Gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Milena92, 20 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Dat risico is wel heel veel kleiner. En zeker wel dat de meeste vaccinaties levenslang effectief zijn wanneer je als kind het rijksvaccinatieprogramma hebt doorlopen :)
    Ik wist niet zeker of ik alle prikken als kind had gehad, ben daarom in m’n zwangerschap getest op antistoffen en de uitslag was twijfelachtig op rode hond, heb toen toch m’n vaccinatiestatus nog kunnen achterhalen en dat was leidend, ondanks geen antistoffen meetbaar heeft je lichaam alsnog cellen die weer antistoffen kunnen aanmaken.
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    En dit! Als ik thuisonderwijs vergelijk met thuiswerken (wat t in basis is) zie ik niet voor me hoe je dit combineert met de zorg voor minimaal 1 baby en ik neem aan meer kinderen.
     
  3. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.975
    7.157
    113
    Vrouw
    Dat is een beetje verschillend, maar bijvoorbeeld de dktp zou je elke 10 jaar ongeveer moeten herhalen.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dit kan ik je uit ervaring vertellen: niet te doen!
    Hier was het ten tijde van corona natuurlijk, dus tijdelijk, maar toen was ik al rijp voor het gesticht. Ik snap wel dat thuisonderwijs zelf geven anders is dan de boeken van school opgedragen krijgen van de 1 op andere dag, maar ik zie hoeveel tijd de andere kinderen kosten op een dag. Er blijft hier dan maar weinig tijd over voor thuisonderwijs.
     
    Zxcvb en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Ja klopt, ik had ook wel een beetje mn twijfels, maar ik vond dat er bij de kinderopvang echt heel weinig aandacht was voor de kindjes, dus daarom wilde ik toch hiervoor gaan. Ze heeft dan 2 babys en drie andere kindjes onder de 3 jaar. De max is 5 kinderen, waarvan max 2 babys.

    Nu heb ik gehoord dat ze gaat stoppen met de dag die voor mij belangrijk is qua opvang(wel pas over een jaartje), dus ze gaan nu verder kijken.
    Ik heb totaal geen ervaring en geen idee hoe het bij gastouders gaat, maar wat ik hoor zijn er altijd vijf kinderen in totaal.

    Hopelijk komt er toch nog iets op mn pad waar ik ook een goed gevoel bij heb :cry: want de familie oppassen zijn al maximaal ingezet dus het kan echt niet anders. :(
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.022
    113
    noord holland
    Ik spreek mezelf niet tegen. De kansen zijn zo klein dat het gevaarlijk zou kúnnen zijn. Het überhaupt krijgen en als je het krijgt dat het gevaarlijk zou zijn? Dat noem je dan toch niet 'gevaarlijk' om mee om te gaan? Ik vind dat nogal een uitspraak. Ik vind dat in ieder geval niet gevaarlijk om mee om te gaan (ik ben overigens zelf voorstander van vaccineren). Dat jij daar anders over denkt mag natuurlijk ook.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Er mogen bij een gastouder max 6 kinderen zijn, maar dan moet er 1 boven de 4 jaar zijn. 5 kinderen onder de 4 dus, waarvan maximaal 2 kinderen onder de 1. En maximaal 4 onder 2 (daar tellen de baby's dus ook bij.
    Dat is prima te doen, maar niet als je ook nog thuis onderwijs moet geven.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.821
    12.439
    113
    Vrouw
    @Milena92
    Dat is ook mijn grote vraag. Hoe doet ze dat? 4 kinderen thuisonderwijs geven en ondertussen ook gastouder zijn. Die uitdaging ga ik niet aan hoor:roflmao:

    In de periode dat de scholen gesloten waren en we thuisonderwijs moesten geven ging hier veel op een laag pitje. Ik kan mijzelf nu eenmaal niet in tweeën splitsen. Hoe kun je nu een goede go zijn voor de kindjes die bij jou komen en ondertussen ook nog 4 kinderen goed thuisonderwijs geven? Elk op hun eigen niveau.

    Ik zou daar dus meer vraagtekens bij hebben: krijgt mijn kind wel de aandacht die ik van een go verwacht?

    Mijn kinderen zijn gevaccineerd, maar zitten op een school waar in ieder geval een redelijk deel niet gevaccineerd is. Wij wonen ook in de Biblebelt. Ik heb me daar eigenlijk nooit zorgen over gemaakt. Ook niet toen er die mazelen uitbraak was en er ook hier op het dorp best wel wat kinderen het kregen.

    Dat wil niet zeggen dat jouw vragen en zorgen niet terecht zijn hoor. Juist goed dat je je er in verdiept. Je gaat je kindje straks uit handen geven en dat wil je wel hebben op een plek die voor jou veilig en vertrouwd voelt.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.797
    113
    Je eigen kinderen tellen ook mee toch? Die mis ik in het plaatje dat wordt geschetst bij deze gastouder. (Maar dat weet jij veel beter dan ik)
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    O ja, dat klopt. Ging er vanuit dat deze gastouder dat ook meetelt;)
    Eigen kinderen tot 10 jaar moet je meetellen.

    Ik heb de OP nog eens gelezen en dat zou betekenen dat het kindje van ts het enige kindje zal zijn daar of nog max 1 extra. En als zij dan thuisonderwijs geeft aan haar eigen 4 kinderen vraag ik mij wel af hoeveel tijd er voor de opvangkinderen overblijft.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Denk dat ze nog 1 kind heeft onder de 10. En verder dan 2 baby's en 3 peuters. Sowieso best druk en dan nog thuis onderwijs geven? Zou mijn baby daar niet brengen! Als je kiest voor thuisonderwijs lijkt me dat het bedoeling is dat je ze echt dingen gaat leren en uitleggen? In de coronatijd had ik en opvang en thuisonderwijs, maar ze kregen uitleg van de leerkrachten en ze moesten het gewoon thuis maken. Ik hoefde er weinig aan te doen. Wel af en toe een keertje extra uitleg. En zoon kon toen al boos worden als hij heel even moest wachten! Pffff lijken 2 banen in 1 zo!
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Het lijkt mij inderdaad niet te doen.
     
  13. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Oh serieus.. ik dacht dat ze 5 kids zou hebben (ze werkt alleen met gastkindjes onder de drie jr oud) én dan nog haar vier eigen kinderen. Nu begrijp ik eindelijk haar opmerking van, of ik nou voor vier eten maak of voor zes. :roflmao:

    Ik heb vandaag gehoord dat ik nog kan kennismaken met een andere gastouder. Verder is er niks bij hun bureau. Ik duim maar dat dat goed aanvoelt.. hoop t zo!
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Zijn er geen andere gastouderbureaus? Heb je zelf al gezocht op je woonplaats + gastouders? Als je je woonplaats wil delen kan ik weleens navraag doen? Ik ben actief op allerlei gastouder groepen.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  15. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Ik vraag me ook af of je beeld van opvang wel klopt. Je zegt dat daar minder aandacht is voor kinderen, maar daar heb je per leidster toch niet meer kinderen?

    Ik kan het niet vergelijken maar ik ervaar juist veel aandacht voor mijn kinderen op de opvang.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    De leidster kind ratio is vergelijkbaar, maar de maximale groepsgrootte scheelt wel natuurlijk. Bij een gastouder zijn er altijd maximaal 6 (5 onder de 4). In een kleinere groep is het makkelijker individuele aandacht te geven.
     
  17. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Ja dat gevoel had ik ook, vandaar deze keuze. :)
    Maar of mn idee over hoe de kinderopvang is klopt, dat weet ik ook echt niet. Ik ken weinig mensen die dit als kind hebben meegemaakt, ik zelf niet, en ken ook geen kindjes ofzo die naar de opvang gaan. Maar ik was er kijken bij een die 1 dag kon bieden, maar dat vond ik echt niks (maar of ik het bij de gastouder wel fijn zou vinden als ik daar zou kijken weet ik natuurlijk niet :) heb zon vermoeden dat ik niks goed genoeg vind hahah ben gewoon mega bang dat iemand haar niet de aandacht, en met name de vele slaapuren..., kan geven die ze nodig heeft).
     
  18. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Ik heb wel een aantal bureaus en opties bekeken, en uiteindelijk met eentje 'in zee' gegaan. Nu ga ik dus opnieuw met eentje kennismaken. Als hier niks uitkomt, stuur ik je een berichtje!
    Bedankt voor je aanbod :D
     
    Catou vindt dit leuk.
  19. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Mja, je kan het ook anders zien: als je alleen bent en bezig bent (luier verschonen, kind troosten) ben je als gastouder even niet beschikbaar, op een opvang kan een ander dat dan even opvangen.

    ik heb zelf gekozen voor opvang en erg tevreden dus mijn menig is wellicht gekleurd. Ik vind het 4 ogen principe prettig en er is niet direct een probleem wanneer er geen klik is tussen leidster en kind.

    wat ik zelf ook prettig vind is dat er wat meer mogelijkheden zijn waarbij er juist heel individueel gekeken kan worden naar behoeftes. Mee naar buiten of binnen spelen, even rust vinden op de babygroep voor een peuter of juist aansluiten bij de BSO voor wat uitdaging.

    zal vast ook liggen aan hoe groot de opvang is etc. Maar zou t niet meteen afschrijven :)
     

Deel Deze Pagina