heeft er iemand ervaring met gastouders?? of weet iemand hoe dat allemaal in zijn werk gaat?? Wij twijfelen tussen kinderopvang en gastouders.. weet iemand hoe dat werkt??
ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat kijk eens via internet of bel een kinderopvang instantie op of misschien via boink oid dat is belangenvereniging die weten misschien wel meer! Succes met het uitzoeken.
Ik kan nog niet uit ervaring spreken vanuit de positie van een ouder, want ik heb gelukkig nog zwangerschapsverlof(!), maar ik werk zelf in de kinderopvang, en onze dochter gaat straks naar een gastouder, dus ik weet van beide wel een beetje af. Ik heb zelf voor een gastouder gekozen, omdat ik de 1 op 1 aandacht wel prettig vind, darnaast vind ik het leuk als mijn kindje gewoon in een gezin meedraait, en dagelijkse dingen doet, voor het omgaan met leeftijdsgenootjes hebben we altijd nog de peuterspeelzaal achter de hand. Daarnaast waren het praktische overwegingen: ik werk zelf op het enige kinderdagverblijf in dit dorp, ik mag mijn eigen kindje daar niet mee naar toe nemen, wij hadden toen ik net zwanger was maar 1 auto, dus ik kon ook niet zomaar kiezen voor een ander KDV 10 km verderop... WE heben ons ingeschreven bij een gastouderbureau, en er is een consulent hier geweest om met ons te praten over onze wensen. Vervolgens heeft zij een gastouder gezoch, waarvan ze dacht dat het wel zou klikken. Dat doet het inderdaad! Ik heb echt het gevoel dat we een gastouder uit duizenden hebben gevonden... (maakt het helaas niet minder moeilijk, moet er nog ff niet aan denken om haar te gaan brengen). Een gastouder bureau hanteert een ander(vaak lager) uurtarief dan een kinderdagverblijf. Op de meeste KDV hoef je zelf niks mee te brengen (luiers, voeding etc) bij een gastouder wel. Bij een KDV ben je gebonden aan openingstijden, bij een gastouder niet, je kunt ook flexibele uren afnemen (de ene week bv de hele maandag, de andere week alleen de maandagmiddag) dat is niet op alle KDV's mogelijk, sommige bieden het wel. Op een KDV moet een ziek kindje naar huis, bij een gastouder niet (mits we het niet hebben over een doodziek kindje naturlijk, maar dat breng je niet weg, lijkt mij). Als de gastouder ziek is, zorgt het gastouderbureau voor vervanging, maar da's naturlijk nooit zo 'eigen'. Op een KDV lopen veel verschillende leidsters rond, als er daarvan 1 ziek is, merkt het kind het niet eens. Op een KDV leert een kindje omgaan met leeftijdsgenootjes, en/of jongere en oudere kinderen. Het is een groepsgebeuren, en er worden vaak vele verschillende vormen van speelgoed/activiteiten geboden. Bij een gastouder draait en kindje mee in het gezin, en worden er sneller simpele uitstapjes (bv naar de winkel) gemaakt. (IK heb op het KDV kids die nooit in een supermarkt komen, omdat pa en ma bodschappen doen op het moment dat zij bij ons zijn ). De werkgever en de overheid betalen aan beiden vormen van opvang hun deel mee, mits het KDV en/of gastouderbureau geregistreerd staan. Ik denk dat het het belangrijkste is, dat je ergens voor kiest waar jij je prettig bij voelt! Ik had bij de kennismaking met 'onze' gastouder direct een goed gevoel. Dat kan je ook voelen als je bv een KDV binnen loopt. Ga er gewoon eens vrijblijvend kijken (is vaak geen probleem, op mijn werk komen regelmatig mensen kijken, ook diegenen die uiteindelijk kiezen voor andere opvang). Dan pas kun je oordelen, en als het niet goed voelt, moet je het niet doen!
hey, bedankt voor je info. Ik zelf wil eigenlijk ook veel liever ons kindje naar een gastouder doen dan naar een KDV. Dit omdat ik dat hele groepsgebeuren niks vind eigenlijk. Ik heb een gastouderburo hier in onze woonplaats gevonden en heb daar inmiddels al heel wat info van gehad.. Alleen ik weet niet per wanneer ik daar moet melden dat ik een gastouder wil.. Dit omdat ik nog niet zeker weet welke dagen enzo ik ga werken.. Ze vragen hier 5 euro per uur en 2 voor de onkosten. Maar wat verstaan ze dan onder onkosten?? Mijn moeder die wilt ook oppassen als ze tijd heeft en mijn schoonmoeder ook wel als ze niet hoeft te werken. Maar we weten dan nog niet welke dagen ik ga werken enzo...
gastouder klinnkt wel ideaal maar ik vind zelf dat het belangrijk is dat de kleine lekker tussen de mensen is. het idee dat iemand anders met je kindje aan het pronken is ... .... en de kleine krjgt de ziektes die ze nodig hebben voor hun imuum systeem sneller als ze lekker tussen de andere kinderen aan het hossen is. Zoals de mazellen e.d. Maar vind uberhaubt je kindje weg brengen als het nog zo klein is .... pfff moeilijke beslissing. Ik ga zelf twee dagen werken en daarvan past mijn vriend een week op en moeders en schoonmoeders. En moet zeggen dat i daar heel erg mee geboft heb. Ik ga pas meer werken als die kleine wat groter is. Wil zoveel mogelijk van de kleine genieten. Maar dit vanuit mijn eigen standpunt niet iedereen kan zomaar minder of stoppen met werken.
Ik weet zelf pas sinds 1 week welke dagen ik ga werken. Dat was bij het gastouderbureau hier geen probleem, het echte gesprek, plus contract-ondertekeing is pas begin oktober zelfs! Ik kon wel aangeven voor ongeveer 24 uur te gaan werken, en omdat een tante van mij ons kleintje gaat opvangen als ik op woensdag of donderdag moet werken, wist ik ook al dat de dagen maandag-dinsdag en of vrijdag zouden zijn. Meer gegevens kon ik hen ook niet verstrekken, en ze heben gewoon net zo lang gezocht tot ze iemand vonden die daarmee accoord ging. Zoals Natascha ook schrijft: ik heb niet de keus om te stopen met werken, anders zou ik dat wel doen! Maar da's ieder voor zich natuurlijk! Ik persoonlijk ben geen fan van oma's die oppassen (ik vind dat een oma, oma moet kunnen zijn, en geen surrogaat-opvoeder, heb vaak gezien hoe fout dat kan gaan), en mijn moeder ziet dat hetzelfde als ik gelukkig (schoonmoeder woont in het buitenland). Dus ik vind zelf dat we het nu prima hebben opgelost!
Wat raar dat als je zelf op een kdv werkt, je je kindje daar niet heen mag doen, belachelijk! ik doe straks Steven ook naar kdv, voor gelukkig maar 2 halve dagen, zal het de 1e keer ook vast niet leuk vinden! maar m'n nicht zei ook al, in het kdv controleren de leidsters elkaar, en als je een vreemd iemand in huis hebt, weet e verder helemaal niks, mocht er evt wat gebeuren, met andere kinderen spelen lijkt me ook wel leuk voor z'n kindje. Hoop alleen dat je er niet teveel mee gaan tutten en knuffelen dat kan ik zelf beter doen.
Wij heben maar 1 groep, dus mijn dochter zou bij mij in de groep komen...Mijn collega heeft dit gedaan toen het nog wel goedgekeurd werd en ik kan je zeggen dat ik daar nooit echt blij mee ben geweest (en heel veel andere collega's en ouders ook niet!). Dus ik zou er persoonlijk ook niet voor gekozen hebben hoor...
jammer dat je niet in de buurt woont. Als ik zometeen bevallen ben dan ga ik als gastouder te werk. Je moet je bij een buro inschrijven als je dat wilt. Per buro verschilt het hoe je moet betalen en hoeveel. het ene buro moet je en aan hen betalen en aan de gastouder en er zijn ook buro's waar je voor bijde moet betalen en dat hun het salaris geven aan de gastouder.
Ik ben zelf gastouder! Ik heb zelf 1 zoontje (3.5 jaar) en heb 3 kinderen uit 1 gezin (5-3 en 1 jaar). Ik moet wel zeggen dat het nu voor het mooie een beetje te veel is. Want op de dagen dat ik de 3 kids heb, gaat mijn eigen ukkie naar de psz. Ik ben dus de hele dag heen en weer aan het rennen tussen psz en basisschool. Zeker met een kleintje van 1 is dat nogal lastig. Maar eerlijk is eerlijk: ik vinh het nog steeds erg leuk. Ik heb met alle kinderen toch echt een band opgebouws. ik probeer ze zoveel mogelijk aandacht te geven (dus met alle kinderen iets eigens te doen). De opvang is geregeld door een gastouderbureau. Papa van de kinderen werkt bij de marine, en die werken vaak met dit gastouderbureau. En wanneer er iets tussen komt waardoor ik langdurig niet kan oppassen ( ik zit nog wel eens in het gips ) dan regelen zij een ander Ik ben het met degenen die me voorgingen eens dat je moet doen wat je zelf prettig vind, Ik persoonlijk vind het ook niet verkeerd om je kind naar een kdv te brengen. zeker als ik zie wat voor lol meneer heeft op de psz!!
bij ons gaat de kleine straks 3 midagen in de 14 dagen naar een kdv bij ons op het dorp, (als ik in de nachtdienst zit) is in de morgen mijn man thuis en kan het wegbrengen om 13.00 uur en gaat dan werken, ik ga om 18.00 uur het weer halen. Het was voor ons goedkoper om elke week die middagen in te kopen dan om de week! alleen breng ik het om de week en de andere week gaat het niet.
als ik de kans had om weinig te gaan werken of om te stoppen dat had i dat zeker gedaan, maar die optie is voor ons gewoon niet mogelijk. We hebben echt die 2 inkomens nodig dus ik moet wel gaan werken.