Gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Milena92, 20 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.050
    1.533
    113
    Vrouw
    Hoihoi

    Ik heb kennis gemaakt met een gastouder die zegt haar kinderen niet te vaccineren (vier kids, allemaal schoolleeftijd of ouder, krijgen thuisonderwijs).

    Is dit gevaarlijk voor mijn baby van bijna vijf maanden?

    Dit is zon beetje de enige optie die we hebben..

    Alvast bedankt:)
     
  2. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    Hoi! Neehoor, dat is niet gevaarlijk! Ik ga er vanuit dat jij zelf je kindje wel hebt gevaccineerd, dat doe je ook juist met een reden toch?
    Sowieso komen de ziektes waartegen gevaccineerd wordt niet meer zo vaak voor, dus de kans dat je er al mee te maken zal krijgen is al klein.
    Als de klik er dus verder is en je een goed gevoel hebt zou ik er voor gaan!
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.019
    113
    noord holland
    Het dikgedrukte zou nooit een reden moeten zijn om iets tegen je gevoel te doen.

    Op je vraag of het gevaarlijk is, zou ik 'nee' antwoorden. De enige voor wie het al dan niet gevaarlijk zou kunnen zijn is die kinderen zelf. Toch heeft zij vast weloverwogen deze keuze gemaakt en zal zij echt niet met deze keuze haar kinderen in gevaar willen brengen.
    Dat jouw kindje in contact komt met kinderen die niet zijn gevaccineerd maakt niet uit.
     
  4. AuroraLeigh

    AuroraLeigh Actief lid

    22 okt 2019
    165
    308
    63
    Sorry, maar natuurlijk maakt dat wel uit. Haar kind is nog maar 5 maanden en bv. de BMR vaccinatie wordt pas bij 14 maanden gegeven. Als de kinderen van de gastouder ergens mazelen oppikken, kunnen ze het doorgeven aan haar baby die daar zelf ook nog geen bescherming tegen heeft op dat moment.
     
    Merlino en Jessi79 vinden dit leuk.
  5. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    De eerste posters hebben het bij het verkeerde eind, er is weldegelijk een risico m.b.t. de vaccinaties die jouw kindje nog niet heeft gehad (bmr) of nog niet volledig - het is niet voor niets dat er een serie prikken staat voor o.a. DKTP, dat is omdat je al die prikken nodig hebt voor volledige bescherming. Aan jou de keuze uiteraard maar informeer je goed, kijk eventueel ook naar de vaccinatiegraad in jouw gemeente - dit heeft effect op de kans dat er bijvoorbeeld een mazelenuitbraak gaat zijn.

    Lastig dat het de enige keuze is maar ik zou hier zelf absoluut geen zin in hebben. Ik ben erg pro-vaccinatie en als iemand er zo anders instaat dan denk ik - naast het risico waar ik mijn kindje niet aan bloot zou willen stellen - dat we op andere zaken ook niet op één lijn zitten. Zeker als de kinderen thuisonderwijs krijgen lijkt ze me niet de meest mainstream ouder.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  6. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Helaas daalt de vaccinatiegraad voor mazelen al jaren doordat steeds meer ouders niet vaccineren, dus er komen ook weer steeds vaker mazelenuitbraken voor. In bepaalde gebieden (bible belt maar ook gebieden waar veel hoogopgeleide ouders met antroposofische overtuigingen wonen bijvoorbeeld) ligt de vaccinatiegraad onder dat wat nodig is voor groepsimmuniteit.
     
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    Misschien moet jij je wat meer inlezen dan? Sorry, maar je zit de TS nu echt bang te maken met informatie die niet klopt. De laatste uitbraak in Nederland was in 2013/2014, en per jaar komen er ongeveer 10 gevallen voor. De kans dat je onderweg naar je gastouder onder een auto komt met je baby is tig malen groter, maar aan dat gevaar denk je niet? Prima dat je voor vaccineren bent, dat is je goedrecht, maar je zit nu anderen wel bang te maken met verhalen die niet kloppen.
     
  8. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    De kans dat ze dus ergens mazelen oppikken is heel erg nihil, dus wat is daar precies gevaarlijk aan?
     
  9. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Ik zeg toch niet dat de kans groot is? De overheid geeft zelf aan dat er door de dalende vaccinatiegraad elke 10 tot 15 jaar een uitbraak te verwachten is. Dat kun je vermijden door te vaccineren. Helaas doen de laatste jaren minder ouders dat.

    In absolute zin blijft de kans klein uiteraard, maar ik zou zelf het risico niet willen nemen. TO (en jij) staat uiteraard vrij een andere afweging te maken en ik snap heel goed de stress als je geen opvang kunt vinden.

    En je vergelijking met autorijden is niet heel zinvol: er zijn talloze risico's die groter zijn, maar het gaat om dit specifieke risico.
     
    Kundera en Milena92 vinden dit leuk.
  10. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    De kans is klein, dat is niet hetzelfde als heel erg nihil. Wiegendood komt ook zelden voor, daarvan zeg je toch ook niet dat de kans nihil is? Daarnaast is het risico geografisch ongelijk: als jij in Staphorst woont bij wijze van spreken loop je meer risico, want lagere vaccinatiegraad om je heen.
     
  11. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    Sorry, Ik bedoelde met nihil; heel klein. En dat is het wel.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.019
    113
    noord holland
    Haar vraag was toch of het gevaarlijk was?
    In die zin maakt het dus niet uit, want het is niet gevaarlijk om met iemand om te gaan die zich niet vaccineert.
    En ja ook door mazelen is een zeer kleine kans dat je overlijdt, net als bij zoveel meer dingen in het leven.
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  13. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.050
    1.533
    113
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties!

    Ik woon in een Bible Belt gedeelte dus de vaccinatiegraag ligt hier lager. En zoals genoemd werd, is het vanuit antroposofische instelling inderdaad! Dat klopt. Veel overtuigen komen overeen maar met dit niet. Ik ben erg pro vaccinatie, het gebeurt al zolang en heeft daarom een heel mooi effect, ik zou ook graag zien dat dat wordt voortgezet, maargoed.

    Ja de keuze is lastig, ik denk dat ik me door het niet vaccineren niet laat tegenhouden, maar het voelt inderdaad wel minder goed dat we wat dat betreft niet op 1 lijn zitten. .

    Ze gaan ook met de auto met de kinderen op pad dus wat dat betreft is ook dat risico aanwezig..

    Het zijn allemaal zulke moeilijke keuzes :( het liefst hield ik mn kleintje bij me:) :)
     
  14. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.971
    1.240
    113
    Waar ik wel benieuwd naar ben in dit verhaal, hoe zegt deze gastouder haar opvang te combineren met thuisonderwijs? Gewoon nieuwsgierigheid
     
  15. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.809
    1.383
    113
    Vrouw
    Denk ook na over een eventueel nieuwe zwangerschap en het risico dat het ongeboren kind mogelijk loopt door (via je dochter) nauw contact te hebben met ongevaccineerde kinderen. Dit ligt ook weer aan hoe jijzelf gevaccineerd bent.
     
  16. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Je spreekt jezelf hierin toch tegen? Het is wel gevaarlijk als jij zelf (nog) niet bent ingeënt, wat voor TO's baby het geval zal zijn. De kans dat je mazelen oploopt (en laat staan overlijden) is in beide gevallen klein, maar groter wanneer je meer omgang hebt met niet gevaccineerde mensen dan wanneer iedereen in je omgeving gevaccineerd is.
     
  17. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    Dit risico voor je ongeboren kind is er ook als je met alleen maar gevaccineerden omgaat. En daarbij, heb jij zelf vaccinaties herhaald op latere leeftijd? Want ze werken niet eeuwig.
     
  18. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.050
    1.533
    113
    Vrouw
    Ja dat vraag ik me nu ook af? Dat zal ik ook vragen. Misschien geeft ze ze opdrachten ofzo en dat ze s avonds uitleg geeft? Lijkt me veel ook, aan vier kinderen.. ze werkt ook nog van half acht tot half zeven.
     
  19. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.050
    1.533
    113
    Vrouw
    Omdat t vrij lang duurde zijn we wel van plan snel weer te proberen ja..
    Maar @Bloempjelief hoelang werken je eigen vaccinaties dan?
     
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.872
    10.797
    113
    Ik zou (naast het vaccineren) een vraagteken zetten bij het geven van thuis onderwijs aan 4 kinderen, en daarnaast nog zorgen voor andere kindjes.
    Naar mijn idee is dat niet realistisch. Hoeveel kinderen komen er naast haar eigen kinderen? Wat zijn de leeftijden van haar kinderen? Hoe lang doet ze dat al?

    Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar ik merk aan hetgeen wat je schrijft dat het niet bij mij past.

    Toen ik thuisonderwijs aan 1 kind moest geven (en een baby/ dreumes thuis had), kon ik beide al niet de juiste aandacht geven. Jouw kindje verdient de aandacht, ik vraag mij af hoe ze dat gaat doen.
     
    Jessi79, Roanna en Zxcvb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina