gastouderbureau of kinderdagverblijf?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel Eyes, 24 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Hoi,

Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen. maar ik heb even een vraagje.
    In de eerste instantie wilden wij onze kleine gaan plaatsen op een kdv. Maar nu ben ik wat aan het uitzoeken geweest en heb vanmiddag een gesprek met een gastouderbureau.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met een gastouderbureau.

voordelen in mijn ogen zijn:
    *kleinere groep kinderen
    *voor ons dichterbij
    *stuk goedkoper
    *flexibeler

alvast bedankt!

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nou ik hou het hier in de gaten mop... ben ook erg benieuwd!

Laat even weten hoe je gesprek is gegaan.

Kussie

3. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik ga voor gastouder.
    ben er nl zelf eentje, haha.

4. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik kies voor een kinderdagverblijf, gastouders vangen toch kindjes op in hun eigen woning? Ik vind dat maar niks, zonder toezicht alleen met mijn kindje de hele dag. Dat is puur mijn gevoel hoor, niet gebasseerd op iets wat ik gehoord/ervaren heb.

5. inge1983

inge1983 Bekend lid

27 jul 2006
    675
    0
    0
    Onze kleine gaat straks naar het kinderdagverblijf.

Ik heb ook even zitten kijken naar een gastouder, maar toen we bij het kdv binnen waren, waren we helemaal verkocht.
    Een hele huiselijke sfeer, kinderen krijgen er genoeg aandacht.
    En als ik dan even verder denk, als ze straks op school zitten, zitten ze toch ook in een grotere groep dan 3 kinderen?
    Zijn ze er alvast aan gewend.
    Maarja dat is mijn mening en een ander denkt daar weer heel anders over.

Succes met je gesprek en je keuze.

Groetjes Inge

6. Angel Eyes

ik werk zelf in een groot kindercentrum en ik moet zeggen dat het me steeds meer begint tegen te staan dat massale gedoe allemaal. Ik neig dan meer naar een huiselijke sfeer. maarja natuurlijk niet de eerste de beste. ik zie mezelf al sollicitatie gesprekken houden bij gastouders ;)

7. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Dat is mijn gevoel ook.
    Er werd eerder ook al eens een gelijke vraag gesteld hier.

8. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik heb op een babygroep gewerkt bij een kinderdagverblijf.

Voordelen:
    - kinderen van dezelfde leeftijd ongeveer dus leren veel van elkaar (horizontale groepen)
    - 2 of meer gediplomeerde leidster met ehbo opleiding
    - altijd toezicht
    - veel speelgoed, knutsels

Nadelen:
    - te grote groepen waardoor kinderen amper ind. aandacht krijgen
    - kinderen die heel klein zijn krijgen amper aandacht omdat de wat oudere baby's veel aandacht willen door spelen enz

Gastouderbureau voordelen:
    - kleinere groepen dus meer rust voor de kinderen
    - meer individuele aandacht

Nadeel:
    - zijn vaak geen gediplomeerde leidster
    - alleen thuis dus als leidster zich niet lekker voelt dan kan het kind niet komen dus minder flexibel
    - wat ik eng vind is dat als de leidster ineens dood neervalt (zeg maar iets heel ergs) en niemand zal het merken misschien gedurende de dag maar de kids zijn wel alleen thuis.

Is mijn mening naar jaren ervaring op een kdv en door zelf veel gesproken te hebben met gastouders.

9. Angel Eyes

bibiche dankje voor je heldere mening!
    is ook een beetje mijn beeld erbij.

ik heb echter een bureau waar ze gediplomeerde gastouders hebben. en dat vindt ik dan wel een geruststelling.

10. Tigger

Tigger Fanatiek lid

1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Toch ga ik voor gastouder... De huiselijke sfeer en persoonlijke aandacht staan mij aan.
    Ik kan ook dood neervallen.. Kdv kan ook in vlammen op gaan.. enz.

11. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Nee tuurlijk maar toezicht is er wel minder als 1 persoon werkt op 5-7 kinderen.

En kdv kunnen inderdaad ook veel meemaken maar 2 keer per jaar brandoefening en allemaal protocollen.

Het lijkt me inderdaad moeilijk om te kiezen gelukkig hoef ik dat zelf niet te doen :D

12. nancy74

nancy74 Fanatiek lid

8 aug 2006
    1.065
    0
    0
    ik ga voor het KDV ik zie het niet zitten mijn kindje bij iemand te brengen waar verder geen toezicht opgehouden wordt..
    hmm nee geen prettig idee

13. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Een gastouder kan ook bij jullie thuis komen he?!
    Lijkt mij persoonlijk fijner dat mijn kind naar de gastouder toebrengen waar misschien al meerdere kinderen zijn.
    Als de gastouder bij jou thuis komt, hoeft ze alleen maar voor jou kindje te zorgen en is er ook meer aandacht en zorg.

14. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Maar nog geen toezicht, no thnx ;)

15. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Plus bij een kdv werken de leidsters volgens regels en protocollen. Dus bijv. medicijnen geven, ophalen van het kind mag alleen door ouders zelf en geen anderen (tenzij ouders schriftelijk toestemming hebben gegeven), geen onbekende komen binnen het gebouw. Er is veel meer overzicht via een manager of hoofdkantoor. Veiligheid is wel beter bij een kdv en bij ons als we 112 bellen zien ze gelijk dat wij het zijn dus nr. herkenning en we hoeven vaak niet eens wat uit te leggen als het nodig is.

Ik weet niet hoe het bij gastouders zit maar volgens mij werken zij wel hoe zij het zelf willen toch?

16. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Bij de meeste gastouders wel idd, er wordt wel gecontroleerd of je huis kindveilig is en je moet een bewijs van goed gedrag opvragen bij de gemeente, maar goed, vraag me af of alle sdaarin naar voren komt, dat is alleen over zedendelicten geloof ik, maar iemand die 5 keer op de tippelbaan is opgepakt vind k ook niet zo'n fijn idee, en je weet niet wat voor mensen daar over de vloer komen, of dat ze niet je kind 3 uur in de box laten liggen om zelf te dutten etc.

17. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Nog een voordeel van het kdv vind ik dat er altijd opvang is. Als een leidster ziek is wordt deze vervangen. ;)

18. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Idd dat is ook een goeie.

19. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Ik ben blij dat ik die keuze niet hoeft te maken..

Nadeel kinderdagverblijf is dat je kindje (meestal) vaker ziek is doordat het aangestoken word door andere..

20. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Nah kweetniet of dat waar is, mijn kinderen zitten al jaren op school en de jongste op de speelzaal en in de ruitme naast haar de creche, en de mijne zijn nooit extra ziek geweest hoor, zelfs niet eens altijd als er een griep rondging, ligt ook grotendeels aan de weerstand van je kindje denk ik. Sterker nog, zij maken elkaar vaak niet eens ziek, vaak genoeg gehad dat er hier 1 snotverkouden was en de rest niet, buikgriepjes net zo.

Deel Deze Pagina