Gastouderclubje

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 14 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Ja anders krijgen ouders geen kinderopvang toeslag en moeten ze alles zelf betalen.
    Bovendien mag het van de Ggd ook niet. Overigens heb ik hier wel vriendjes en vriendinnetjes van mijn kinderen, maar hun ouders betalen mij natuurlijk ook niet
     
  2. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Ik bedoel meer of hier ook volledig zelfstandigen zitten
     
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Je kan geen gastouder zijn zonder gastouderbureau, anders ben je een kinderdagverblijf.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Of niet geregistreerd, maar dan krijgen de ouders geen KOT.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Dan is dat nog met GOB. Ik ben ook zelfstandige, maar zonder GOB krijgen de ouders geen toeslag.
     
  6. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Hoe zie ik dat dan voor me? Je maakt wel zelf de facturen? Wat doet het gastouderbureau dan voor je?
    Zitten jullie ook bij meerdere bureaus aangesloten?
    Nou, ik ben blij met jullie tips, adviezen en antwoorden hoor dames! Tnx:)
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    De facturen doet het GOB. Ik geef mn uren door via een online systeem. Die kassiersfunctie is 1 van de eisen waardoor ouders dus KOT krijgen.
    Ik ben maar bij 1 bureau aangesloten, maar meerdere kan wel.
     
  8. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Ik begrijp wat je zegt... maar wat is dan het verschil met een zzper? Ik kwam een gastouder tegen die zei dat ze zelf de facturen maakt.
    Ik heb zo'n 13 jaar ervaring in de kinderopvang maar hier gaat even een nieuwe wereld voor me open
     
  9. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Voor mijn gevoel is er eigenlijk geen verschil tussen ZZP-gastouder en een niet-ZZPer. Ik ben 2013 begonnen als gastouder en 2015 heb ik me ingeschreven bij de KvK, maar qua werkzaamheden is er geen verschil.
    Bij de belastingaangifte is er wel verschil, als ZZP-er krijg je zelfstandigenaftrek (en de eerste 3 jaar ook nog startersaftrek) waardoor je veel minder belasting betaald. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek (uren, klanten, bedrijfsrisico). Als je op ZZP-gastouder googlet kom je vast wel info tegen.
     
  10. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Even een vraagje; ik krijg net een berichtje van het gob of ik vanaf augustus een kindje kan opvangen, op dagen dat ik kan (en dat weet het gob ook). Ik ga echter vanaf ± 1 september met zwangerschapsverlof en dan start ik rond 1 januari weer. Maar ik vind het een beetje vroeg om nu al te laten weten dat ik zwanger ben en er (weer) 4 maanden uit ga.
    Daarnaast wil ik het eerst de familie vertellen (over 6-7 weken), dan de gastkindjes en hun ouders en dan diezelfde week het gob pas.

    Dus ik dacht "ik mail gewoon terug dat ik dan een zwangerschapsverlof doe", zal ze waarschijnlijk opvatten als dat ik waarneem voor een andere gastouder via het andere gob. Terwijl ik bezig was met dat mailtje, dacht ik, welk gob gaat nu al zo vroeg vervanging voor een zwangerschapsverlof regelen.
    En nu weet ik het even niet meer, wil het liever nog niet aan het gob vertellen, heb bij onze tweede het al met 6-7 weken verteld en toen had ik minimaal 1x per week een berichtje/belletje of de vraagouders het al wisten want dan kon ze informeren of er vervanging nodig was. En daar heb ik niet zo'n zin in.

    Ben dus even benieuwd wat jullie zouden laten weten.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Ik zou dan zeggen dat je wel plaats hebt, maar er geen nieuw kindje bij wil omdat het druk genoeg is.
     
  12. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Dat is juist het "probleem", t/m juli vang ik op de gevraagde dagen 2 kinderen op (via dit gob) vanaf augustus niet, ben ik gewoon 3 dagen in de week vrij (vond ik wel heel relaxed als je 7 maanden zwanger bent). Ik snap dus helemaal dat het gob me gevraagd heeft, want het sluit echt heel mooi aan. Ook qua tijden voor school van mijn eigen dochters is het perfect.
    Maar ik denk dat ik er inderdaad iets van maak dat jij getypt hebt, heb inderdaad laatst al laten weten dat ik straks maar 3 dagen per week wil, en met dit kindje zouden het er 4 worden.

    We gaan vrijdag Valentijnskoekjes bakken, weer eens wat anders dan een knutselwerkje.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Hoe zat het nu ook al weer met je stookkosten aftrekken bij de belastingaangifte?

    Vorig jaar stond er een bedrag per dag op de site van Nibud, maar nu niet meer. Heb het vorig jaar voor het eerst opgegeven bij de belasting, dus het zit niet zo in mijn systeem. En vind het verder ook verwarrend dat de één zegt dat je het wel mag aftrekken en de ander zegt van niet.
     
  14. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Hoi dames, ik ben afgelopen week begonnen om alle kinderen te laten wennen, vanaf maandag start ik echt en ik zit gewoon bijna vol! Eigenlijk gewoon vol, er is nog 1 plekje op 1 dag. Ik ben echt super blij dat het zo goed is gegaan..
    Ik heb een super mooie bolderkar gekocht en deze week komt er nog een bakfiets. Tot nu toe nog geen moment spijt dat ik ontslag heb genomen bij het kinderdagverblijf, alleen financieel vind ik het nog steeds een sprong in het diepe, ik ben erg benieuwd wat ik uiteindelijk overhoud na dat de belastingdienst hun deel heeft gekregen.

    Hadden jullie dit ook toen jullie zijn gestart?
     
  15. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    #75 Korenbloem86, 29 feb 2020
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020
    Wat leuk, zal vast vermoeiend zijn geweest (ik was kapot toen ik begon, en als ik nu nieuwe kindjes heb, ben ik vaak 's avonds moe van het wennen aan een nieuwe kindje), maar ook wel erg leuk. Fijn dat je al zo vol zit.

    Sta je bij de kamer van koophandel ingeschreven? Dat scheelt enorm aan wat je moet betalen aan belasting omdat je zelfstandigenaftrek en startersaftrek (3 jaar) dan mag aftrekken.
    Over het algemeen wordt gezegd dat je ongeveer 1/3 apart moet zetten voor de belastingdienst (5,65% voor de zorgverzekeringswet en dan nog zo'n 36% voor de inkomstenbelasting), maar door alle dingen die je af mag trekken, is het vaak wel wat minder. Maar je kan beter teveel apart zetten dan te weinig.

    Ik heb van de week alles naar de boekhouder gedaan, ben ook altijd wel benieuwd wat ik moet betalen/overhoud.
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Zijn jullie nog open?
    Of moeten jullie ook dicht?
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Ik moet dicht. Geen gezinnen waarbij beide ouders een vitaal beroep hebben.
    Uit bericht van de branchevereniging bleek dat voor ons dezelfde regels gelden als voor de rest van de kinderopvang.
     
  18. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Klopt, ik moet ook de boel sluiten.
    Of er moet nog iets veranderen, ik heb 1 kind met moeder in het onderwijs en vader doet wat anders.
    De andere kinderen komen sowieso niet.

    Hoe reageerden jouw ouders?
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.541
    113
    Allemaal vol begrip. Voor niemand is het handig, maar ze waren allemaal heel aardig.
     
  20. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Ik kreeg vandaag een heel lief kaartje van een van mijn gezinnen, zo lief.
    Alle ouders reageerden hier gelukkig ook allemaal lief.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina