Gastouderregels/aanpak omtrent corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door julia80, 6 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Wij hebben onze oudste twee kids bij een go thuis gehad die meerdere kinderen daar opvangt.
    Bij onze jongste zouden we pas deze week gaan beginnen (Na een lange zomervakantie van haar) maar nu kreeg ik samen met de andere ouders een mail dat ondanks dat kinderen met een snotneus wel naar opvang mogen zij zegt zij het zich niet kan veroorloven omdat zij of een van haar vier gezins genoten dan wellicht ziek kan worden en dit geld kost

Zij heeft ons als ouders nu de optie gegeven om ofwel er gezamenlijk voor te kiezen dat een kind zo gauw het een snotneus heeft niet mag komen zodat de kansen op ziek worden verkleind

Ofwel

we beslissen gezamenlijk dat dat wel mag maar zo gauw zij of een van haar gezinsgenoten ziek wordt ze geen opvang mag verlenen en moet wachten tot er een Corona test is gedaan en we al die tijd dan wel de opvangkosten gewoon doorbetalen. In beide scenario's is de kans groot dat ik een kwart van de tijd dus geen opvang krijg voor mijn jongste.

Ik moet morgen het gastouderbureau maar even bellen of dit mag, maar ik vroeg me wel af hoe andere gastouders Dit hebben gedaan

Bijvoorbeeld
    @tuc ?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dit is een groot en lastig probleem kan ik je vertellen, zeker voor de gastouder.
    Want overal staat het net weer anders beschreven, waardoor ik het iig ontzettend lastig vind om uit te zoeken wat nu precies de bedoeling is.

Punt blijft dat de gastouder op geen enkele manier gedekt is voor deze situatie. Financieel kan dit dus een groot probleem opleveren.
    Nu blijf ik er persoonlijk bij dat ik een snotneus GEEN overduidelijk Corona symtoom vind. Zowel voor de kinderen niet en ook niet voor de gastouder zelf. De ouders die hier komen staan daar gelukkig ook zo in en ik weiger dus geen kinderen, maar stop ook niet met opvangen mocht ik een snotneus krijgen.

Ouders weten ook wat mijn mening is:
    Hier in huis is nog helemaal niemand verkouden (dochter en ik zijn volgens mij al jaren niet meer verkouden geweest:roflmao:), man en zoon zijn dat vaak de hele winter.
    Ik houd mijn zoon dus niet uit mijzelf thuis van school mocht hij verkouden worden. Wordt ik gebeld om hem op te halen, dan moet daar een goed gesprek gevoerd worden.
    Daarnaast worden ik en mijn kinderen niet getest met een snotneus. (Man bepaald dat zelf).

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Oké bedankt voor je reactie @tuc Het is duidelijk Hoe je erin staat
    Maar mag jij werken als je zelf een snotneus hebt?
    Want In dat geval zou je inderdaad dus inkomsten missen.
    En vind je het redelijk hoe mijn gastouder het beschreven heeft?

Want op deze manier loopt zij zelf dus geen enkele inkomsten mis en ligt rekening dus helemaal bij de ouders

4. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Onze gastouder vangt niemand op met snotneuzen. Ook me dochter van 5 niet terwijl ze wel welkom zou zijn bij bijv een bso.
    Ik betaal deze kosten ook nog. Heb afg vrijdag een gesprek met haar er over gehad.
    Ze gaf aan dat ze hiervoor gekozen heeft omdat ze anders gedoe denkt te krijgen met ouders die zeggen dat de kinderen verkouden zijn maar eigenlijk andere klachten hebben zodat de ouders niet hoeven te betalen.
    Ik zelf kreeg hierbij het idee dat we dus niet vertrouwd over komen. Andere kant begrijp ik het wel, het is ook haar inkomen.

Het is allemaal erg dubbel op het moment.

Ik wacht het nog heel even af, als me dochter toch vaker verkouden gaat zijn, stap ik misschien toch over naar bso....

Ik moet er allemaal nog even goed over nadenken.

5. AvdY

AvdY Niet meer actief

Lastig, want voor haar is het inderdaad een groot risico op inkomensverlies, maar voor jou extra kosten/kans op opeens geen opvang.

Een snotneus kan, maar hoeft zeker geen corona te zijn. Maar ja, als zij ook verkouden wordt van een kind dat verkouden wordt gebracht, dan moet ze zich officieel wel laten testen. Elk virusje dat mijn kinderen van de crèche meenemen is voor mij ook testen omdat ik dan ook klachten krijg en in de zorg werk.

Het is voor iedereen geen leuke situatie, het is er toch samen uitkomen vrees ik.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat staat dus nergens duidelijk.
    Er wordt beschreven dat go al vanaf de mildste klachten getest KUNNEN worden, o.a. een neusverkoudheid. Maar je mag niet werken zolang de uitslag niet bekend is.
    Maar verderop staat in het protocol dat wanneer een go benauwdheidsklachten en/of koorts heeft zij niet mag opvangen. Dus dan maakt een verkoudheid weer niet uit?
    Erg onduidelijk allemaal.

Wat betreft jouw go, zakelijk gezien begrijp ik haar volkomen. En als je een bso zou hebben dan zou je het geld ook kwijt zijn, want kinderen boven de 6 mogen geweigerd worden en dan krijg je ook geen geld terug. Heel lastig dus.
    Maar ik vind het dan voor de ouders ook weer heel vervelend, dus ik zou proberen een middenweg te vinden. Heb jij een minimum aantal uren waar je aan vast zit?
    Ten tijde van Corona hebben wij met ons bureau en onze ouders vergaderd en kwam iemand met het idee om geen mimimum uren meer te rekenen voortaan, maar een regeling dat je bv altijd 50% van de uren per maand kwijt bent, ongeacht de reden. Dat zou voor een situatie als deze go al enorm helpen. Dat laat ik denk ook per 1-1 in de contracten zetten.

7. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    In principe geeft het RIVM aan dat kinderen t/m 6 verkouden wel naar de opvang mogen. Valt je gastouder onder een gastouderbureau? Dan zou je het daar ook eens neer kunnen leggen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zal niks oplossen. Het probleem voor de go is dat zodra er iemand in huis of zijzelf aan gestoken wordt zij niet kan werken en dus helemaal niks verdiend. Dat kinderen tot 6 jaar wel mogen komen maakt het probleem alleen maar groter in die zin. Als een medewerkster op het kdv aangestoken wordt en thuis moet zitten wordt die gewoon doorbetaald. Daar zit hem het verschil en ook meteen het probleem in met een go.

9. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Ja klopt, daar ging de discussie ook over..
    Maar ze wil geen snotneuzen in huis omdat als 1 iemand van haar gezin of zijzelf verkouden wordt, ze dicht moet.
    En dus geen inkomen heeft...

Ik begrijp haar wel, maar ze brengt ons ook in lastig pakket.

Gastouderbureau waar ze onder valt weet daar ook van. Een gastouder kan eigen regels maken werd me verteld

10. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Maar ik neem aan dat het bureau dan voor vervangende opvang zorgt, aangezien ze je eigenlijk niet morgen weigeren?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Die moet er wel zijn hè? Veel go zitten gewoon vol.
    Plus je kind moet dan naar een wildvreemde.

12. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Dit probleem heb je helaas overal. Wij hebben op school 2 leerkrachten die snotverkouden zijn en hoesten, maar negatief getest zijn. Die komen dus weer werken en steken de rest aan...

13. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Ja, vooral dat laatste vind ik wel een lastige. Ik zou mijn kind ook niet overal droppen.

14. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Nee als onze go ziek is, ook in de niet corona tijd, moeten we altijd zelf voor opvang zorgen....

15. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Oh, dat is lastig! Misschien verschilt het dan per bureau...

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Precies dat is t lastige. Als iedereen thuis blijft ondanks negatieve testen moeten er waarschijnlijk klassen dicht omdat er geen personeel genoeg is. Daar zijn ouders ook niet bij mee omdat ze dan zelf ook in de knoei komen. Komen ze wél werken kunnen ze weer anderen aansteken die vervolgens ook weer in dezelfde molen moeten.
    Wat dat betreft is het voor veel partijen een en al ellende en is t nooit ideaal en handig.

17. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Ja, precies! Ik zeg: kom maar op met dat vaccin!

spruitje80 vindt dit leuk.
  18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bedankt voor alle reacties.

We zijn nog niet eens begonnen met de opvang dus zouden er natuurlijk ook nu voor kunnen kiezen om helemaal niet te starten. Het gaat overigens om een kind van 2 @tuc Dus die zal wel naar onze peuterspeelzaal mogen of naar een kinderdagverblijf bij een snotneus. En aangezien ik nu bang ben dat ik dadelijk heel veel tijd geen opvang heb Overweeg ik dus om misschien maar helemaal niet te beginnen hieraan gezien ze zich ook wel erg zakelijk opstelt want feit blijft dat zij de rekening nu helemaal bij ons ligt en niet een compromis wil zoeken.
    We hebben overigens een contract van Twee hele dagen per week. Minder wilde zij niet ook al heb ik maar tot 14 uur 30 nodig. Hiermee ben ik akkoord gegaan maar als dit er bovenop komt dan wordt het wel erg prijzig allemaal

19. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Dit is op dit moment het struikelblok in de gastouderopvang. Ook ik (gastouder) heb hier mee te maken.

Ik snap beide kanten en dat maakt het allemaal zo moeilijk. Je staat als gastouder met je rug tegen de muur, het is allemaal niet makkelijk. Je wil ouders niet met een probleem opzadelen maar verkoudheid in je eigen gezin heeft wel heel veel gevolgen. En daarnaast zit je idd nog met het financiele deel.

Jouw gastouder mag dit idd allemaal zelf bepalen. Tuurlijk zijn er de regels van het RIVM maar ze is niet verplicht zich daaraan te houden. Grote risico voor haar is dan wel dat ouders idd gaan opstappen.

Ik weet niet waar jullie wonen maar op dit moment zijn er regio's waar GGD's het goedkeuren dat huisgenoten buiten dit hele verhaal gehouden kunnen worden als ze niet in de opvang aanwezig zijn. Dan hoef je niet te sluiten (wel je huisgenoten in een aparte ruimte met eigen toilet). Blijft alleen sluiting over bij klachten van haar zelf. Misschien dat ze daar iets mee kan en daar achteraan kan gaan?????

Succes!!

20. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Als je nog niet gestart bent dan zou ik kijken voor andere opvang. Iedereen zal wss meer thuis zitten met snotneuzen en koorts maar je kan je kind naar een psz /kdv wel brengen met alleen een snotneus en bij starten met opvang gaat die snotneus er gegarandeerd komen.

Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina