Ik heb Bijzondere Bijstand aangevraagd voor mijn baby-uitzet. Zijn er mama's hier die daar ervaring mee hebben? Even een klein vragenlijstje, zou het super vinden als jullie je antwoorden hier zouden willen neerzetten! * Heb je bijzondere bijstand aangevraagd voor de baby-uitzet? * Heb je die toegewezen gekregen? (zo nee, wat was dan de reden?) * Hoe hoog was het bedrag dat je aangevraagd/gekregen hebt?
ehm ik zou er recht op hebben gehad had ik me laten vertellen, maar heb ook gehoord dat het een lening was, dus heb het uiteindelijk niet aangevraagd.
een vriendin van me heeft bijzondere bijstand gekregen toen ze zwanger was. een bedrag van 400 euro toen ze zwanger was en toen de baby geboren was nog een bedrag van 300 euro. dat heeft ze gekregen dus niks daarvan heeft ze terug moeten betalen. was alleen staand en had 1 kind van 6 jaar. het bedrag wat ze kreeg toen ze zwanger was, was voor de baby kamer en wat ze toen ze bevallen was kreeg, was voor de kinderwagen en voor een box en eventueel andere benodigdheden.
toen ik zwanger raakte van mijn eerste kindje vertrok de vader toen ik 6 weken zwanger was. ik kreeg studiefinanciering maar ben gestopt met school dus kwam in de bijstand. ik heb toen 2000 GULDEN gekregen om mijn huis mee in te richten. moest wel overal de bonnen van laten zien. maar dat is bijna 9 jaar geleden,weet niet hoe het nu is eigenlijk. je kan trouwens ook bijzondere bijstand voor de kraamzorg aanvragen,dan betalen hun je eigen bijdrage.
bron: http://www.rechtopbijzonderebijstand.nl ... ex/pid/343 Klinkt niet makkelijk, en zal zeker niet zomaar zijn....
Het wel of niet bijzondere bijstand verstrekken voor een babyuitzet is gemeentelijk beleid. Iedere gemeente mag daarvoor zijn eigen regels omtrent voorwaarden, hoogte en de vorm van de bijzondere bijstand (een gift of een (renteloze) lening) vaststellen. Je kunt er dus niet klakkeloos vanuit gaan dat als iemand hier op het forum wel gekregen heeft, dat jij het ook krijgt. Het is echt per gemeente verschillend. Heb je bij de aanvraag niet gevraagd in wat voor vorm en tot welk bedrag de bijzondere bijstand eventueel verleend wordt?
ik wist ook niet dat dit bestond ik dacht eerst ook toen ik ging zoeken naar meubeltjes enzo van jeeetje dat kunnen we noooit betalen, maar bedacht me toen dat alles veel goedkoper kan!(denk aan marktplaats e.d sites) en als je deze tips volgt kun je echt geld overhouden(ben ik van mening!) *tip om je kids later te kunnen helpen : bewaar de meubeltjes(mits je ruimte genoeg hebt om et op ruimen) dan kunnen je kids over een jaartje of 20-25 dit zo overnemen. * informeer bij vrouwen die geen kinderen meer willen of zij nog spulletjes hebben die ze niet meer nodig hebben, (ik krijg van mn moeder/schoonzus allerlei dingetjes zoals hydrofielluiers etc) *www.babyvoordeelsite.nl *koop de kleertjes e.d(vooral voor de eerste maanden, ze zijn er toch zo weer uitgegroeid) niet bij de dure zaken zoals prenatal,kraamparadijs etc, maar bij de hema, hans textiel, zeeman, wibra etc. hier zijn de kleertjes net zo leuk en toch zeker de helft goedkoper! *niet alles hoeft van de zwitsal te zijn , vaak zijn de eigen merken net zo goed, alleen het geurtje is anders! * zoek naar alles in 1 sets, bv: http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produk ... hode=&BAC= dit is vaak goedkoper dan alles los te kopen. zo zijn er nog veeeel meer dingen te bedenken maar punt blijft nog altijd, als je het niet kan betalen(zelfs de huismerken etc niet) dan moet je er niet aan beginnen, ongelukjes buiten beschouwing gelaten...
Leuk al die vooroordelen hier... dus nu ben ik gelijk iemand die mijn kind niet kan onderhouden, omdat ik de uitzet niet kan betalen? Niemand hier kan oordelen over iemands persoonlijke situatie. Ik ben alleenstaand, woon nog bij mijn ouders (die het financieël nog minder breed hebben dan ik) en ben door mijn ex achtergelaten met torenhoge schulden. Ik weet dat er profiteurs zijn die echt alles overal uit slepen waar het te slepen valt en verder niks willen, maar hier val ik echt niet onder. Sommige reacties hier maken mij best verdrietig.
Ik snap best dat je om zoiets vraagt omdat je het echt nodig hebt, maar heb je wel genoeg geld om je kindje sowieso te onderhouden? Ik denk dat alle reacties niet zomaar worden geplaatst, ten eerste vind ik het ook belachelijk dat ik zoveel belasting betaal om een ander te onderhouden die ik niet ken en waarvan er bovendien een behoorlijk aantal het niet nodig hebben! Ten tweede, ik vind ook dat als iemand een kind niet kan onderhouden die er niet aan moet beginnen.
Het is trouwens niet alleen de belasting die ik afdraag, het is ook nog zo dat als je net onder een bepaald inkomen zit je behoorlijk veel aftrekposten heb (denk aan huursubsidie, zorgtoeslag) af en toe heb je daar flink de balen van! Vaak hebben mensen met een loon van net onder het minimum meer over na alle aftrekposten dan ik met mijn loon
Ik lees in je onderschrift dat je gaat voor een pretecho.....het geld wat dat kost zou ik dan besteden aan babyspulletjes
Nou inderdaad, ik betaal een dikke smak aan de belasting, moet verder alles zelf ophoesten en een ander krijgt alles van mijn belastinggeld. Hoe moet ik dan reageren?
Meid niks aantrekken van die botte reacties. Hormonen denk ik. Ik vind het geweldig dat er voor mensen wordt gezorgd in deze maatschappij, vooral als je er zelf niet veel aan kunt doen. Weet je waar je ook even kunt kijken? Er is een site waar je dingen gratis kunt aanbieden en ook kunt krijgen. Ik zal even opzoeken welke site dat was. Geniet toch van je zwangerschap, ook alis het een beetje moeilijk.
hoi ik wist ook niet dat dit bestond, maar ik vind dit ontzettend oneerlijk! tuurlijk er zijn altijd aparte gevallen, maar ik vind dat het in nederland allemaal wel makkelijk gaat zo. als je geen geld hebt om een kind op te voeden en te krijgen, waarom begin je er dan aan? nou weet ik verder jou situatie niet dus val jou er persoonlijk niet op aan, begrijp me niet verkeerd. maar dan wil ik wel reageren op wat de dames hierboven me al zeiden: een pretecho laten maken? van ons belasting geld dus... beetje jammer! liefs marieke
gatverdamme wat een vooroordelen zeg vraag eerst eens waarom die meid het aanvraagt ze zou het heus niet zomaar aanvragen als ze het geld zo uit haar mouw kon schudden had ze dat denk ik wel gedaan jullie met je vooroordelen hebben jullie het allemaal dan wel zo goed voor elkaar zijn jullie niet achter gelaten etc je moet iemand niet zo ver oordelen niet iedereen kan het zo makkelijk uit geven mischien is het kind wel een ongelukkie of wat dan ook
heb je gelijk in, daarom zei ik ook in mijn bericht niet alleen naar haar persoonlijk... maar als ze geen geld heeft, waar betaald ze die pretecho dan van! denk dat veel mensen daarover struikelen... tuurlijk gun ik het haar ook, wat is er nou leuker dan zon echo, lijkt mij. maar als je t niet kan betalen houd t dan toch op lijkt mij... liefs marieke
Ik had ook graag een pretecho gedaan, maar we konden op dat moment het geld wel beter gebruiken. En wij hebben het niet eens slecht qua geld.
@bosi333: Je bedoelt volgens mij de volgende pagina: http://www.gratisaftehalen.nl/ ThunderAngel: Sterkte er mee!
Hey meid , Ik vind inderdaad dat mensen veel te snel oordelen hier , bijzondere bijstand kan je ook aanvragen als je gewoon een baan hebt maar onder het sociale minimum zit , dus als jullie het ook echt zo slecht zouden hebben wat geld betreft had je dat wel geweten Ik ken wel iemand die het aangevraagd heeft en die moest inderdaad de bonnetjes van alles bewaren en kreeg de noodzakelijke kosten voor de baby vergoed ... zoals het kamertje , de kinderwagen en de uitzet voor het kindje .... Heel veel succes ..