Ervaringen Gastouderroute?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Beebiewens, 20 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Zijn er hier mensen die de opleiding tot gastouder hebben gevolgd via de gastouderroute? Wat waren jouw ervaringen hiermee en ben je inmiddels daadwerkelijk aan het werk als gastouder?

2. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Niemand?

3. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.344
    113
    Ik heb afgelopen winter de opleiding gedaan, ben december begonnen en op 12 februari had ik mijn praktijktoets (proeve), door de kerstvakantie duurde het iets langer.
    De opdrachten vond ik goed te doen, eerste 2 weken is het best veel, maar daarna was ik er zo klaar mee. Heb over 1 lesweek zelfs maar een kwartier gedaan. Er zit een planning in, wat je per week 'moet' doen en als je die aanhoudt, is het prima te doen.

Ik mailde meestal op maandag mijn huiswerk, dat was altijd een dag later (soms dezelfde dag nog) nagekeken en met feedback teruggemaild. Op woensdag werd ik door mijn coach gebeld hoe het ging en werden de aandachtspunten voor de volgende week even besproken.
    De reken- en taaltoets vond ik ook goed te doen, daarvoor kwam er iemand aan huis.
    Omdat je het diploma Helpende krijgt, moet je ook een toets ouderenzorg maken, in de map stond een link waar je oefentoetsen kon maken. Op 1 na kwamen de 'echte' toetsvragen uit de oefentoetsen.
    Tijdens de proeve van bekwaamheid waren er een aantal toetsen met meerkeuzevragen. Die heb ik gemaakt toen mijn oppaskindje lag te slapen.

6 weken na de proeve van bekwaamheid is de GGD langsgekomen en 5 april stond ik ingeschreven in het register. Het eerste gastkindje was er 19 april, dus echt heel snel. Inmiddels heb ik 4 gastkindjes en binnenkort een kennismakingsgesprek voor nog 2 kindjes.

Ik hoorde laatst dat vanaf 2014 het huidige scholingstraject voor nieuwe gastouders (binnen 10 weken een MBO-2 diploma) vervangen wordt voor een veel duurder, meer langdurig traject. Dat is ook wel handig om even in je achterhoofd te houden.

Ik heb toen eerst een gastouderbureau gemaild met de vraag hoe groot de vraag was naar gastouders in mijn woonplaats. Ik dacht straks zit ik met een diploma en dan komen er geen gastkindjes. Dus dat zou je ook nog eerst kunnen navragen.

Succes ermee !

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb ook via de Gastouderroute de opleiding gevolgd. Goed te doen - maar ik vond het best pittig nog qua huiswerk ;) . Maar misschien denk ik ook weer wel te moeilijk en wil ik te veel doen? Ik heb het tegelijkertijd met mijn moeder en schoonzusje gedaan.
    Ook vond ik het wel even wennen dat er dus 2 momenten zijn dat er echt iemand bij je in huis komt.
    De telefonische begeleiding vond ik wel erg goed.

Ik had de mogelijkheid om de opleiding gratis te doen en voor mij was het een toevoeging en verdieping van m'n huidige baan.

Ik ben dus nu niet aan het werk gegaan als gastouder.

5. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik heb het ook gedaan. De opleiding zelf stelde helemaal niks voor eigenlijk. Ben in 6 weken door de hele opleiding gefietst.

Ben echter niet aan de slag gegaan nog om medische redenen, diploma wel op zak.

Deel Deze Pagina