Hoi meiden, Mijn vriendin heeft me gevraagd om gastouder te worden voor haar baby die binnenkort geboren word. Ik ben me dus aan het verdiepen in het e.e.a. Mijn vraag aan de meiden die gebruik maken van gastouders of zelf gastouder zijn: wie schaft bij jullie wat aan, zoals: -box -kinderwagen -luiers -voeding etc Moet ik bijvoorbeeld zorgen dat ik een box en een kinderwagen heb, of moet mijn vriendin dat juist verzorgen Ik vraag mij dus af wat dus een beetje de normale gang van zaken is.. Bedankt alvast! Groet, Julia
Ik maak zelf gebruik van een gastouder via een gastouderbureau. Volgens de richtlijnen van dit bureau zorgen de vraagouders voor alles wat nodig is voor de verzorging van het kindje, inclusief bedje, kinderwagen, box, kinderstoel e.d. Nu is mijn gastouder een hele lieve vrouw die zelf een box, bedje, kinderstoel en buggy heeft aangeschaft (tweedehands) Wanneer ik Jasmine naar haar toe breng, hoef ik er alleen voor te zorgen dat ik voeding, luiers, kleertjes ed mee geef en ik laat altijd de maxi-cosi bij haar achter. Toen Jasmine nog in de kinderwagenbak lag, liet ik de kinderwagen daar ook achter.
Als gastouder zijnde kun je (meestal) deze dingen via het gastouderburo krijgen. Anders hebben de meeste gastouders deze dingen zelf al in huis. Het is daarom ook makkelijk als je al een kleine zou hebben ivm evt aanschaf.
Luiers en voeding is heel verschillend. Sommigen hebben het in de prijs inbegrepen en sommigen niet.. is net wat je kiest samen.
Hoi Patrouschka, Bedankt voor je reactie. Ja is inderdaad makkelijk als ik zelf al een kleine zou hebben We zijn druk bezig dat te realiseren Een aantal dingen als een wiegje en een maxi cosi heb ik al wel, familie erfstukken. Het hangt er dus ook een beetje van af of ik tegen die tijd zelf al zwanger zou zijn, dan zou je alles gewoon iets eerder aan kunnen schaffen. Maar ja, je weet niet of het ooit gaat lukken natuurlijk. Anders zou je natuurlijk via marktplaats of iets allerlei dingen aan kunnen schaffen. Wij doen het niet via een gastouderbureau. Voor de vraagouders is dit namelijk niet voordeliger, vandaar.. Dus ik denk, kijk even hoe we het dan zouden kunnen/moeten/willen regelen!
Ik ben gastouder en heb alles zelf in huis. Soms kun je ook spullen lenen van het gastouderbureau, maar jullie doen het zwart dus dat gaat niet. Ik zou denk ik kijken wat er op mp staat en wat goedkoop is. Sommige mensen doen overbodige spullen voor een prikkie weg. Dingen nu alvast aanschaffen schiet ook niet echt op want ik hoop voor je dat je snel zwanger bent en dan heb je van veel dingen er 2 nodig. Hoezo is het wit via het gob niet voordeliger? Dan krijgen ze toch een hoop terug of verdienen ze zoveel dat ze niets meer terug krijgen?
Ja klopt. Bijvoorbeeld een kinderwagen: heb je dan ineens een duowagen nodig. Zeer waarschijnlijk doen we het idd niet via een gastouderbureau. Ze verdienen idd veel, daardoor krijgen ze niet of nauwelijks kinderopvangtoeslag. Je moet dan aan zo'n bureau ook het een en ander afdragen. Zo'n bureau heeft vooral veel zin als je dus kinderopvangtoeslag kan ontvangen. We kijken even naar alle mogelijkheden. Volgens mij kan ik als gastouder ook eventueel mezelf bij de kvk inschrijven of iets dergelijks. Dan heb je niet dat bemiddelingsbedrag zoals bij gastouderbureaus. In principe werk ik volgens mij dan niet zwart hoor, maar krijg ik gewoon rechtstreeks betaald.
Dan moeten ze wel heel heel veel verdienen om weinig kinderopvang toeslag te krijgen. Dat kan echt voor bijna iedereen wel uit, elke euro die je krijgt is toch weer mooi meegenomen? Mijn gastouder had zelf alle spullen in huis, het enige wat ik mee moest nemen was een slaapzakje, voeding en luiers.
Ja ze krijgen wel iets aan toeslag, maar niet zoveel. En als je dan de kosten neemt die het gob vraagt, en daarnaast het salaris, dan dachten ze dat het net zo handig was de tussenstap er tussen uit te laten, en alleen het salaris te geven. Maarrr we zitten nog in de oriënterende fase, weet dus niet precies hoe het gaat lopen..
Je kunt je wel in schrijven bij de kvk als gastouder maar je MOET dan ook ingeschreven staan bij een gastouderburo.
Bij ons moest de gastouder voor deze dingen zorgen. Wel waren wij verantwoordelijk voor drinken, luiers, koekjes, fruit, natte doekjes enz. Maar box, bedje, dekentje, enz moest de gatsouder regelen.Maar ja werd wel in overleg gedaan. gr gaby
Bedankt meiden voor alle reacties! Het komt er dus op neer dat het overal anders geregeld is. Veel gastouders hebben vaak dus alle spullen al. En de dingen als voedingen, luiers en doekjes is dus meestal de zorg van de ouders.
@Patroeschka Ok, goed om te weten! Waarsch word het dan toch via een gastouderbureau als ik alles zo op een rijtje zie..
Zoek dan naar een goed en goedkoop bureau. Want er zijn er genoeg die heel erg veel vragen en amper iets doen! Bij sommige bureaus kun je van alles lenen ook handig. Hier hanteer ik alleen dat babymelk en fruithapjes mee gebracht worden, de rest heb ik zelf voor de kinderen.
Mijn gastouder komt bij mij thuis, dus alles is hier gewoon in huis. Jaren geleden ben ik zelf gastouder geweest (was toen nog gewoon zwart en niet via gob) en toen kwam de kleine bij mij thuis, maar ouders hadden nergens voor gezorgd. Ik ben toen zelf via mp spullen bij mekaar gaan scharrelen, zoals box, wagen etc. Kwestie van goeie afspraken over maken dus..
Bedankt meiden, voor al jullie reacties! Ik heb nu zeker wat meer beeld gekregen van al het reilen en zeilen!
je moet idd via een gastouderbureau ingeschreven staan, zij verzorgen dan ook je cursussen e.d. je moet voor 1 sep dit jaar het een en ander gehaald hebben, anders kan je vriendin alle kinderopvangtoeslag gaan terugbetalen. wij betalen 5,70 per uur plus 40 euro per maand. het enige wat ik meegeef zijn kleren, luiers en voeding zijn inbegrepen. verder heeft mijn gastouder ook bedjes enzo allemaal in huis.