Oma 2 a 3 dagen in de week oppassen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Linnie1985, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Mijn schoonmoeder wil graag op onze dochter passen. Op dit moment hebben mijn man en ik beiden ouderschapsverlof opgenomen en hoeft onze dochter nog helemaal niet naar de oppas. Maar omdat wij binnenkort gaan verhuizen naar een huis wat stukken duurder is, gaat mijn man weer gewoon 5 dagen in de week werken.

Mijn ouderschapsverlof loopt tot eind februari, daarna is het de bedoeling dat ik 3 dagen in de week ga werken.

We moeten dus hard na gaan denken over de oppas. Gaat schoonmoeder oppassen, kiezen we voor een kdv en voor hoeveel dagen in de week? Tis een moeilijke keuze..

Hebben hier mensen ervaring met een oma wat minimaal 2 dagen in de week oppast? En hoe bevalt dat? Hebben jullie duidelijke afspraken gemaakt? En zo ja, waar moet ik dan aan denken?

Of is het misschien beter om dochter 2 dagen naar het kdv te sturen en oma 1 dag te laten oppassen? Hebben moeders hier ervaring met zo'n constructie?

We gaan vanavond naar schoonouders om het hierover te hebben. Maar ik was benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen.

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mijn ouders passen ook veel op. Maar dat is meer omdat mijn man wisseldiensten heeft en dat echt moeilijk is met een kdv. Maar ik vind 3 dagen in de week voor vast wel erg veel. Oma krijgt dan echt een opvoedrol. Wil ze dat wel? Bovendien zit ze dan elke week echt vast. Kan je goede afspraken met je schoonmoeder maken?

persoonlijk zou ik het tot een jaar wel doen. Naar mijn mening voegt een kdv niet veel toe tot een jaar maar vanaf een jaar gaan ze ook spelen etc en is 2 dagen kdv misschien juist leuk?

3. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier zo'n constructie. Finn gaat 2 dagen per week naar het kdv, en 1 dag per week naar mn schoonouders.
    In eerste instantie hiervoor gekozen, omdat oma liever maar 1 dag per week oppast. Maar achteraf hier heel blij om hoor. Ik vind dat Finn het veel meer naar zn zin heeft op het kdv dan bij oma. Hij geniet van de kinderen om zich heen dan. Daarnaast liggen sm en ik niet altijd op 1 lijn, en ach, nu is het maar 1 dag per week...maarja, als Finn er 3 dagen per week zou zijn wordt het een heel ander verhaal...

Maar goed, iedereen zn eigen keus natuurlijk, denk ook dat je naar je eigen kindje moet kijken. Finn geniet van veel om zich heen, maar misschien vind jullie kindje dat wel helemaal niets...

4. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik zou niet gaan voor 3 dagen oppassen door dezelfde oma. Wat nu als er iets met haar gebeurd. Of ga je het via een officieel gastouderburo doen, zodat je ook vervanging hebt, stel als ze ziek is of id.
    Hier bewust gekozen voor 2 dagen kdv en af en toe de opa's en oma's die een dag bijspringen bijv. bij ziekte, extra werken, etc. En dat bevalt heel goed. We zijn niet afhankelijk en de opa's en oma's kunnen gewoon opa en oma zijn.

5. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Wij hebben het eerste jaar 3 dagen kdv gehad, onze dochter had heel veel behoefte aan structuur en dat werd op deze manier het beste geboden.

Aangezien onze weekenden helemaal volgepropt zaten met opa en oma op bezoek of bezoeken omdat ze heel logisch toch wel een keer per week hun enige kleinkind graag willen zien en omdat onze dochter toen ze wat ouder werd de drukte van het kdv minder goed kon verwerken, zijn we over een andere oplossing gaan nadenken.

Nu gaat dochter nog 1 dag en de week naar het kdv en 1 dag in de week naar beide opa's en oma's dus totaal nog 3 dagen opvang.
    Opa's en oma's wilde hier vanaf het begin heel graag oppassen en waren ook wel een beetje teleurgesteld dat we volledig voor het kdv kozen. Nu zijn zij dus heel blij dat ze ieder een dag in de week met onze dochter hebben, dochter krijgt het sociale van het kdv voor die ene dag goed mee en heeft nooit moeite gehad met het feit dat ze maar een dag gaat omdat ze daarvoor een jaar 3 dagen is geweest en dus al volledig gewend was, en wij hebben het weekend grotendeels weer lekker terug om er met zijn drieën op uit te gaan.

En wanneer de ene opa en oma met vakantie zijn of iets dergelijks passen de ander die weken een extra dagje op en andersom ook. Voordat ze een vakantie plannen checken ze ook altijd even of de andere niet al iets hebben in die weken zodat wij niet direct met een probleem zitten.
    En ik ben werkzaam in het onderwijs dus tijdens schoolvakanties ben ik zelf vrij, dit scheelt natuurlijk ook heel veel.

Ik zou persoonlijk mijn ouders of schoonouders niet standaard 3 dagen vast willen leggen in de week maar hier werken ze ook allemaal nog dus dat zou ik echt te veel vinden.
    Doe vooral waar jullie je goed bij voelen en niet omdat andere graag willen dat jullie het op een bepaalde manier doen.

6. misa

misa Niet meer actief

Mijn moeder past 1 keer in de (werk)week op, mijn man is 1 middag thuis, ik ben 2,5 dag thuis, en 2 halve dagen naar het kdv. Dat laatste is voor straks wel een beetje weinig, maar dat zien we dan wel weer.

Ik zou niet willen dat mijn moeder meer oppast dan 1 dag in de week en incidenteel nog eens.

7. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Bij ons passen m'n schoonouders 1 dag per week op en hij gaat 2 dagen naar kdv. Als mijn moeder in de buurt woonde was hij daar ook 1 dag heen gegaan, maar daarvoor woont ze dus te ver weg. Ik zou zelf niet willen dat hij alle dagen bij m'n schoonmoeder/schoonouders zou zijn, je wordt dan ook wel erg afhankelijk van ze. Als er wat met ze gebeurt of ze zijn ziek of gaan met vakantie dan heb je gelijk een probleem. 1 dag is dan nog wel op te vangen, maar 3 dagen zou toch wel erg lastig zijn.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mijn moeder past 1 dag bij ons thuis op onze kinderen. Ik werk 3 dagen waarvan 2 wat kortere dagen. Op die dagen zit de jongste op het KDV en haal ik de oudste 2 zelf uit school. Hier dus de constructie (voor de jongste dan) van 2 dagen kdv en 1 dag oma. Persoonlijk vind ik dat een opa en/of oma gewoon opa en oma moet zijn en geen opvoeder. Toen wij nog contact hadden met mijn schoonouders was dat punt lastig te scheiden. Bij opa en oma mocht alles en thuis hadden we daarvan dan weer de problemen. Dan heb ik het gewoon over een dagje spelen bij opa en oma omdat wij bijv. gingen behangen. Wij hebben altijd gekozen voor 2 mama dagen, 1 papadag en 2 dagen kdv. Toen mijn man een andere leuke baan vond was het helaas niet mogelijk 4 dagen te blijven werek en werden dat er 5. Mijn moeder bood aan die dag op te komen passen. Heel fijn natuurlijk maar eigenlijk vond ik dat niet de bedoeling maar een dag extra kdv zag ik ook niet zitten. Gelukkig zitten mijn moeder en wij redelijk op 1 lijn en hebben we afgesproken dat als ze bij ons oppast, onze regels gelden en als ze een dagje wat leuks met ze wil doen dat bij haar is en dat dan alles mag wat oma's horen te doen en dat gaat hardstikke goed. Ik was bang dat als ze vaker bij opa en oma zouden zijn ze echt als opvoeder gezien zouden worden en niet meer als leuke opa en oma.

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Hier ook 2 dgn kdv en 1 dag opa en oma. Op zich prima constructie! Ik zou mn kids niet vaker dan 1 dag bij opa en oma willen hebben, ben het nl niet altijd met hun keuzes eens voor de kids. De kids hebben het er onwijs naar hun zin, maar 1 dag is meer dan genoeg! Ook op het kdv vinden ze het erg leuk en ben toch wel blij met deze "gestructureerde" opvang!

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier 2 dagen naar het kdv en opa/oma passen op als we zelf een dagje extra moeten werken of ergens anders heen moeten. Zo blijft het voor opa en oma ook leuk om écht opa en oma te zijn en dus niet hoeven op te voeden. Hier hebben we echt bewust voor gekozen en kunnen er ook geen discussies komen over de opvoeding, terwijl ze wel een band kan opbouwen met opa/oma.
    Zelf vind ik ook dat het kdv echt een toevoegende waarde heeft voor mijn dochtertje. Ze vindt het er prachtig en houdt van alle gezelligheid en drukte en andere kindjes om haar heen. Het is dan ook wel een typje dat alles wilt volgen en ze ontwikkeld zich zeer snel. Ze is nu bijna 8 maanden, maar kruipt en staat al. Kreeg vandaag dan ook van de leidster te horen dat ze hun handen aan haar vol hadden, omdat ze steeds achter alle kindjes aangaat :D hihi

11. faye24

faye24 Bekend lid

5 jan 2009
    781
    0
    0
    Zal er niet weer voor kiezen. Hier zijn we ermee gestopt. Ouders/schoonouders hebben veel meer gevoel erbij en luisteren in ons geval nergens naar. Ook mist ons kindje andere kindjes, en een grotere wereld.

12. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier 1 dag in de week het kdv en de overige dagen/ochtenden opa en oma (soms 1,5 a 2 dagen kdv) want ik werk onregelmatig.
    Wij hebben dan ook flex opvang.

Wij hebben bewust gekozen om niet afhankelijk te zijn zijn van opa en oma omdat die al 60 en 65 zijn.
    Mijn vader heeft vorig jaar een kleine tia gehad en zo zie je dan maar weer... er kan zo iets gebeuren waardoor ze niet meer op kunnen passen.

Ook vind Lars het leuk op het kvd... hij vind het erg interessant al die andere kindjes.
    Er zal ook vast een periode komen dat ik hem daar huilend achter moet laten maar dan weet ik iig dat hij het er wel goed heeft.

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Bedankt voor de reacties!
    Ik denk dat jullie wel gelijk hebben over de opvoedkundige rol die opa en oma dan opeens hebben. Ik twijfel niet aan de capaciteit van oma, maar het is wel iets waar we rekening mee moeten houden. Ook het afhankelijk zijn van 1 persoon had ik niet direct aangedacht.

Gisteravond zijn we met ze gaan praten. Zij zou zelf 3 dagen wel zien zitten. Tot eind februari werk ik 2 dagen en daarna 3 dagen in de week. We gaan onze dochter wel gewoon bij een kdv inschrijven, maar ik neem aan dat ze niet snel plek zullen hebben. Dus tot die tijd past oma alle dagen op. En daarna zien we wel welke dagen ze op gaat passen en welke dagen dochter naar het kdv gaat.

14. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hier hebben we oppasoma's.

Mijn vriend werkt in ploegen dus is vaak thuis maar als we beide moeten werken dan is ze bij één van de oma's. Meestal is ze 2 dagen p.w. bij de oma's.

15. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Hoi!

Ons meisje gaat 2 dagen naar de kdv en 1 dag komt mijn mams bij ons oppassen. Bevalt me echt hartstikke goed! Ik vind de afwisseling voor haar prettig, en voor mezelf vind ik de combi handig. Ik wil ook niet teveel afhankelijk zijn van 1 oppas, in geval van vakantie/ziek etc. Daarnaast zie ik heel duidelijk hoe ze het naar haar zin heeft op het kdv. Ze kijkt haar ogen uit, en er wordt veel met haar gedaan, hoewel ze nog geen jaar is. Ik zou niet anders willen!

Succes met je keuze!

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Onze dochter gaat 2 dagen naar het kdv, ma en woensdag en dat vind ze super leuk. Begint bijna elke morgen al of dat ze met de kindjes mag spelen. Een dag in de week komt mijn moeder hier in huis. Vind ik ook wel zo prettig voor haar, is ze lekker in haar eigen omgeving. Maar mijn moeder komt hier in huis omdat ze bij hun een grote wilde hond hebben en die wil ik niet bij mijn dochter hebben.

17. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Wij doen nu nog 1 dag ene opa en oma, andere dag andere opa en oma..
    Vanaf juli gaat Levi naar het KDV 1 dag in de week en dan de andere dag om en om naar beide opa's en oma's.
    (werk door de week vaak 2 dagen)

18. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Mijn schoonmoeder pas 2 dagen op en mijn schoonzus 1 dag, allebei via een gastouderbureau en ze hebben er ook nog andere kindjes bij, en dat bevalt ons prima! Ze overleggen vrijwel alles met ons, dus ik ben niet zo bang dat mijn kind niet opgevoed wordt op een manier dat ik het niet wil, bovendien snapt ze later echt wel dat thuis thuis is en bij oma anders.
    We willen haar wel naar de psz laten gaan als ze 2 is dus dan moeten we het schema omgooien, maar dat duurt nog even :)

19. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    @mamavansimone; in jouw geval zijn ze dus gewoon gastouder en hebben ze er andere kindjes bij. Dat vind ik wel een verschil. Ook heb je dan iets achter de hand mocht een van hen uitvallen.

20. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hier gaat Siem op maandag en dinsdag naar mijn schoonmoeder en op woensdag komt mijn moeder bij ons thuis!

Mijn schoonmoeder past ook op de kinderen van mans broer.
    Maandag om de week en dinsdag elke week en dat gaat heel goed! Mijn neefje is ontzettend lief voor Siem en nichtje gaat al naar school, dus die ziet hij alleen 's middags!

Ik ben blij dat mijn moeder dan op woensdag komt. Is voor mij een stuk rustiger, omdat ik me niet hoef te haasten en met maxicosi hoef te zeulen en Siem slaapt lekker in zijn eigen bedje.

Hij zou eerst 2 dagen naar schoonmoeder en woensdag naar gastouder, maar mijn moeder belde op, toen ik haar die dag ervoor gebeld had over hoe gesprek met gastouderbureau verlopen was, dat ze zelf ook heel graag wilde oppassen, anders zag ze hem helemaal zo weinig (wij wonen bijna 70km verderop)...nou...graag!

Dus mooi geregeld hier! Al zeg ik het zelf!

Deel Deze Pagina