hoeveel tijd geef ik ze nog??

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by francis78, Jun 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Hoi!

Ik zit met het volgende en hoop dat jullie mee willen denken...
    Ik werk normaal gesproken 18 uur in vaste dienst op een groep met agressie. Nu ben ik overgeplaatst volgens de regels, maar ik ben herplaatst voor 14 uur. Ik werk dus 4 uur per week te weinig.
    Dit heb ik al een paar keer aangekaart, omdat ik straks niet alles wil hoeven inhalen. De eerste keer was toen ik daar begon met werken, de reactie was toen: komt wel goed...
    2 weken geleden nog een keer gezegd, toen was de reactie: misschien kun je slaapdiensten doen op een andere groep,werk je in 1 keer 14 uur..Dit is geen optie, mag ook niet 's nachts werken van de vk. Nu heb ik het weer aangegeven, ook omdat de groep waar ik nu werk 2 weken dicht gaat voor mijn vakantie, dus mis ik weer 2 week werk. Nog geen reactie op gehad...ze zouden het uitzoeken..

Ik denk er over om de ziektewet deels in te gaan als ze niet snel met een oplossing komen, want dit kost mij uren..
    Hoe denken jullie hierover?

2. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    Volgens mij is het zo dat als jij een vast contract hebt voor 18 uur zij je ook volgens die 18 uur moeten betalen als zij niet voldoende vervangende uren hebben.
    Mocht dit niet gelden in jou situatie zou dat moeten staan in je contract of in het cao. Misschien even navragen bij de vakbond of het juridisch loket?

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik zou ook even contact opnemen met een bond ofzo. Wat voor soort contract heb je? Ze kunnen toch niet verlangen dat jij later uren gaat inhalen als jij een vast urencontract hebt? Dan boeken ze die gemiste uren maar op de leegloop. Jij bent wel beschikbaar.

Maar ik begrijp de link niet zo goed naar de ziektewet. Je kan er toch niet voor kiezen om die wet in te gaan als je niet ziek bent? Lijkt me een beetje een misplaatste manier om gebruik te maken van een vangnet dat niet voor jou bedoeld is.

4. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    ik heb inderdaad een vast contract. Dus dat zit wel goed.
    Ik heb contact gehad met de arbodienst en die geven aan dat de ziektewet een oplossing is als er geen andere oplossing komt, omdat het dan beide partijen niets kost zeg maar, vanwege de uwv uitkering voor de baas. De reden dat ik de vraag stel is dan ook dat ik eigenlijk niet gezond de ziektewet in wil, maar ik wil ook niet degene die telkens de werkgever moet gaan wijzen op hun verantwoording.
    Het geeft gewoon een heel dubbel gevoel...soort gewetenskwestie dus.

5. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    Op het moment dat je wel de zw ingaat moet je ook op controle komen bij de uwv arts. Als die het idee heeft dat je niet ziek bent of niet ziek tgv de zwangerschap krijgt je baas alsnog geen uitkering voor je ziekte uren. Zou hier erg voorzichtig mee zijn.

6. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

als jij ook in de ziektewet gaat moet je persee 6 weken van te voren stoppen met werken, en mag je niet voor 4 weken van te voren kiezen.. kweet niet wat je zelf in gedachte had, maar dat is dan wel zo.

7. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Hoi!
    Alvast bedankt voor de reacties!
    Ik stop sowieso 6 weken van te voren, misschien zelfs eerder vanwege de fysieke belasting.Dat is normaal bij ons.
    Maar ik zal nog eens bellen met de arbo wat de regels precies zijn, want ik wil wel zo lang mogelijk door natuurlijk. Maar wel zonder dat ik straks dubbel op moet gaan werken!

8. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,884
    471
    83
    Ben je geen lid van de vakbond? Zij geven onafhankelijk advies. Vaak als je de term vakbond laat vallen, kan er ineens van alles geregeld worden. Succes.

9. appelthee

appelthee Niet meer actief

bij ons in de horeca is het zo.. als je vaste uren hebt en je maakt er te weinig om dat er te weinig werk is is dat HUN probleem en niet het jouwe.. ze kunnen je dus niet verplichten om de uren in te halen ! en ik snap je punt heel goed dat je gezond niet de ziekte wet in wilt!
    ik ben met de 24 weken ook de haelft in de zw gegaan en ben nooit op controle geweest

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Je werkgever hoort ervoor te zorgen dat je ook voor die uren aangepast werk krijgt. Kan je geen kantoorwerkzaamheden in die uren doen? En anders die uren boventallig op de groep? Zou in ieder geval niet accepteren dat je hierdoor min-uren krijgt. Ik zou ook eens in de cao opzoeken wat er staat mbt min uren. Volgens mij is het dat je niet meer dan je contracturen in de min mag staan over een periode van 13 weken (cao gehandicaptenzorg). Maar weet het niet meer 100% zeker.

11. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik zal alles nog eens uitzoeken. Als iemand nog tips heeft, schrijf ze op!

12. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,273
    0
    0
    Maastricht
    Ik begrijp dat je bang bent dat je de gemiste uren later moet inhalen?
    Ik zou er persoonlijk voor zorgen dat je zwart op wit hebt staan, dat jij je baas erop gewezen hebt.
    Bijvoorbeeld via een email oid.
    Dan kun je later aangeven dat je niet akkoord gaat met het inhalen omdat jij tijdig hebt aangegeven dat dit probleem er ligt en dat jij daar niet de dupe van hoeft te worden.
    Zeker als jij een vast contract hebt van 18uur, kunnen ze je niets maken. Het is de fout van je baas dat hij geen werk voor je heeft...

Ik zou persoonlijk niet zomaar de ziektewet ingaan. daar kweek je niet echt goodwill mee. Je kunt beter kijken naar een oplossing waar iedereen wat aan heeft

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou even met het het uwv bellen als ik jou was. Je werkgever is sowieso verplicht om je ander werk aan te bieden als je je huidige werk nietkunt/mag doen. (dat doet hij al dus dat is goed)

Maar er staat me iets van bij dat als je baas geen ander passend werk heeft je voor die uren de ziektewet ingaat.

Dit komt van de site van het SZW:
    Wat ik hieruit begrijp is dat je dus idd die uren niet in hoeft te halen. Ik zou dit voor de zekerheid echter wel op papier laten zetten. In de zorg zijn ze over het algemeen nogal slordig met dit soort dingen...

14. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0

15. lidi

lidi Lid

Dec 10, 2007
    82
    0
    0
    sociaal pedagogisch hulpverleenster
    hoi,

Inderdaad heeft je werkgever voor gepast vervangend werk te zorgen. je hoeft niet meer in onregelmatige en slaap- of nachtdiensten te werken als je dat niet wilt.
    Er is trouwens toch altijd wel wat te doen; administratie; dossiers opschonen, adresbestanden updaten..... ik noem maar wat. ook op een groep die dicht gaat (wegens vakantie bewoners ?) is zat te doen; er zijn klussen die juist dan handig zijn om effe aan te pakken..........

Van uren later in moeten halen kan in ieder geval geen sprake zijn.

maak je niet druk, laat je informeren en draag desnoods zelf werk aan dat je zou kunnen doen.
    :)

16. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Mijn 'probleem' heeft zichzelf opgelost.... Niet zo fijn, maar ik ben vanaf vandaag in de zw met bekkenklachten. Dit op aanraden van mijn fysio...
    Hoef me iig geen zorgen meer te maken over mijn uren, gezondheid gaat nu voor!!
    Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Share This Page