Onze dochter heeft problemen met ritme en slaapt erg slecht 's nachts, we zijn al een aantal weken aan het proberen om haar overdag later te laten slapen. Ze sliep van 11.00 tot 13.00/13.30 en ik wil dit verplaatsen naar iets later zodat ze de avond gewoon haalt. Diverse malen met de leidsters besproken en ja ze zouden hier in mee gaan en haar niet voor half twaalf/ twaalf uur op bed leggen op vrijdag (dan gaat ze een hele dag). Op maandag en woensdag gaat ze een halve dag en ze zouden er rekening mee houden en de boterham wat eerder geven om te rekken en als het echt niet meer gaat dan bellen ze me zodat ik haar eerder op kan halen (normaal haal ik haar tussen 12.30 en 13.00 uur op) maar ze zouden haar niet op bed leggen. Nu kom ik haar vandaag halen om half één ligt ze dus op bed vanaf 10 uur!!! En dit is al de vierde keer dat het gebeurd op de woensdag. Ik ben beetje uit mijn slof geschoten en heb gezegd dat ik dit echt niet leuk vind dat ze iets beloven en niet nakomen. Nu zat ik dus weer met een oververmoeid kund tegen de avond en wat morgen dus ook weer uit ritme is. Ik word er letterlijk en figuurlijk zo moe van... Vraag ik te veel van kdv leidsters? Vind het ook apart dat het op maandag en vrijdag wel altijd goed gaat en op woensdag niet. Op woensdag is de groep wel heel druk, veel drukke kinders misschien dat het daar aan ligt.
Nee, ik vind niet dat je teveel eisen stelt aan de leidsters. Om 10 uur al op bed? Dat is niet eens meer een kwestie van dat ze het niet een half uurtje langer trekt, maar ze gaat dus ruim 2 uur eerder naar bed dan normaal. Ik zou het nogmaals bespreken met ze. Kijk, als je dochter het echt niet red begrijp ik het enigzins, maar als het op andere dagen kdv wel goed gaat mag je best verwachten dat ze op woensdag ook een beetje moeite doen!
Misschien gewoon nog twee korte slaapjes? Ik snap wel dat je wilt proberen te rekken maar sommige kinderen hebben rond die leeftijd nog twee slaapjes nodig. Gewoon van 10.00 tot 11.00 en dan van 13.30 tot 14.30 Dan geeft ze vanzelf aan dat het eerste slaapje er af kan. Ik snap wel dat je boos wordt dat het niet wordt opgevolgd maar ik kan me ook voorstellen dat als ze zien dat je kindje erg moe is dat ze het wel op bed doen. Ik zou echt gewoon twee slaapjes doen
Twee slaapjes is geen optie omdat ze echt maar één keer overdag wil slapen. En thuis en op maandag en vrijdag redt ze het wel tot minimaal 11.30 uur..
ik snap dat je het vervelend vind, en ik vind zeker dat je niet teveel van de leidsters vraagd, maar je geeft zelf al aan dat die dag dat ze een hele dag gaat erg druk is, en ik kan me voorstellen, omdat het op de groep dan zo druk is, je dochter sneller moe is. ik werk zelf op een kdv, en kinderen zijn nu eenmaal sneller moe, veel kinderen slapen bij ons nog smiddags terwijl ze thuis allang niet meer slapen. kan me ook voorstellen uit t oogpunt van de leidsters dat als ze zien dat je dochter zooo moe is, ze haar op bed leggen. ik heb t al vaker mee gemaakt, dat er kinderen bij ons aan tafel in slaap vallen omdat ze t gewoon niet redden, en ''wij'' ze niet op bed mogen leggen van de ouders. ook kan ik me voorstellen zoals jij zegt, geef de boterham dan iets eerder, en leg haar daarna op bed... dat zou kunnen ja.. maar zoals wij hebben 1 slaapkamer, en stel je voor jou dochter ligt lekker te slapen, heeft wat eerder haar boterham gehad, en er komen daarna 7/8 andere kinderen op dezelfde slaapkamer erbij.. hoe lang denk je dan dat je dochter slaapt....... bij ons is t zo, als t kind niet mee kan draaien met de dag, dat ze dan beter niet kan komen... of zoals bij jou halve dagen ipv hele dagen.. nogmaals ik snap t van beide kanten heel goed hoor, maar leidsters kunnen niet toveren.....(jammer genoeg )
Ik ben er zelf altijd heel erg makkelijk in geweest richting het KDV. Zodra mijn zoontje moe is mogen ze hem op bed leggen. Hij word gewoon heel erg verdrietig en kan weinig hebben als hij moe is. Dat vind ik zielig, dus ja, dan mag hij lekker slapen van mij. Thuis trekt mijn zoont het trouwens ook veel beter dan op het kdv. Hier merken we nu dat hij steeds beter zonder middagslaapje kan en daardoor 's avonds sneller in slaap valt. Maar op het KDV kan hij echt nog niet zonder dat middagslaapje. En zeker niet op de drukke dag (woensdag). Vrijdags wil het nog wel eens lukken.
ehh je geeft zelf al aan dat het op woensdag erg druk is, dus lijkt het me logisch dat ze sneller moe is, wat moeten ze dan haar in slaap laten vallen boven haar drinken. Ik vind dus dat je wel teveel vraagt, al je meisje moe is is ze moe doen ze niets aan. en ik denk dat het onrustige s avonds ook wel eens van de drukkere groep kan komen i.p.v. het slapen aangezien ze dat duidelijk aan geeft nodig te hebben. Als ze slaap als jij op de groep komt wat doe je dan? wakker maken of even laten liggen tot ze wakker word? hier ook elke vrijdag (na kdv) klein meisje wat op mama in slaap valt omdat ze gewoon moet verwerken. prima het word steeds makkelijker en ze krijgt steeds meer gewenning.
Ik geloof niet dat je teveel vraagt ze hebben meerdere kinderen en als het dan druk is kun je niet verwachten dat de leidsters zich alleen maar bezig gaat houden met jou kindje als die helemaal op van vermoeidheid is.. Ik zou me niet zo'n druk maken en dr thui gewoon lekker in dr schema houden.. kijken of ze er misschien aan went..
Maar ze is al 1 jaar en 9 maanden? Dan is 10 uur wel erg vroeg, mijn zoontje ging volgens mij toen om 12 uur ongeveer...
@darkangel bij ons op kdv hebben ze 2 slaapkamers op de groep van mijn dochter. Ze zit in een verticale groep en er omdat ze onder de 2 is, "mag" ze gewoon in haar eigen ritme slapen en eten (behalve dan fruit 's ochtends) @romy wij hebben ook altijd haar ritme gevolgd met slapen maar omdat ze heel slecht slaapt 's nachts proberen we nu echt vaste tijden te hanteren en het gaat al stukken beter, alleen de woensdag (en dus ook de donderdag) zijn een probleem @mimi als ze slaapt als ik haar kom halen dan wordt ze uit bed gehaald @tjessia 10 uur is inderdaad veel te vroeg, ze zit al tijden op 1 slaapje per dag, alleen is dat korter geworden.. Vandaag gesprek gehad met een andere leidster, die gaf ook aan dat er meer ouders hebben geklaagd over de woensdag. Er zijn 4 kindjes die heel veel aandacht vragen en dat gaat ten koste van de rest van de groep. Heb nu afgesproken dat onze dochter op woensdagochtend mee gaat naar de peutergroep tot september, dan gaan 3 van de 4 naar school en zal het rustiger worden op de groep.