even een vraag; mijn dochter krijgt via het cb een indicatie om naar een peuterspeelzaal te gaan voor 4 ochtenden in de week ze heeft nogal een ontwikkelingsachterstand en de cb arts dacht dat het voor C wel goed zou zijn om naar een psz te gaan maar heeft het zin? is het goed voor de ontwikkeling? iemand hier ervaring? en zijn er dingen waar ik op moet letten als ik een psz voor mijn meisje uitzoek? (ik heb zwaar mn twijfels bij de cb arts dus vandaar dat ik het extra vraag)
Als je dochter achterloopt in haar ontwikkeling zou ik het wel serieus overwegen om haar naar de peuterspeelzaal te brengen. Ze werken er vaak met VVE (Voor en vroegschoolse educatie) die speciaal gericht is op kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Als je gaat zoeken naar een psz vraag er dan goed naar wat ze kunnen doen voor je dochtertje.
Als ze een achterstand heeft op het gebied van taal, kan het zeer zeker goed zijn. Ze werken daar heel gericht aan woordenschat uitbreiding en taalontwikkeling. Maar; het zou wel fijn als je weet wat de achterstnd veroorzaakt heeft. Als er bijvoorbeeld sprake zou zijn van problemen met de oortjes, dan is het wel belangrijk om die eerst op te lossen. Anders heeft het nog niet veel zin.
Ik vind een psz zoiezo heel goed voor kids. Mijn kinderen hebben het er heel erg leuk ( de een gehad en de ander zit er nu) en leren er een hoop. Alleen al een leuke en goede voorbereiding voor de echte school, wat regeltjes structuur etc. Ook qua extra aandacht voor de achterstand (mits lichamelijk niks mis) is heel goed. Hier gaat mijn dochter sinds kort ook 4 dagdelen heen omdat ze qua praten iets minder goed mee komt.
mijn zoontje zit op zo'n voorschool psz, 4 dagdelen in de week. Hij heeft geen achterstand, maar hij leert echt veel woorden, niet normaal..hij is nu 6x geweest en hij kent het hele thema al uit zn hoofd, ze behandelen dan heel veel woordjes enz .... ik vind het erg goed in elk geval, merk het nu dus al, de regeltjes en structuur vind ik ook "leuk" en goed voor hem
Peuterspeelzaal is altijd beter dan thuis zonder leeftijdgenootjes. Mijn zoontje gaat nu ook 4 ochtenden naar de PSZ ( ook maar pas 2 maandjes ). Daarvoor zat hij hele dagen thuis bij mij, en dat is voor hem niet leuk der is geen uitdaging en hij leert niet samen spelen,ect , nu wel. Hij zit nou ook sinds deze week in de VVE regeling. Mijn zoontje loopt achter in zijn spraak en ik geloof wel dat de PSZ hem een beetje kan helpen als hij de andere kindjes hoort. Hij gaat buiten de PSZ ook 1 uur per week naar de Logopedist. Ps. Hij vindt het super leuk,zodra hij daar aankomt is het DAGGG MAMA en weg is tie
Een psz is uberhaupt goed voor de ontwikkeling van een peuter. Maar dan zou ik wel goed kijken welk programma de psz volgt en wat ze allemaal doen met de kinderen. Mijn neefje zit bijv ook op een psz, 4 dagen in de week, met vve indicatie. Alleen promoten ze op deze psz dat moeders de hele tijd erbij blijven, en in de praktijk doen ze amper wat actiefs met de kinderen. Het enige verschil met thuis voor hem is dat er ander speelgoed ligt. Maar hij speelt dan net als thuis of alleen of met zijn moeder. Dus weinig toegevoegde waarde.
adi, nou das ook gek eigenlijk dan heh.. hier vertellen de leidsters bij het ophalen altijd dat het weer een race tegen de klok was
bedankt voor jullie reacties! heb al wat rond gebeld en 1 van de psz sprong er echt uit dus daar ga ik morgen heen om wat info te vragen