gastouderbureau of kinderdagverblijf?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel Eyes, 24 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Ik dacht dat ze die periode zoiezo kregen maar kindjes op het dagverblijf dus als ze kleiner zijn omdat ze dan al met zo veel andere kindjes in contact komen en dat uhh je het anders vaak krijg als ze naar de peuterspeelzaal gaan of naar school gewoon.. Maar goed denk ook gewoon dat iedereen iedereen moet doen waar hij zich het prettigst bij voelt! Ik zou me denk ik bij een kinderdagverblijf pretiger vinden idd voor het toezicht op de leidster zelf! Maar aan de andere kant hebben die leidsters op het dagverblijf weer veel meer in de gaten te houden..
    Zoiezo kan niemand het zo goed als jij zelf ;)

2. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Voordeel daarvan is dat ze meer weerstand opbouwen voor later. ;)
    Het is trouwens niet zo dat alle kinderen die op een kdv zitten vaak ziek zijn.
    Af en toe hebben we er eentje tussen zitten.

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik werk dus zelf ook op een kdv als groepsleidster van de naschoolse opvang. maar er zijn ook babygroepen. En ik vind die groepen soms gewoon te groot 1 leidster op 10 kinderen (komt regelmatig voor)

Maargoed vandaag is er een vrouw geweest van een gastouderbureau. echt een slecht gesprek! ze had dr eigen kinderen meegenomen pfff. ons gesprek werd ongeveer 100 keer onderbroken door twee mannetjes die hun moeder opeisten. Maargoed door de chaos heen wel veel info gekregen.

en wat hier gezegd wordt over vervanging bij ziekte is niet geheel waar. als een gastouder ziek is, is er een vangnet waar je kindje terecht kan. Wij wonen in Almere en het aanbod van gastouders is hier heel groot.

Wij gaan in ieder geval niet in zee mee dit bureau maar we gaan zeker wel praten met andere bureau's

nog een voordeel is dat je bij een kdv minimaal aantal uren moet afnemen, gemiddeld rond de twee dagen. bij een gastouderbureau is dat slechts 5 uur per week. mijn vriend werkt onregelmatig en krijgt een nieuw rooster een paar dagen van te voren. Bij een KDV moet je ruim van te voren je uren doorgeven ivm de planning. en bij het gastouderbureau kan dat een paar dagen van te voren.

blijft moeilijk allemaal. maargoed ben wel wat wijzer geworden vandaag.

thnxs voor de reactie's

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Het is zeker niet zo dat elk willekeurig persoontje maar gastouder kan worden! Althans, hier is dat niet zo!
    Als mensen zich hebben ingeschreven wordt er een hele screening gedaan en je moet inderdaad bewijs van goed gedrag inleveren.
    Een gastouder gaat zeker niet te werk zoals zij wenst! Ouders mogen regels opleggen en hier dient de gastouder na te werken.
    Ook vinden er regelmatig controles en gesprekken plaats om te kijken of alles volgens afspraak loopt.
    Mocht je gastouder ziek zijn, dan is het hier zo, dat je je kindje alsnog naar een kinderdagverblijf kan brengen.
    Het gastouderbureau waar ik voor heb gewerkt, werkt ook voornamelijk met gedilplomeerde (kinder)leidsters of net afgestudeerde SPW-ers die niet gelijk een baan kunnen vinden in de kinderopvang.
    Maat dat zal denk ik ook wel per gastouderbureau verschillen...

5. Mirielle

Mirielle Actief lid

30 sep 2006
    138
    0
    0
    Almere
    Ik zou kiezen voor een gastouder. Mijn zoontje zit bij een gastouder en mijn aankomende kindje gaat daar ook naar toe. Het is kleinschaliger, er zijn kindjes van verschillende leeftijden zodat de kleintjes van de wat grotere kunnen leren en andersom.
    Als mijn gastouder ziek is, is er ook altijd vervanging via het bemiddelingsbureau. Er wordt vanuit het bemiddelingsbureau ook gecontroleerd of mijn gastouder aan alle eisen voldoet.
    Ik vind het zelf prettiger en het geeft een huiselijk gevoel.

6. snoetje

snoetje Lid

31 aug 2006
    40
    0
    0
    gastouder
    noordoostpolder
    Ik ben zelf ook gastouder en werd vantevoren echt goed gescreend,ze gaan niet zomaar met iedereen in zee.Ik heb een tijdje 2 kindjes opgevangen die niet op dezelfde dag kwamen dus ik had alle aandacht voor ze.Ze komen inderdaad controleren of het veilig in huis is.Met de ouders had ik ook een kennismaking en het is maar net of het dan klikt,zo niet dan zoeken ze een andere voor je.En natuurlijk hou ik rekening met hun opvoedideëen en wensen.Nu vang ik nog 1 kindje op en ik vind het echt heel leuk om te doen! Maar iedereen moet doen wat het beste voelt,het is al moeilijk genoeg om je kleine baby naar de opvang te doen denk ik.Succes met het nemen van een beslissing.

7. friend

friend Lid

13 aug 2006
    7
    0
    0
    groepsleidster kdv
    beverwijk
    ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf op een babygroep. het is tegenwoordig zo dat je met 2 leidsters maximaal 9 kinderen mag hebben. je kan, als het een goed georganiseert kinderdagverblijf is dus nooit met 10 kinderen alleen op je groep staan (even afgezien van de tijden dat je pauze hebt)

verder lijkt het me ook een moeilijke keuze, wat me het meest tegen staat aan een gastouder is de sociale controle, wat hier dus al meer gezegt word.
    maar wat me het meeste tegen staat aan een kinderdagverblijf is hoe weinig tijd wij hebben voor de kinderen. de kinderen die wat moeilijker zijn of al wat groter krijgen vanzelf wel de aandacht maar de makkelijke kindjes niet, daar moet je als leidster zo op letten en op een drukke dag is dat bijna niet haalbaar

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

je hebt ook gelijk hoor met je verhaal daarom ben ik ook zo verbaasd dat het bij ons wel regelmatig gebeurd. in principe is het niet het beleid maar doro ziekte e.d. staan de leidtsres vaak alleen op een vrij grote groep. en wat je zegt over aandacht is ook een belangrijke. als je kleintje makkelijk en rustig is, krijgt ie automatisch minder aandacht.

9. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Bij ons zijn het 10 baby's op 2 leidsters en dan letten ze niet eens op de leeftijd. Dus bijv. 1 dag met alleen maar kinderen onder het jaar :confused: dus lopende band werk met 2-3 keer dags iedereen voeden, naar bed en verschonen.

Nadeel bij ons weer is dat de invalleidster vaak helemaal geen diploma hebben. Ik heb op een drukke dag gestaan met een meid die nog nooit een baby had vast gehouden :confused: lekker zo'n werkgever. Dus het betekent dat je als vaste leidster eigenlijk alleen op de groep staat want inval weet nog helemaal niks.

Als ik ooit moet kiezen dan naar een kleinschalige kdv die bestaan ook.

10. nancy74

nancy74 Fanatiek lid

8 aug 2006
    1.065
    0
    0
    hier is het zo geregeld dat mijn beebje strak snaar het KDV gaat in een verticale groep (kinderen van 0 t/m 3 jaar)

lijkt me wel ideaal, is de situatie thuis ook.... met verschillende leeftijden..

11. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik kies ook voor KDV

Ik heb ook een vraagje vanaf hoe oud brengen jullie je kleintje daar naartoe?

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Gastouderbureau!
    Maar bij ons is dat meer ivm wisseldiensten! Wij hebben elke week andere uren opvang nodig, en dat gaat vaak moeilijk bij een KDV, zonder on nodig te betalen! Onze overbuuf is gastouder en wil onze uk graag! Dus dat is vertrouwd en toch via een erkend bureau en zo toch belasting technisch goed geregeld!

Ik vind een gastouder ook fijner, meer geborgenheid etc. Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt, en vond het veel te druk en lopende band werk!

13. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Wij hadden ook een gastouder...een hele lieve vrouw die zelf ook kinderen had en echt tijd had voor je kind....ook als hij niet helemaal lekker was kon je hem brengen en dat kan bij een kinderdag verblijf volgens mij niet en voorheen was een kinderdag verblijf erg duur...

14. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

6 jun 2006
    220
    0
    0
    Nu heeft mijn collega nare ervaringen met gastouderopvang. Dat wil niet zeggen dat het allemaal slecht is natuurlijk maar zij is weer teruggegaan naar het kdv en is nu weer tevreden over de gang van zaken.

15. angelina1979

3 feb 2007
    93
    0
    0
    verzorging
    er zit ergens in Delft de kidscare!
    dat is een bedrijf dat een nanny voor je zoekt die betrouwbaar is en in de buurt woont,.
    ze komt bij je thuis en kost 8€ per uur en als het odig is doet ze ook een stukje huishouding.
    ik weet hiervan af omdat mijn moeder nanny is(handig voor mij!)maar zij zorgt vor 2 kids uit vlaardingen!kan handig zijn toch?xxx

16. couple

couple Lid

26 jan 2007
    38
    0
    0
    Maar wat is dan goedkoper? Gastouder of kinderdagverblijf. Of maakt dat niet uit?

17. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ligt helemaal aan hoeveel kids je hebt natuurlijk. Maar een gastouder is niet zo duur.

Ik ben zelf tegenwoordig gastouder. Ik ben altijd kraamverzorgster geweest, en ik heb ook in een kinderdag verblijf gewerkt. En nu ik zelf een zoontje heb en opnieuw zwanger ben hebben we er voor gekozen dat ik voorlopig lekker thuis blijf, bij de kids. Ik heb nu een paar gast kids en ik vind het erg leuk. Lekker thuis zijn en toch aan het werk!
    Ik verdien er 3 euro per uur per kind mee. Dat is niet zo heel veel, want je moet zelf ook het eten en zo betalen. Eigenlijk ook de luiers maar dat heb ik meteen gezegt dat ik dat dus niet doe, omdat elk kind zijn eigen merk en maat heeft, dan blijf ik aan de gang natuurlijk en houd ik helemaal niets meer over ;)

18. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.961
    823
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik wil mijn kind sowieso 1 dag naar het KDV brengen.Niet eens omdat het nodig is maar meer voor de sociale contacten.

19. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wij zitten nu ook te overwegen om ons kind op te laten vangen via een gastouderbureau. Hier zijn de kosten 3,40 per uur (1 kind) en je betaald elke maand 70 euro bemiddelingskosten voor het gastouderbureau.
    Je kan hiervoor ook een toeslag krijgen via de belastingdienst (zal wel de dezelfde zijn als die voor de kinderopvang) dus de volle mep betalen doe je toch niet. Ik denk dat een gastouderbureau goedkoper is. Althans, voor ons wel!

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.471
    113
    hier wordt het absoluut de creche! Mijn buurvrouw had een gastouder. Haar dochtertje is erg astmatisch en die gastouder had gezegd niet te roken binnen, nou ze kwam haar een keer eerder ophalen en het huis stond blauw van de rook. Een andere keer kwam ze haar dochtertje halen, was de gastouder er helemaal niet, was haar 15-jarige dochter aan het oppassen. Ze heeft wel een klacht ingediend, maar hallo, dit zet mij wel aan het denken hoor. Als ze niet eerder was gekomen, was ze er nooit achter gekomen.

groetjes!

Deel Deze Pagina