Mijn dochtertje heeft mijn bloedkoralen armbandje gekregen nu vroeg ik mij af of zo'n armbandje, behalve emotionele waarde, ook nog wat geld waard is? Niet dat ik m weg doe natuurlijk, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Ik weet niet of het überhaupt wel legaal te verkopen is... Bloedkoraal is namelijk beschermd. Het mag ook niet de grens over... d.w.z. als je het in je koffer hebt en ze pakken je, dan heb je een probleem. In elk geval thuis laten als je op vakantie gaat. Maar ik heb ook begrepen dat als het om een oude armband gaat en het is ook écht bloedkoraal (en niet sponskoraal, wat er op lijkt), dat het nog best wat waard kan zijn.
Dat ligt aan heel veel dingen Is het oud of nieuw. En hoe is het verder verwerkt...met goud..of heel simpel. Verder zal het in de toekomst wel steeds meer waard worden. Schaars en waarschijnlijk helemaal niet meer te krijgen.
Als het een antiek sieraad is met ongekweekte bloedkoraal (kleur helderrood / oranje) is het waarschijnlijk veel geld waard. Meestal heeft het sieraad dan ook een 24 karaats gouden of zilveren bewerkt slotje. Ik heb er zelf één uit een erfenis, een piepklein kinderarmbandje, zo prachtig! Deze koraal mag niet meer worden gewonnen uit de riffen en zul je dus ook niet meer zien in 'nieuwe' sieraden - als het goed is. Er worden tegenwoordig nog steeds bloedkoralen sieraden gemaakt, echter wel van gekweekte bloedkoraal. De kleur hiervan is veel minder helder rood of oranje en heeft onregelmatige 'vlekjes' terwijl het echte koraal vrijwel gaaf is. Er zijn ook nog diverse ander soorten koraal, net zo rood als de echte bloedkoraal maar dit is dan idd sponskoraal of een geverfde soort. (De geverfde soort komt heel veel voor maar mag dus beslist de naam bloedkoraal niet dragen want onder de verflaag zit de goedkope variant van het sponskoraal). Onderstaande 1e foto (met de 2 armbanden) is echte bloedkoraal, 2e foto is gekweekte.
Wij hebben ook antieke bloedkoralen sieraden uit een erfenis. Samen werden ze getaxeerd op een heel aardig bedrag.
Echte oude bloedkoraal is inderdaad veel waard. Wat een mooie foto's! Ik ben op op die oude klederdrachtsieraden!