gastouder?

Discussie in 'De lounge' gestart door linda81, 25 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Die regel die ken ik niet..
    Zou wel mooi zijn opzich.
    Moet ik er natuurlijk niet bij vertellen dat ik per sept '10 ook stop met werken als gastouder hahahahahaah

2. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    ik bedoel omgekeerd. Ik denk niet als je deze opleiding (van het gastouderbureau) gaat doen dat dat hetzelfde is al voor kraamverzorgster. Het is juist als je al eerder een opleiding gevolgd hebt voor bv zorg ed dan hoef je nu als gastouder geen opleiding te doen. Maar anders even goed informeren hoe het precies zit.

Ik moet ook nog afwachten wat ik moet gaan doen. Heb geen zin om een opleiding te gaan volgen. Beetje omgekeerde wereld eerst werken en dan diploma halen.
    En als de overheid het zo graag wil betalen ze het ook maar zelf.

Ik zeg over 10 jaar moeten mensen een test afleggen als ze een gezin willen stichten:x waar gaan we heen..

3. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Zo.Ik heb me eindelijk ingeschreven.Ik moet inderdaad een ehbo voor kinderen doen ,maar die wordt bij een bedrijf vergoed en bij de ander niet.De keuze is dan snel gemaakt toch??Anmders 60 euro,valt mee te leven.
    Ik krijg nu van beide info en dan zal ik dat eens rustig doorlezen.Ik ben benieuwd!!

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Hoi Linda,

Misschien een totaal overbodige opmerking, maar heb je er wel aan gedacht hoe je dat straks wilt gaan doen als je oudste naar school moet? Het lijkt mij niks om met meerdere kindjes heen en weer te moeten sjezen om je eigen kind te moeten halen van school, en weer te zorgen dat hij/zij weer op tijd op school is en alle kids een boterham gegeten hebben? Heb je daar dan ook de mogelijkheden toe qua vervoer enzo?

Zoals ik al zei, misschien overbodig maar dat schoot me zo ineens binnen :)

5. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Daar heb ik over nagedacht ja!
    Ik woon 5 minuten lopen van school dus ff in de kinderwagen en dan zijn we er zo.;)

6. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

als gastouder ben je ook een zelf ondernemer en moet je dat ook aan geven bij de belasting ik heb het ook willen doen maar er kwam zo veel bij kijken dat ik er niet mee door ben gegaan
    dan heb ik echt van alles nodig en je moet ook zo veel aanpassingen verrichten waar je u tegen zegt
    o ja en je moet ook terug naar school want je moet een diploma halen omdat je niet meer zo maar gastouder mag en kan worden vanaf jan 2010 is het verplicht om te halen

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het wel goed. Nu kan zomaar iedereen gastouder worden, ook mensen die het niet eens voor elkaar krijgen hun eigen kinderen te verzorgen en op te voeden.
    Het is (helaas?) niet mogelijk om mensen verplicht een diploma te laten halen voordat ze een kindje krijgen. Maar het is wel mogelijk om die verplichting in te stellen voor gastouders.
    Het moet nog blijken of dit werkelijk het kaf van de koren zal scheiden, maar als dat zo is vind ik het een prima plan!

8. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ik sluit me helemaal bij Tupp aan!

Manytroubles

9. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ben het inderdaad echt helemaal eens zou het ook zeker hebben gedaan maar als ik toen bekeek zou het me eerst super veel gaan kosten voor ik iets zou verdienen ehm nee daar pas ik voor helaas

10. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Zomaar iedereen wil ik ook niet zeggen. Je heb namelijk wel een Verklaring van goed gedrag nodig. Dus heb je bij justitie iets op je kerfstok, mag je geen gastouder worden (gaat dat niet om bekeuringen ofzo).

11. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik vind het op zich niet verkeerd maar vind dat ze deze regel moeten invoeren bij mensen die nu gastouder willen worden en niet die al gastouder zijn.
    Werk al ruim 7 jaar als gastouder en moet nu ineens een opleiding gaan volgen.Zou niet weten waar ik met mijn fulltime baan (ben ook dierenartsassisitente)de tijd vandaan moet halen om nog een opleiding te volgen. En het grootste gedeelte moet je nog zelf betalen ook.
    Prima dat ze dit willen maar laat ze het dan ook zelf betalen.
    Zonde want er gaan hierdoor heel wat gastouders stoppen en dat terwijl het juist zo'n mooie vorm van kinderopvang is vind ik.
    Maar volgens mij is dat precies waar de overheid naartoe wil. Alleen nog kinderdagverblijven en BSO. (niets mis mee hoor trouwens;))
    Ben nu nog in afachting van wat ze nou precies gaan doen. Al zijn ze daar lekker laat mee als we eind van dit jaar moeten laten weten wat we gaan doen.

12. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    En je hele huis moet aangepast worden voor zo ver dat nu nog niet is gedaan.

Dus stopcontacten dicht
    Traphekjes
    Lade stops etc...

Daarnaast zijn de verdiensten natuurlijk bruto! Je moet zelf je aangifte doen. Ca. 1/4e deel moet je dus apart zetten, want dit is wat je aan loonbelasting gaat betalen.

Hier verdienen de gastouders ca. 4,50 per uur.
    ( Mijn dochter zit zelf bij een gastouder)

Ik vind het mbo-niveau een goede zaak. Onze gastouder heeft wel 20 kinderen per week. Ik vind dat je daar toch bijna een vergelijkbaar kinderopvang niveau voor moet hebben.
    Dit niveau kan ook door eventuele EVC's worden aangetoond.

" nog een opmerking "
    Ik vind het eigenlijk wel een beetje lullig.. dat als je weet dat je het maar max. voor 1 jaar wilt doen je aan zoiets begint.
    Het bedrijf gaat in jou investeren qua kinder ehbo, gesprekken met vraag ouders, reclame maken etc etc...
    En het belangrijkste, de ouders denken een fijne gastouder te hebben gevonden en dan stop je ermee na een jaar.
    Dat betekent dus dat je weer als een bezetene een nieuwe oppas voor je kind moet zoeken, weer een andere omgeving etc.

Niet erg netjes vind ik dat....

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wilde alleen even zeggen dat bij ons op het KDV pas gebeld word als het kindje echt ziek is hoor, hoger als 38,5 koorts moeten de ouders gebeld worden maar soms (als het kindje niet ziek toont en op een grensgeval zit, en het speelt evengoed mee) bellen we de ouders om ze op de hoogte te brengen dat hun kindje koorts heeft, maar het geen nood heeft om op te halen. Mocht er een kindje zijn met 38,4 en het is alleen maar aan het huilen en hangen en zit zichzelf en anderen in de weg, bellen we naar de ouders of het mogelijk is of 1 van hen de kleine komt halen. bij een onstoken oogje echt niet hoor. Dan had Justin het eerste jaar wel thuis kunnen blijven(en nog wel 10 anderen). :p

14. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Oke, dat is iets wat ik vaak gehoord heb vandaar. Maar gaat dus niet overal op.
    Maar nogmaals ik wil hierbij de kinderdagverblijven niet in een kwaad daglicht zetten hoor. Niets op tegen;)

15. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hallo

Ik wil ook even reageren werk ook op een kdv en net wat Patroeschka zegt we bellen pas als een kindje 38,5 heeft of verhoging en alleen maar huilt. Dus dat met een ontstoken oogje niet mogen brengen is wel beetje overbodige reactie. ;)

Ik werk 2 dgn op een dagverblijf en ga nu ook 1 a anderhalve dag gastouder erbij doen. Jarno heeft dan een speelkameraatje en je verdient toch iets kleins bij en ik vind het gewoon leuk!

Ik hoef dus geen opleiding te doen omdat ik helpende niv 2, spw 3, en nog andere diploma`s zoals kinder ehbo e.d. heb.

Ik vind het zeker wel goed dat ze gastouders nu een opleiding moeten gaan volgen want iedereen kan nu zomaar gastouder worden. Nadeel is weer dat opa`s en oma`s niet kunnen oppassen tegen betaling maar anderzijds ben je goedkoper uit als je gewoon wat geld oid geeft!
    Bewijs van goed gedrag vind ik ook prima. Als je iets op je kerfstok hebt breng ik mijn kind daar ook liever niet heen! En het is een stukje veiligheid.

Ja je huis moet aangepast worden maar dat moet met Jarno ook, dus hier geen overbodige luxe :D

Groetjesss

Deel Deze Pagina