Kdv starten

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mariekemama, 17 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariekemama

    Mariekemama Actief lid

    30 jul 2018
    115
    190
    43
    Vrouw
    Lieve allemaal,

    Ik heb al jaren een gedachten, een droom, idee, een ideaal.... Maar weet niet goed of het haalbaar is...

    Ik ben momenteel werkzaam in het basisonderwijs en ik merk dat ik daar niet altijd meer de energie van krijg wat ik zou willen. Ik loop al jaren met het idee om een kinderdagverblijf te starten. Vanaf 0 iets prachtigs neer te zetten om allemaal lieve kindjes op te vangen en te helpen in hun ontwikkeling op welk gebied of welke manier dan ook.
    Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Wat heb je nodig? Naast enthousiasme, motivatie en doorzettingsvermogen?
    Eigenlijk ben ik opzoek naar iemand die de weg weet. Of vanuit eigen ervaring of vanuit een andere hoek... Of ervaring heeft of mij hier iets meer over kan vertellen.

    Ik heb nu het gevoel op zo'n moment in mijn leven te staan, dat ik 't nu moet uitzoeken en doorzetten of vergeten. Wil alleen niet als ik 50 jaar ben, spijt krijgen dat ik er niks mee gedaan heb. Dus vandaar mijn zoektocht...

    Is er iemand die mij wat meer kan vertellen?

    Veel liefs
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb er ook ooit voor willen gaan, maar na enig speurwerk heb ik toch de keuze gemaakt om er zelf in te blijven werken ipv het op te gaan starten in een tijd waarin de kinderopvang nou niet echt soepel loopt. Er komt zoveel bij kijken. Het kost heel erg veel geld, de eisen zijn erg streng. Alleen de zoektocht naar een locatie als startende is al een ramp. Gemeentes die niet mee willen werken, enz...
    Sorry, van mij uit dus niet echt positieve energie ;) Ik hoop dat je die van iemand anders wel krijgt :)
     
    Mariekemama vindt dit leuk.
  3. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    #3 sneeuwklokje22, 18 jun 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2020
    Wat gaaf!
    Het is ook mijn droom, maar ik wil voor die tijd nog een opleiding doen. Ik heb 10 jaar in de kinderopvang gewerkt en ben nu in maart gastouder. Ik heb voor mijzelf een doel gesteld om over 5 jaar een kleinschalig iets te beginnen.. eerst maar een opleiding. Succes!
     
    Mariekemama vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik kan je aanraden om eerst als gastouder te starten. Eerst ervaren hoe het is als je een eigen toko moet runnen, maar dan kleinschalig.
    Ontdekken wat jij belangrijk vindt en hoe jij jouw opvang voor je ziet. Je kunt alvast een pedagogisch beleidsplan schrijven.
     
    Mariekemama vindt dit leuk.
  5. Mariekemama

    Mariekemama Actief lid

    30 jul 2018
    115
    190
    43
    Vrouw
    Ohhh leuk!!! Wat voor opleiding wil je gaan volgen? Iets gerelateerd aan kinderopvang? Is het in jouw ogen slimmer om vanuit een gastouder door te groeien naar kdv?
     
  6. Mariekemama

    Mariekemama Actief lid

    30 jul 2018
    115
    190
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Ik heb sterk voor ogen wat voor visie en beleid ik zou willen uitdragen, misschien maar eens op papier zetten inderdaad! Bedankt voor de tip!
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Ik ben het wel met tuc eens, ik denk dat ervaring als gastouder of werken in de kinderopvang wel een pre is. Voor mij in elk geval. Zo kun je zien of een visie werkbaar is. Mijn visie vanuit de kinderopvang heb ik meegenomen als gastouder. Als gastouder doe je het zelf en kom je hele andere dingen tegen en blijkt mijn visie niet altijd werkbaar en kan ik het aanpassen.
    Maar super tof van je dat je dit wilt gaan doen!
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Zo heb ik het ook gedaan. De tijd in de kinderopvang heeft mij veel inzicht gegeven in wat ik belangrijk vind. Daar is een heel duidelijke visie uit naar voren gekomen.
    Andersom kan natuurlijk ook, eerst als gastouder je "eigen ding" bepalen en kijken wat fijn werkt. Dan kun je dat omzetten naar een kinderopvang.
    Wat mij wel lastig lijkt is dat je met een kinderdagverblijf weer aan zoveel extra dingen vast zit dan als gastouder. Die extra's hebben er hier mede voor gezorgd dat ik gestopt ben.
    Zoals ik nu mijn gastouderopvang run zou dat niet als kinderdagverblijf lukken. Alleen heel kleinschalig, maar dan is het meer een gastouderopvang op locatie.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik zou ook goed uitzoeken of er vraag is, en wat de ouders graag willen. Het kdv waar Q naartoe gaat is een aantal jaren geleden gestart omdat ouders uit ons gehucht de eigenaresse hebben gevraagd om hier een kdv te starten. Zij hadden toen samen een locatie gevonden. Daarna is, ook weer in overleg, een BSO opgestart. Dus echt naar aanleiding van de vraag.
     
  10. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Ik heb een eigen kdv gehad en ik zou het noooooooit meer doen! Het is keihard werken, veel gezeur met ouders en medewerkers die overal wat op aan te merken hebben... Maar bovendien (en het belangrijkst), het is heel lastig om het rendabel te krijgen. Dat is voornamelijk afhankelijk van je huur en je personeelskosten. Bij ons was de huur vrij hoog en het pand waar we begonnen vrij klein. We zijn gestart met 1 groep. Vanwege de 4-ogen principes en aangescherpte regels rondom verhouding personeel-kinderen moesten we aan het begin veel kosten maken terwijl de groep nog niet vol zat en we dat dus niet konden terugverdienen. Daarnaast moet je investeren in spullen (meubilair etc) wat voldoet aan de GGD eisen. Je kunt niet zomaar een goedkoop bedje neerzetten zonder dat het goedgekeurd is. Dat kan het kostbaar maken. Daarnaast komen alle kosten van verzekeringen erbij, je moet vakantiegeld en eindejaarsuitkering betalen en dat moet je allemaal bij elkaar ‘sparen’ of vooraf lenen, omdat je mogelijk de eerste maanden niet goed draait.

    Zorg dus dat je echt een goed financieel overzicht hebt en of het genoeg oplevert!

    Ik huurde uiteindelijk 3 panden en had 3 groepen KDV, 2 peuterspeelzalen en 2x BSO. Die grootte was wel nodig om het rendabel te maken en genoeg personeel te hebben om ook in geval van ziekte etc mensen te kunnen wisselen van locatie. Omdat ik vanuit het niks gestart ben, heb ik me enorm verkeken op de huur van het eerste pand waar we begonnen zijn. Dat was een contract van 5 jaar met een relatief hoge huur, waar ik achteraf spijt van had omdat we daar zelfs met 2 volle groepen niet rendabel waren.
     
    sillies vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina