help, vragen mbt toeslag kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lavendel82, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    waarschijnlijk de zoveelste vraag, maar ik heb gegoogled maar kon nergens antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kan iemand van zp mij helpen.

sinds september jl. gaat onze dochter naar een gastouder.
    Voor die tijd hebben wij kinderopvangtoeslag aangevraagd, omdat we geen idee hadden hebben wij een schatting gedaan van het aantal uren per maand.
    Ik kom er nu achter dat de schatting die wij hebben opgegeven bij de belastingdienst laag is. Bijna de helft van de werkelijkheid.
    Dit houdt dus ook in dat we niet de toeslag krijgen waar wij eigenlijk recht op hebben.

Ik snap dat ik nu dit moet gaan wijzigen bij de belasting.
    Maar hoe zit dat met de afgelopen maanden? Krijg je dit automatisch aangevuld van de belasting? Hoe gaat dit in de praktijk?
    Krijg je ook nog een urenoverzicht/vergoeding van de belasting?

Ik vind het ook lastig omdat onze dochter in de schoolvakanties minder naar de go gaat. Als ik de informatie goed begrijp moet je elke wijziging doorgeven. Dat zou betekenen dat ik elke maand met de belasting aan de telefoon hang.

Kan iemand mij helpen?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je kunt kijken of je een gemiddelde van het aantal uren dat je nodig hebt kunt berekenen. Dat geef je dan door aan de BD en daar berekenen ze dan de toeslag op.

Aan het einde van het jaar krijg je van de GO (of van het buro?) een overzicht van de uren die je opgenomen hebt. Als het goed is krijg je van de BD op een gegeven moment een brief met het verzoek om het definitieve aantal uren op te geven.

Je weet nu waarschijnlijk wel of je het financieel red zonder die extra toeslag, dus kun je het ook zo laten. Ik heb voor komend (en afgelopen) jaar bij allebei de kinderen minder uren opgegeven dan ze daadwerkelijk gaan. Op die manier voorkom ik dat ik aan het einde van het jaar moet bijbetalen. Ik krijg altijd nog wat terug.

3. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Heb je geen contract dan met je gastouder of GOB waar de uren die je afneemt in staan? Ik ben zelf gastouder en maak altijd vooraf een contract met het gemiddeld aantal uren per maand. Of is je dochter ze veel uren extra geweest? Voor dit jaar maakt het inderdaad niet zoveel uit, als je het voorlopig ook even zonder de toeslag redt. Anders kun je het toaal aantal uren voor 2011 even optellen en dat delen door 4. Dan even vanaf september voor 4 maanden wijzigen, dat kan ook online met het wijzigingsprogramma, als je eenmaal je gegevens hebt ingevoerd, is het echt zo gedaan.
    Voor volgend jaar moet je even goed kijken, want ze gaan de mogelijkheden voor het achteraf wijzigen beperken. Je kunt dan alleen nog extra uren aanvragen voor een maand terug. Het gaat dan ook niet meer met het wijzigingsprogramma, maar je kunt dan inloggen met de DigiD. Misschien kun je met je gastouder of GOB afspreken dat je een gemiddeld maandtarief betaalt, waardoor je niet elke keer hoeft te wijzigen? Ik werk zelf 40 weken per jaar ( heb alleen kindjes van juffen). het totaalbedrag voor die 40 weken verdeel ik in 12 gelijke maandelijkse termijnen.
    Het GOB is verplicht om aan het eind van het jaar een jaaropgave te maken met het totaal aantal uren en op verzoek moet je die ook kunnen tonen aan de belastingdienst.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is dat echt zo? Ik heb namelijk geen gemiddeld bedrag per maand, ik betaal wat ik afneem. Dat wil dus zeggen dat er maanden van 4 dagen zijn, maar ook maanden van 5 dagen. Dat zou dan betekenen dat ik elke keer een wijziging moet doorgeven? Middelen heeft niet zoveel zin bij ons, omdat er ook regelmatig dagen zijn dat Jitte niet naar het KDv gaat, bijvoorbeeld nu weer in februari, gaat ze van de 4 donderdagen er maar 2 omdat we op vakantie gaan.

5. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Het staat nog niet echt duidelijk op de site van de belastingdienst, wel op de site van de rijksoverheid. Ik heb ze gebeld, de wet was er al door en ze mailen dit:

Wat betreft het aanvragen van de toeslag met terugwerkende kracht, merk ik het volgende op. Tot en met dit jaar was het mogelijk om met terugwerkende kracht een voorschot op de kinderopvangtoeslag aan te vragen en zo in één keer een fors bedrag uitgekeerd te krijgen. In verband met geldende beslistermijnen was dat soms zelfs mogelijk zonder een controle van de aanvraag vooraf. Er zijn meerdere fraudezaken geconstateerd met aanvragen met terugwerkende kracht waarbij terugvordering moeilijk bleek. Om de fraudegevoeligheid te verminderen is het belangrijk dat de controle van aanvragen zoveel mogelijk vooraf plaatsvindt. Om fraude in dit soort gevallen uit te sluiten, wordt de mogelijkheid om kinderopvangtoeslag met terugwerkende kracht aan te vragen nagenoeg afgeschaft. Alleen kosten die gemaakt zijn vanaf één maand vóór de datum van aanvraag komen nog in aanmerking.

Bron:
    Publiek & Informatie
    Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ok, bedankt! Maar ik heb het idee dat ze dan nieuwe aanvragen bedoelen, niet als je het al krijgt. Je krijgt namelijk pas een definitieve berekening aan het einde van het jaar. Dan zou je dus over de periode van januari tot november niks meer kunnen verrekenen.

En betekend dat dan ook dat als ik bij moet betalen dat ik dat dan ook niet hoef over de eerste 11 maanden van het jaar? :D Dat zou mooi zijn, dan vraag ik nu enorm veel toeslag aan, en hoef ik aan het het einde van het jaar alleen het verschil van december terug te betalen.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.308
    2.591
    113
    Ik heb al jaren een lieve gastouder en ik geef elk jaar een gemiddeld aantal uren op per maand.
    Ong 75% van wat ik in een normale maand zonder vakantie zou afnemen.

Als ze een keertje extra gaan dan geef ik dit niet door.
    Met de jaarafrekening moet ik het werkelijk afgenomen uren doorgeven en onze definiteve belastbare inkomen.

Omdat ik altijd minder uren opgeef en mijn jaar inkomen standaard van te voren veel te hoog inschat krijgen we na afloop een leuke extra duit.
    Helaas moet je daar wel lang op wachten.
    Moet nu nog van 2009 terugkrijgen. (anders duurde het maar anderhalf jaar)

8. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    dus als ik het goed begrijp gaan jouw kinderen ook meer uren naar de opvang dan dat je hebt doorgegeven aan de belastingdienst?
    En je krijgt automatisch vd belastingdienst het geld terug wat je te weinig hebt gekregen...?

9. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ik zit met mijn neus in de papieren en voel mij echt een beetje dom:)
    mocht er ooit nog een 2e komen dan hoop ik dat ik genoeg ervaring heb :)

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, automatisch niet. Zoals ik al zei krijg begin volgend jaar een brief van de BD met daarin de vraag of je je definitieve uren op wil geven. Dat formulier vul je in en stuur je samen met een kopie van de jaaropgave van je GO terug en dan word je KOT opnieuw berekend. Aan de hand van die opgave krijg je terug. (of moet je betalen, maar dat lijkt me in jouw geval niet)

Ik heb expres de uren van komend jaar omlaag gezet omdat ik dit jaar maar krap aan zit. Mijn man heeft een eigen bedrijf en moet dus van te voren schatten hoeveel hij gaat verdienen. Dat is lastig, dus ik doe maar wat natte vinger werk... ;) Op het moment dat ik weet wat hij vorig jaar verdient heeft, geef ik een wijziging door in salaris. Ik weet nog niet wat mijn man vorig jaar verdiend heeft, dus we staan bij de BD nog op het salaris van 2009. En dat is in elk geval veel te weinig. Met minder uren opgeven, hoop ik het verschil een beetje op te vangen.

@chrystel73: Wat raar, want ik heb van 2009 al terug gehad in mei of juni, geloof ik. Misschien moet je er even achteraan bellen?

Deel Deze Pagina