Gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Milena92, 20 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik schrijf een kdv ook niet af hoor. Ik heb er zelf jaren gewerkt. Maar ook wel bewust gestopt. Ik heb dus ervaring van beide kanten. En qua vervanging en 4 ogen heeft een kdv zeker voordelen.
    Maar wat betreft individuele aanpak niet naar mijn mening. Wat jij schrijft over kijken naar behoeftes klinkt mooi, en er zijn vast uitzonderingen waarbij dat ook daadwerkelijk gebeurd, maar in de praktijk is dat amper mogelijk met de werkdruk daar.
     
  2. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ik zou sowieso ook bij meer opvangcentra kijken dan 1. Mijn oudste heeft er uiteindelijk op 3 gezeten: de eerste was prima maar toen gingen we verhuizen.
    De 2e was van een keten maar het was zo onpersoonlijk, hij kwam vaak viezig van opvang (en niet van spelen maar echt helemaal onder snot enzo, vieze luiers) en heel veel andere “dingetjes” zoals weinig naar buiten of stimulatie/thema’s etc ondanks dat hij verder vrolijk was hebben we hem er toen afgehaald na een jaar.

    Nu hebben we een opvang al jaren: de oudste is namelijk inmiddels 8, de middelste 5 en de jongste 1,5. En dat is zo’n fijne plek met kleine groepen, persoonlijke aandacht, grote tuin/boerderij etc.

    Mijn ervaring is dat het er dus ook best wat verschillen zitten en dat het wel loont om er een paar te bezoeken maar vooral ook ervaringen te vragen.

    Qua slaapjes.. mijn ervaring is wel dat het met baby’s allemaal snel veranderd. Op voorhand was ik bij de oudste erg bezig met hoe de opvang dat allemaal moest doen maar het mooie is dat kinderen dat allemaal zelf regelen en soms anders op de opvang/gastouder dan thuis. Mijn huilbaby sliep bij ons amper en op de opvang uuurenn. Mijn jongste slaapt thuis heel goed maar op de opvang maar een uur en doet ze het ook prima op. Uiteraard heb je opvang/gastouder nodig die kijkt naar de behoeften van het kind maar het kan best zijn dat je baby een wat ander ritme daar krijgt .
     

Deel Deze Pagina