Ik ben bezig met een gastouder aan huis voor onze 3 kindjes, waarvan nog geen naar school gaat. Nu ben ik benieuwd wat jullie voor uurloon bieden? En los van het aantal kinderen: ik ben er nog niet helemaal uit of je nu als vraagouder verplicht bent een gastouder aan huis vakantiegeld (8%) te betalen, door te betalen bij ziekte en een aantal weken vakantie per jaar door te betalen? Heb al op de site van de rijksoverheid gekeken en daaruit krijg ik de indruk dat je dit alles moet betalen. Maar met name bij ziekte is dat toch niet haalbaar? Stel dat de gastouder langdurig uit de roulatie is (breekt een been oid) dan moet ik haar 6 weken gewoon doorbetalen en heb ik dus geen budget meer voor vervangende opvang? Voor de goede orde: ik weet dat dit alles NIET geldt voor de situatie dat je je kind naar de gastouder toebrengt, het gaat dus echt specifiek om de gastouder die thuis bij de kindjes oppast!
Vergoeding opvang in ouderlijk huis Hiervoor geldt het bruto minimum uurloon, ongeacht het aantal en de leeftijd van de kinderen. Een gastouder van 23 jaar of ouder ontvangt, inclusief 8% vakantietoeslag en het wettelijk bepaalde aantal doorbetaalde vakantie uren, 10,66 per uur. (per 01-01-2011)
Dank je, maar ben er inmiddels achter dat dat in ieder geval niet klopt op het moment dat je maximaal 3 dagen van opvang gebruik maakt. Bij meer dan 3 dagen heb je iemand in feite in loondienst en moet je dus vakantiegeld etc. betalen. Bij 3 dagen of minder werkt de gastouder als zelfstandige en ben je dit dus als vraagouder niet verplicht. Minimumloon is mij bekend, maar dat vind ik voor de opvang van 3 kinderen niet reeel. Daarom ben ik benieuwd wat mensen nu werkelijk overeen komen met hun gastouder?
Hier kun je je antwoord vinden:Wat is dienstverlening aan huis en welke regels gelden hiervoor? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Bij maximaal 3 dagen per week opvang aan huis geldt de regeling dienstverlening aan huis en geldt dus het minimumloon, vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte en vrije dagen. Verder hoef je dan geen loonbelasting af te dragen. Bij meer dan 3 dagen per week wordt je echt werkgever en moet je naast alle eisen ook nog loonbelasting afdragen over je personeel (de gastouder). En daarbij dus een hoop administratiewerk voor de belastingdienst. Je kunt ook een all-in-tarief afspreken met een gastouder, waarin je dus ziekte en vakantie enzo in verwerkt. Voor 3 kinderen zou ik toch zeker een bedrag tussen de 12,50 en 15,00 per uur adviseren. Zeker omdat er gewoon per kind kinderopvangtoeslag aangevraagd kan worden. Daarnaast vind ik dat geen vreemd bedrag voor iemand die alles in huis regelt met je kinderen, straks ook eventueel naar school brengen/halen, psz misschien, clubjes, misschien af en toe vriendjes die komen spelen, etc.
De regels zijn tegenwoordig zo streng, je kunt er vrijwel niet van afwijken. En vergeet niet dat je ook nog kinderopvangtoeslag krijgt hè? dat kan alleen als alles volgens de regeltjes gaat.
Ik ben ook gastouder geweest. Bij mij was het zo dat ze die kosten gedeeltelijk in de uurprijs verwerkt had. Toen ik begon was ik 19 jaar en verdiende ik voor 3 kinderen onder de 4 jaar 4 euro per kind per uur. Dus 12 euro per uur. Bij vakantie of ziekte van de vraagouder werd ik doorbetaald. Bij eigen vakantie of ziekte niet. Voor een 19 jarige verdiende ik veel! (ongeveer 960 euro bruto per maand voor 2 dagen. En daar ging weinig belasting vanaf) Ik denk ook dat je daarover in overleg moet gaan met je gastouder. Later verdiende ik 5,5 euro per kind per uur. Dit kwam omdat oudste twee naar school gingen en ik daar maar twee uurtjes op paste aan het einde van de dag. Maar ik was wel een hele dag bij hun over de vloer met de jongste.. Mijn uurprijs per kind is ook hoger naarmate er minder kinderen zijn.. Ik hoop dat je het nog snapt!