Met gastouder mee naar een verjaardag?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Esvre, Apr 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Esvre

Esvre Actief lid

Dec 28, 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter gaat al ruim een half jaar naar een gastouder waar ze het reuze naar haar zin heeft. Ook wij zijn tevreden met de opvang! Onze dochter is het enige oppaskindje daar. Haar eigen kinderen zijn al volwassen.

Een tijd terug had de gastouder een keer een verjaardag van een vriendin waar ze graag heen wilde en die tijdens de opvanguren viel. Ze heeft mij toen gevraagd of onze dochter mee mocht en ik vond dat (voor een keertje) wel goed. Maar nu zijn we inmiddels 3 verjaardagen verder en krijgen we de vraag of ze a.s. maandag weer mee mag op een verjaardag.

Ik begin me zelf steeds meer af te vragen of dat normaal is en of ik dat eigenlijk wel wil. Die eerste verjaardag was van mensen die ik ook wel ken, maar die van maandag ken ik niet. Ik heb dus geen idee bij welke mensen ze dan is (buiten de gastouder om natuurlijk). Daarnaast zie ik gastouder zijn als werk, als ik werk kan ik ook niet naar een verjaardag en ik geef de data waarop we opvang willen ruim op tijd door, zodat we, als onze gastouder eens niet kan, een andere vorm van oppas kunnen regelen.

Anderzijds vind ik het weer prima als ze met onze dochter boodschappen gaat doen of als ze wat kleine huishoudelijke klusjes doet terwijl mijn dochter er is. Dat vind ik ook wel weer het mooie van een gastouder; dat het huiselijk is. Maar dan vraag ik me dus wel af waar de grens ligt.

Nu was ik wel benieuwd wat anderen hier van vinden en hoe dit bij andere gastouders gaat? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik hier nu mee moet...

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Eens een keer een verjaardag zou ik niet zo erg vinden, maar regelmatig.. Nee, zou ik niet nodig vinden.

3. wolchu

wolchu Bekend lid

Dec 6, 2011
    918
    2
    18
    ik vind dit erg bedenkelijk. ik denk niet dat ik dit goed vind. je betaald ze om op de kleine te passen. onze gastouder (super mens!) doet ook uitstapjes met de kindjes maar die zijn altijd leuk voor hen. en als ze bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek met man zorgt ze dat er vervanging is. wat je kunt doen is info aan vragen bij het gastouderbureau waar ze is aan gesloten.

4. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wel een beetje raar ja.
    Ik plan niks op de dagen dat ik werk.
    Alleen zoals vorige week moest ik echt met me eigen dochter naar de huisarts. En heb ik mijn oppas kindje mee genomen. En meteen boodschappen gedaan. Natuurlijk in overleg met de ouders.

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Ik ben zelf gastouder en doe dit dus echt niet. Ga wel eens een klein boodschapje doen maar bijvoorbeeld geen weekboodschappen, ga niet bij andere op visite, loop wel eens langs een vriendin met kindje om bijv gezamelijk naar de kinderboerderij te gaan maar ga daar dan niet naar binnen ofzo, lopen er alleen samen heen.
    als ik 1 kindje heb en ik heb een afspraak voor mijn dochter bv huisarts dan overleg ik met de ouders of zij dit een probleem vinden, zo ja dan moeten ze andere opvang regelen maar verder ben ik aan het werk dus ga ik niet naar verjaardagen. Zou immers ook niet kunnen als ik voor een baas werk.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Onze kindjes draaien echt mee in het gezin van onze oppas/gastouder. Ze gaan mee boodschappen doen, naar het tuincentrum en als het zo uitkomt naar een verjaardag. Ze probeert er wel zoveel mogelijk omheen te plannen weet ik en ze zal eerder met ze naar een kinderverjaardag gaan als een gewone verjaardag. Ik heb er zelf geen problemen mee, zolang de kids maar niet overladen worden met taart, snoep en chips.

7. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik vind dit niet kunnen en ik vind het eerlijk gezegd een beetje vrijpostig van je gastouder dat ze dit steeds vraagt. Zoals je zelf ook al zegt, betaal je de gastouder gewoon en moet ze die uren dus zien als werkuren. Als het nou eens in het jaar is oké, maar drie a vier keer... nee, dat zou ik niet goed vinden en al helemaal niet als ik de mensen waar ze naartoe zou gaan niet zou kennen.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Tja, wat is te vaak. Mijn gastouder (en nu wonen we in ene klein dorp, ik denk echt dat dit scheelt) gaat met de kinderen fietsen, boodschappen, maar ook koffiedrinken bij haar kinderen die ook in het dorp wonen en die kinderen hebben waar mijn kinderen ook mee spelen. Af en toe zou ik niet erg vinden, af en toe is bij mij 4/5 keer per jaar. Het gaat erom dat de kinderen centraal staan als ze bij de GO zijn, dan kan tijdens boodschappen en visite ook goed maar privé moet niet de boventoon gaan voeren.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik vind dit niet kunnen. Ik ben zelf gastouder en mijn gastkindjes draaien ook mee in mijn gezin, wat betekend: dat ze mee gaan halen en brengen van school, mee gaan om een boodschapje als dat zo uitkomt en dat ze bv eens mee naar de huisarts oid moeten als dat echt niet anders kan. Maar ik blijf mij ervan bewust dat dit mijn werk is en dat de ouders mij betalen om het feit dat ik hun kinderen opvang en activiteiten met hen onderneem. Onder activiteiten versta ik dus niet mee op een verjaardag. De gastouder onderhoudt haar sociale contacten en daarvoor betalen de ouders haar eigenlijk.

dat zoiets eens 1 keer voorkomt prima maar niet zoals ts nu omschrijft.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,700
    113
    Hier is er met enige regelmaat een kinderverjaardag waar het hele stel naartoe gaat, hartstikke leuk!

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Een kinderverjaardag vind ik nog anders dan een verjaardag van een volwassene.

nee ik vind het ook wel erg veel en zou dit ook niet op prijs stellen.

12. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat echt niet kunnen. Ik ga ook niet tijdens werktijd naar een verjaardag. Daarnaast vraag ik me af hoe goed ze kan oppassen als ze op verjaardag is. Daar wordt ze toch voor betaald...

13. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Het is een beetje een lastige situatie waar ik de ene kant snap, maar ook de andere kant. De gastouder is ook gastouder geworden (en niet in loondienst gaan werken) om haar huidige leven te kunnen behouden. Dit houdt dus ook in dat zij haar sociale contacten wil kunnen blijven onderhouden. Aan de andere kant kan er natuurlijk ook een grens overschreden worden als dit soort dingen té vaak voorkomen. Als het past bij het ritme en de regelmaat dan zie ik er geen probleem in, maar gaat het ten koste van de kinderen, dan is het een ander verhaal.

14. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

Oct 29, 2013
    1,046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee je bent aan het werk dus not done vind ik. Kan bij ander werk toch ook niet om tussendoor op verjaardag te gaan?

15. mama40

mama40 Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,583
    5
    38
    Ik heb daar eigenlijk niet zoveel problemen mee, het moet natuurlijk niet standaard elke week gebeuren.
    Wij hebben voor een gastouder gekozen omdat ik wilde dat de opvang zoveel mogelijk een thuissituatie benaderd. En ik ga ook weleens naar een verjaardag.
    Misschien is het anders omdat hij meestal het enige kindje is bij de gastouder en wij een goed contact hebben samen.

16. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Maar dit is toch wel een beetje een ander soort werk? En als je als vraagouder dit soort dingen niet wilt (huiselijke omgeving, meedraaien met dat gezinsleven) dan moet je kiezen voor een kinderdagverblijf.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind er wel een verschil in in meedraaien met het gezinsleven als:
    - halen en brengen naar school/psz
    - boodschapjes doen
    - evt sportclubje van 1 van de kinderen van de go

En met het sociale leven van de go onderhouden dmv verjaardagen ofzo.

18. Esvre

Esvre Actief lid

Dec 28, 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Sorry, ik was m'n eigen topic een beetje kwijtgeraakt. Bedankt voor alle reacties, ik vind het al verhelderend om te lezen hoe andere ouders/gastouders hierin staan. Ik heb pas met onze go erover gepraat en aangegeven hoe ik hier over dacht. Zij zag het toch echt anders, want ze kon volgens haar niet 'niet naar de verjaardag':( Nou dat lijkt me onzin en dat heb ik ook gezegd. Je kunt toch een ander moment langsgaan? We hebben nu afgesproken dat ze voortaan vroeg aangeeft wanneer ze een verjaardag heeft die ze volgens haar 'niet kan missen'. Dan regel ik wel een paar uurtjes oppas bij mijn schoonmoeder ofzo. Wanneer ze pas laat van een verjaardag weet heeft ze 'pech' en moet ze gewoon werken en gaat ze dus niet tijdens opvangtijd.

Ik vond het een wat ongemakkelijk gesprek, omdat ze mijn punt echt niet leek te begrijpen, maar ik vind het gewoon een beetje maf om haar te gaan betalen voor het onderhouden van haar sociale contacten. En ik vraag me idd ook af in hoeverre ze dan nog optimaal toezicht kan houden op mijn dochtertje.. Nou ja, ik hoop dat het zo opgelost is, want verder zijn we echt heel blij met haar en mijn dochter is dol op die vrouw en dat is ook wat waard natuurlijk :)

19. Melief

Melief Niet meer actief

Jeetje, ik vind dat je heel coulant bent...

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk ook wel..mijn vraagouders zien mij aankomen dat ik niet kan werken omdat ik een verjaardag heb...ik heb net 3 dagen met een zware keelontsteking op bed gelegen en vond het al reuze vervelend om af te bellen.

Share This Page