks 2 dagen gaan oppassen. Alleen nu het lastige: mijn schoonouders zijn ook 1 dag per week vrij en gaan er vrijwel al vanuit dat zij ook een oppasdag 'krijgen'.

Buiten de voordelen die mijn ouders als oppas bieden zijn er bij mijn schoonouders ook een aantal zaken waar ik me niet in kan vinden. Zo wonen mijn zwagers nog thuis, die allebei nogal feestgangers zijn en dan bedoel ik behoorlijk ruige weekenden. Stel je voor dat er wat van hun drugs o.i.d. rond slingert in huis en ons kind dat binnen krijgt? Daarnaast wordt er in huis gerookt, tijdens mijn zwangerschap nu als ik er ben onder de afzuigkap. maar straks als we er met de kleine ben wil ik dat er buiten gerookt wordt en anders komen we niet. Ik weet ook wel dat er heus weleens een situatie is dat ons kindje wel in de rook is en je niet van iedereen kunt verwachten dat ze buiten roken, maar van je eigen (schoon)ouders mag je dat toch wel verwachten vind ik. Daarnaast zijn mijn schoonouders ook stevige drinkers en is sm vaak ziek. Ze meldt zich zeker weleens eens per maand ziek, dus kan ze dan wel oppassen? En mijn ene zwager is een soort van koos werkloos en hangt de hele dag een beetje rond in huis, moet er niet aan denken dat hij de hele dag bij ons kindje zit aangezien hij een hekel heeft aan kinderen (zijn zijn eigen woorden)

Maar oke, mijn man is het in principe met me eens dat mijn ouders 2 dagen op kunnen passen maar dan komt het punt: hoe gaan we het schoonouders vertellen? Dit vindt hij erg moeilijk omdat hij zijn ouders niet wil kwetsen, maar aan de andere kant denk ik: we zijn hun toch eigenlijk ook geen verantwoording schuldig? Ik wil niet over mijn zwagers beginnen en ook niet dat ze denken dat mijn ouders 'voorrang' hebben ofzo, want ook heb ik al met mijn man besproken dat ik net zo lief voor een gastouder ga om zulke problemen uit te sluiten maar dit wil hij absoluut niet. Het is dus puur dat hij niet weet hoe we het ze moeten vertellen, want dat mijn ouders op gaan passen wil hij dus wel.

Dussss, wie heeft er tips voor het 'slecht nieuws' gesprek? Zat er iemand in eenzelfde situatie en hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Sophie201112

19 apr 2013
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom is het geen goed idee om je kind kind onder kinderen te laten zijn? Waarom geen KDV?
    Ik houd van mijn ouders, maar het zijn ouderen. En ik wil m'n dochter niet opzadelen met alleen maar oude mensen om haar heen.

Opa en oma (eigen of schoonouders) geef ik graag de rol echt opa en oma te zijn. Lekker verwennen etc. Maar geen echte opvoeders.Dat wil jij/ jullie nu wel.
    Waarom?

3. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Heeel herkenbaar. Gelukkig dachten mijn vriend en ik hetzelfde en gaat dochter 2 dagen naar mijn moeder en 1 dag naar kdv. Minn schoonvader is met pensioen en past wel op de kids van mn schoonzus. Echter zien wij veel dingen tijdens het oppassen die wij iet willen en daarom gekozen om haar daar niet een te brengen. Er s nooit wat over gezegd maar ik voel wel dat hij het niet leuk vind....maar liever zo. Want wij zouden echt ruzie krijgen andersom...

4. Bri

Bri Niet meer actief

1. ik zou mijn kind pok niet bij jouw schoonouders brengen. het beeld dat je van hun huishouden schetst is nou niet bepaald een plek waar ik wil dat ze iedere week een hele dag tussen zitten.

2. ik zou mijn eigen ouders geen 2 dagen per week laten oppassen. 1 is tot daaraan toe, maar 2 doet wel een heel zwaar beroep op hen. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen.

En voor slecht nieuwsgesprekken geldt altijd: wees duidelijk, draai er niet om heen, verzin geen smoezen. Geef gewoon aan dat jullie niet willen dat jullie kind een vaste dag bij hen komt, en geef je belangrijkste reden aan waarom jullie dat niet willen. Belangrijkste is wel dat jullie met één mond spreken, dus niet allebei net wat anders zeggen.

Sterkte!

5. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Is het geen optie dat jouw schoonouders bij jullie thuis oppassen? Dat is wel rustiger voor jezelf (hoef je je niet met alle spullen naar hun te haasten) en geen last van je zwagers... Bovendien is jouw huis helemaal op een kind ingericht.

Twee dagen vonden wij ook teveel voor onze ouders. Je doet nl. ook best geregeld een beroep op hun (zeker op je moeder als ze zo dicht in de buurt woont (is bij ons ook zo) als je bijv. een avondje uitgaat, even een uurtje de stad in wilt etc. etc. maar dat is mijn ervaring. Nu wij twee kinderen hebben merk ik dat onze ouders echt heel moe zijn na een dag oppassen en ben ik blij dat ik hun niet 'belast' met twee keer per week. Maar nogmaals dat is mijn verhaal en je ouders zijn natuurlijk oud en wijs genoeg om het aan te geven als het teveel wordt :).

Dat je twee opvangadressen wilt hebben begrijp ik heel goed. Wij hebben twee jaar onze oudste drie dagen pw weggebracht (naar mijn ouders, mijn schoonouders en het kdv) en dat was wel echt teveel voor haar en onszelf (al die spullen in- en uitladen, dat geren en gevlieg). Als 1 van die dagen iemand in ons huis had opgepast was het voor mijn dochter (en zeker ook voor onszelf) veel rustiger geweest.

Dat je je kind niet bij je schoonouders wil laten iedere week een dag begrijp ik. Ben het eens met Bri over de vorm van het slecht nieuwsgesprek. Als excuus zou je wel kunnen aangeven dat je het lastig lijkt om iedere keer dasr naartoe te trekken met je hele hebben en houden en dat je natuurlijk een betrouwbare achterban moet hebben voor als de oppas of jouw moeder ziek is of niet kan.

Succes ermee!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.147
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm, heel eerlijk... Probeer af te stappen van het idee dat je dit op een minder vervelende manier kunt vertellen. Je gaat ze iets vertellen wat niet leuk is. Ze zullen willen weten waarom en ik denk dat je het beste eerlijk kunt zijn over alle redenen. Als je namelijk maar twee redenen geeft, kan het zijn dat ze met oplossingen komen om die dingen te omzeilen. En dan moet je in een volgend gesprek gaan vertellen, dat je het dan alsnog niet wilt omdat ... Volgens mij maak je het dan alleen maar pijnlijker.

Verder is het idee achter een goed gevoerd slecht nieuwsgesprek, dat je het kort en bondig houdt. Dus begin niet met een ellenlange inleiding die vervolgens pas uitkomt in "... dus wel willen niet dat jullie oppassen." Maar begin gelijk met "We weten dat jullie erop gerekend hebben te kunnen oppassen. Maar wij vinden dat geen goed idee en hebben daarom besloten .."

Daarna kun je, als ze dat willen, uitleggen wat jullie argumenten zijn. En ik denk dat je heel duidelijk moet zijn als ze met tegenargumenten komen. "We snappen dat jullie er anders over denken. Maar dit is onze mening en daar blijven wij bij." Voorkom dus gesoebat en discussie. Jullie standpunt staat -als ik het goed begrijp- al vast. Zorg dat dat voor alle partijen duidelijk is, hoe vervelend ook. Mensen het idee geven dat er onderhandelruimte is terwijl dat niet het geval is, is nog vervelender.

Overigens zou ik eerst even goed met jouw ouders overleggen of zij wel twee dagen willen / kunnen oppassen. Als zij dat namelijk niet willen, dan kies je denk ik alsnog voor een kdv of gastouder. En dan zou je wel argumenten kunnen gebruiken die minder persoonlijk (en dus minder pijnlijk!) zijn voor je schoonouders.

En als laatste: mijn man en ik hebben heel bewust afgesproken dat hij de leidende rol heeft bij (moeilijke) gesprekken met zijn ouders en ik bij mijn ouders. Over het algemeen is het eigen kind minder snel (of in ieder geval minder lang) de gebeten hond als 'de kouwe kant'. Zeker in deze situatie (omdat jouw ouders dus wel mogen oppassen) lijkt het me heel verstandig dat jouw man het woord voert en jij er alleen bij bent voor de morele steun. Dan heb je toch iets minder kans dat jij als gemene schoondochter wordt weggezet.

7. mamaleeuwtje

28 jan 2013
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry voor mijn late reactie, we waren een weekend weg!

Mijn man is geen voorstander van een kdv, dan nog liever een gastouder. Over het onder andere kinderen zijn: vanaf 2 jaar gaan ze hier naar de psz waar hij/zij dan ook heen zal gaan.

Wat betreft het aantal dagen bij opa/oma. Mijn ouders hebben altijd geroepen 3 dagen op te willen passen maar dit vonden wij zelf teveel. Vandaar de keuze voor 2 dagen en ze kijken hier dan ook erg naar uit.

Mijn schoonouders zijn helaas niet het type mensen die het wel 'prima' vinden. Ze gaan er al vanuit dat ze een oppasdag 'krijgen', en als ik de verhalen moet geloven hebben ze al een complete baby uitzet. We zullen dus wel een gesprek met ze aan moeten gaan, wat eigenlijk best bezopen is. Alsof we ze verantwoording schuldig zijn. Maar oke, we hebben al een aantal keer geprobeerd het onderwerp aan te knopen maar steeds is het moment er niet voor volgens mijn man :( Maar daar ben ik nu wel klaar mee want het moment is er nooit en ik sta nu op het punt van bevallen en wil het graag voordat de kleine er is geregeld hebben.

Ik denk dat we maar gewoon bovenstaande redenen moeten vertellen, ongeacht wat ze ervan vinden. Al ben ik wel bang voor hun reactie aangezien schoonmoeder aardig gepikeerd kan zijn en graag aanwezig en overdreven is met alles. Zo ook met het komende kleinkind, pfff.

Bij ons thuis oppassen is verder geen optie omdat mijn man thuis werkt.

Inderdaad ben ik ook bang dat ze met oplossingen gaan komen voor de redenen die we hebben. Daarom gaan we ons maar vooral vast houden op het punt dat we hem/haar 2 dagen op dezelfde plek willen. Alle andere redenen hebben ze vast wel wat op te bedenken ;)

@Tupp, bedankt voor je tips!
    Slecht nieuws gesprekken ben ik niet heel goed in. Ik voer ze niet dagelijks hihi. We moeten idd ook maar gewoon duidelijk zijn, maar waar ik het meest bang voor ben is dat het lijkt alsof t allemaal vanuit mij komt of dat ze op mijn man in gaan praten. Vooral sm heeft daar een handje van :x Want die gaat zich echt gepasseerd voelen met haar overdreven aanwezige gedoe, want ze moet straks natuurlijk overal pronken met haar kleinkind. Pfff

De opmerking van: jouw ouders wel en wij niet' gaan we ook gegarandeerd krijgen. Dit was ook al toen we zeiden dat het geslacht geheim wilden houden: jouw ouders weten het vast wel' kreeg ik toen naar mijn hoofd. Pff hoe vermoeiend. Maar daarom ga ik er ook bij aangeven dat het of een gastouder zou worden of mijn ouders. Puur het feit dat die beiden opvang voor 2 dagen konden bieden.

Ik ben idd ook bang dat ik straks de schuld krijg. Daarom wilde ik ook dat mijn man het gesprek aan zou snijden maar inmiddels zijn we dus al een aantal keer er geweest zonder dat hij erover begon :( Elke keer had hij weer een smoes, maar komende week wil ik het echt geregeld hebben. Dusssss, wish me luck! :D

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.147
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Succes inderdaad. Ik zou echt met je man afspreken: hoe het ook is, VANDAAG ga je het vertellen. En als het niet anders kan, zelf na een uurtje aansnijden: Pietje (kweenie hoe je man heet ;)) wil graag iets met jullie bespreken.

9. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Hier heb ik z'n gesprek ook moeten voeren. Het blijft een pijnlijke situatie. Wat we nu hier doen is deze kant als backup en flexibele oppas gebruiken. Ik bel ook eerst hun en dan pas de opa en oma die wel 1 dag oppassen. Hier was trouwens de kleine al geboren en we hadden toen geoefend en het ging voor geen meter. Was echt heel moeilijk maar de beste beslissing ooit. Toen de kleine een maand of 7 was weer eens geprobeerd en toen waren we er ok mee dat ze af en toe is oppasten. De gebeten hond ben je toch wel. Huilen stampen je kan alles verwachten. Wat je jezelf voor moet houden is dat jullie er niet doen om hun te pesten. Je wilt met n gerust hart op je werk komen. En je kiest in t belang van je kindje en niet omdat t zo leuk is om op te passen. Heel vaak kan t wel maar wat al eerder gezegd is sommige opa en oma kunnen beter t daarbij houden en moeten niet denken dat zoiets nou eenmaal hoort omdat hun kennissen en vrienden dat ook doen.
    Vergeet ook niet dat je als ze oppassen en het gaat niet nog veel meer vervelende gesprekken zult hebben.
    Sterkte want ik weet hoe ontzettend moeilijk het kan zijn.

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Wat een luxeproblemen allemaal ;)
    Maar waarom niet naar allebei de ouders?
    Het is voor je schoonouders toch ook hun kleinkind?
    Kan me voorstellen dat ze het niet leuk vinden nee als jouw ouders wel 2 dagen (maar liefst) op mogen passen en hun niet. Probeer het ook eens vanuit hun kant te bekijken en hoe zou je het zelf vinden als je straks oma bent en het wordt zo geregeld?

11. Bri

Bri Niet meer actief

Dit stukje komt uit de openingspost:
    Zo wonen mijn zwagers nog thuis, die allebei nogal feestgangers zijn en dan bedoel ik behoorlijk ruige weekenden. Stel je voor dat er wat van hun drugs o.i.d. rond slingert in huis en ons kind dat binnen krijgt? Daarnaast wordt er in huis gerookt, tijdens mijn zwangerschap nu als ik er ben onder de afzuigkap. maar straks als we er met de kleine ben wil ik dat er buiten gerookt wordt en anders komen we niet. Ik weet ook wel dat er heus weleens een situatie is dat ons kindje wel in de rook is en je niet van iedereen kunt verwachten dat ze buiten roken, maar van je eigen (schoon)ouders mag je dat toch wel verwachten vind ik. Daarnaast zijn mijn schoonouders ook stevige drinkers en is sm vaak ziek.

Wat mij betreft: als schoonouders zo graag op hun kleinkind willen passen, moeten ze iets aan die vetgedrukte dingen doen. Je laat je kind toch niet in een huis waar soms drugs zijn, waar binnen gerookt wordt en waar de verantwoordelijken stevige drinkers zijn?
    (ik neem aan dat er daadwerkelijk wel eens drugs in huis zijn, en dat schoonouders ook overdag drinken, aangezien TS deze punten zo expliciet vermeldt.)

12. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Wordt er drugs gebruikt? of denk je dat er drugs gebruikt wordt?
    Dat zou ik persoonlijk een groot verschil vinden.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier wordt in ONS huis opgepast door opa en oma (één dag. Mijn moeder past op in noodgevallen) en dat werkt al 4,5 jaar heel prima.
    Daarnaast gaan de kids naar het kdv.. opa en oma zijn ook wel eens ziek of willen op vakantie.. dan hebben we altijd nog andere mogelijkheden en dat geldt ook voor noodsituaties zoals laatst een uitvaart waar ik oppas voor had maar werd op de dag ziek. Het kdv was bereid om dochter een paar uur (kosteloos!) op te vangen! :D

Een psz is geen opvang!

14. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Ik snap dat je je kindje niet bij schoonouders wilt laten! Als je ouders 2 dagen op willen passen dan is dat toch juist fijn!

Mijn ouders passen ook 1,5 dag op onze dochter, en schoonouders echt niet! Je moet de mensen vertrouwen waar je je kindje achterlaat en in ons geval is dat niet zo!

Ik heb geen tips voor je, maar het is jullie kindje en jullie bepalen waar hij of zij wel en niet blijft!

15. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap heel goed dat je niet wilt dat je schoonouders op gaan passen.

Maar Ik ben wel altijd van iemand eerst een kans te geven. Bevalt het niet dan kan je alsnog vragen aan je ouders om het toch 2 dagen te gaan doen toch?
    Je kan ook voorstellen om hun bij jou in huis op te laten passen ivm de redenen die je al genoemd hebt.
    Willen ze dat niet, nou dan niet. En past je moeder alsnog 2 dagen op.

Iemand had het over je ouders opzadelen met je eigen kinderen????
    Sorry hoor, maar dit schiet bij mij even verkeerd. Dit klinkt een beetje als je kind dumpen bij je ouders zonder dat je ouders het eigenlijk wel willen.
    Meestal en ook bij ons is dat het geval, kiezen onze ouders daar zelf voor om op te passen.
    Sterker nog, in ons geval konden ze niet wachten.

Ik werk 3 dagen.
    Beide oma s passen om de beurten 1 a 2 dagen op.
    Heb een 2 wekelijks rooster dus om even een voorbeeld te geven ziet dat er zo uit.

Week 1 Week 2
    Maandag : Oma A Oma A
    Dinsdag : Vrij Vrij
    Woensdag :Oma A Vrij
    Donderdag :Oma B Oma B
    Vrijdag :Vrij Oma B

Moet wel zeggen dat beide oma s zelf niet werken en zij mij de keuze hebben gegeven welke dagen ze zouden krijgen.
    Heb wel rekening gehouden dat ze enigsinds vaste dagen kegen wat je hierboven dan ook ziet.
    We hebben ze zelf laten kiezen of ze bij hun thuis op wilden passen of bij ons in huis.
    Mochten ze vakantie gepland hebben dat lossen ze dit voor elkaar op of vragen mij het anders in te plannen.

Bij ons gaat het prima zo.
    Sta soms niet helemaal op 1 lijn met mn schoonmoeder maargoed zoals het nu gaat is het wel acceptabel.

16. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik lees best veel "commentaar" op de genomen beslissing van TS om haar schoonouders niet op te laten passen. Ik ben van mening dat een kind een veilige EN gezonde omgeving moet hebben en dat TS dat vast goed in kan schatten dat dat bij haar schoonouders niet zo is.

Mijn schoonouders mogen ook niet oppassen; simpel omdat het niet goed is voor mijn kind. En om opa/oma maar te laten oppassen omdat hun dat graag willen, ten koste van een kind vind ik ook wat ver gaan.

Als je besloten hebt wat goed is voor je kindje en waar jullie samen achterstaan, gewoon zo doen! En inderdaad het lastige gesprek houden, je man het woord laten doen, want het zijn zijn ouders :) dan komt t minder hard aan

Deel Deze Pagina