Hallo ik heb even een vraagje, ik ben gastoude en ik woon samen met mijn vriend. mijn vraag is als ik zwanger ben en tegen het eind aan loop of je dan gewoon ene uitkering krijgt? want via het gastouderburau gebeurt dat niet!.. en ik moet toch ook echt ijdens mijn verlof verdienen... hoop dat iemand hiet antwoord op heeft! x
Kijk even op de site van het UWV. Zij zijn degene die de zwangerschaps uitkering regelen. En anders kun je ze ook gewoon even bellen. http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=020721&handle=17813291&clicktype=k&answerid=04543&questiontitle=Kan+ik+als+gastouder+een+zwangerschapsuitkering+en+zwangerschapsverlof+aanvragen%3f&categoryid=
Als gastouder ben je een soort zelfstandig ondernemer. Je bent bij niemand in dienst, en als je dus een uitkering wilt ontvangen tijdens een verlof moet je je daar dus zelf voor verzekeren. Als je niet werkt krijg je dus ook niet uitbetaald. Ook niet als je vakanite neemt of en vrije dag. Ik weet niet hoe ver je bent maar misschien kun je wat opzij zetten voor straks? Ik hoor ook vaak dat gastouders korter verlof nemen. Bijvoorbeeld 4 weken voor en 4 weken na de bevalling. (Ik hoorde laatst dat ze wel bezig zijn met een regeling voor zlefstandigen, maar dan moet je wel een bepaald aantal uren werken en dit is ook nog niet rond dus........)
Ha ik zie dat je nog niet zwanger bent! Als ik jou was zou ik dus nu beginnen met wat geld opzij te zetten voor straks. Je kunt kijken voor een verzekering maar ik heb begrepen dat dat erg duur is. Succes.
nope je krijg helemaal niks! ik ben nu 32 weken zwanger en alles gaat nog goed en wil tot het eind blijven werken en daarna 6 weken vrij nemen. Ook omdat ik 15 juli ben uitgerekend en dan beginnen de school vakantie's en heb veel ouders die op school zitten dus dan moet ik eigelijk ook wel! ik heb inderdaad geld opzij gezet om vakantie/verlof te kunnen hebben. Zoals het vakantie geld van me vriend enzo
nou heb ik wel op de site van uwv gelezen dat je het wel krijgt hoor! want ik ben GEEN zelfstandige ondernemer want ik werk via een gastouderbureau en er staat als je via een bureau werkt je er recht op heb... met vakantie en ziekte krijg je idd niks