Persoonlijk vind ik dat dat dingen zijn die je zelf moet uitzoeken als je het overweegt of erover nadenkt. Het researchen heeft mij zeker een jaar gekost als niet langer. Er zijn heel veel fora's over tik maar ns in WLS bijvoorbeeld (Weight loss surgery) daar zul je best wel wat op vinden.
Zit momenteel in de molen voor zo'n operatie, maar vind het heel eng! Er kleven nogal wat risico's aan, ook aan de operatie zelf. Heb inmiddels de intake gehad. In augustus moet ik voor een eerste gesprek naar het ziekenhuis. Ben benieuwd of ik het ga aandurven...
aan elke operatie zitten risicos natuurlijk ik ben nog elke dag blij met deze beslissing of het vergoed word dat ligt aan je verzekering misschien moet je daar even contract mee op nemen, toen ik dat deed kreeg ik meteen allemaal telefoon nummers van instanties (viralys arnhem en obestitas kliniek in velp). mijn verzekering heeft mij echt heel goed verder geholpen (agis) ik heb een verplicht voor en na trajekt moeten doen (zit nu in het natrajekt) en ben er echt heel blij mee, kan voor al mijn vragen daar terecht. het afvallen gaat nu echt stukken minder zit nu op 52,5kg en wil toch echt heel graag die -60 bereiken. gaat me lukken maar niet meer op het rappe tempo als het ging.
Ik heb geen gastric bypass gehad maar een maagband, wat een ellende was dat zeg! Ik had constant pijn in mijn maag, dagelijks maagzuur (ook als ik alleen water dronk) en viel heel weinig af. Bij een maagband doen ze steeds een goedje inspuiten zodat de band strakker om je maag heen gaan zitten zodat de doorgang kleiner word...nou ik metkte er niets van, obesitascentrum was een uur rijden en ik moest elke week wel weer langs omdat er weer iets mis was...na 1 jaar was het zo erg geworden dat ik niets meer kon binnenhouden en constant pijn had....na een slikfoto zagen ze dat een stuk van mijn maag door die band heen was geslipt, ben toen weer geopereerd om de band eruit te halen Voor mij in ieder geval nooit meer een operatie ik ga gewoon gezond eten en blijven bewegen....ik weet dat niemand zomaar even zo iets drastisch laat doen, chapeau voor de dames die afgevallen zijn maar voor mij dus noooooit meer
even de andere kant van zo'n type operatie, mijn moeder is pas overleden aan slokdarmkanker, na een operatie aan de slokdarm (en dezelfde complicaties spelen dus ook bij een GB) alles was afgestorven en toen is de aorta gescheurd (pas een maand na de operatie!!!) Daarnaast hadden ze de operatie geeneens KUNNEN uitvoeren om haar leven te redden als ze eerder een GB had gehad (dan was er geen maag genoeg zeg maar) Dus dat is zeker iets wat ikzelf zou willen weten vooraf als je ooit slokdarmkanker krijgt (wat een grotere kans is als je langer gekampt het met overgewicht) kan je dus waarschijnlijk NIET geopereerd worden, misschien alleen met een stuk darm (en moet je dus aan een stoma) EN het gevaar dat je overlijd is dus zeker wel heel groot aanwezig, ik denk dat sommige mensen dat wel eens uit gemak vergeten, ik zou mijn kinderen dat denk ik niet bewust kunnen aandoen. Ik ben dus zelf van maat 52 naar weer maatje 44 gegaan (okay heeft me een paar jaar geduurd en een paar dieten voordat ik de goede had) en nu gaan we verder voor maatje 40. Ik zou mijn kindjes niet alleen willen laten als je het ook zo kunt verliezen (hoe moeilijk dat ook is hoor, ik heb het ook overwogen maar ik vond het te gevaarlijk)
hoi meid het valt hier reuze mee moet wel zeggen ik 3x in de week fitniss en 3x in de week zwem nog veel fiets en wandel laat me heel erg goed begelijden door mijn coach alles gaat super goed
Mijn vriend zit op dit moment in het traject voor een gastric bypass. Hij heeft al toestemming van de chirurg en internist. Nu moet hij 6 augustus naar de psych en als die ook toestemming geeft dan gaat hij verder met de voorlichting. Best spannend ook en ben ook heel benieuwd welke info we dan nog meer krijgen. Uiteraard al heel veel gelezen op internet hierover maar als je het uitgelegd krijgt is het vaak toch beter. Moet zeggen dat hij wel ruim 3 jaar getwijfeld heeft om zich hiervoor aan te melden en in die tussentijd meerdere pogingen heeft ondernomen. Blijkbaar heeft hij gewoon echt die steun in de rug nodig want zonder kan hij nog zo streng zijn qua eten en drinken meer dan 5 kilo in een half jaar is hij nog niet afgevallen. Al met al leuk om te lezen hoe positief jullie hierover zijn, en uiteraard houden we de risico's in gedachten maarja die waren er ook met mijn hernia operatie en die heb ik toch ook laten doen! (al was dat echt noodzakelijk en dit minder)
ik ben oprecht blij te lezen dat het bij de dames hier zo goed is gegaan... mijn moeder heeft namelijk ook een gbp gehad, en bij haar is het helemaal mis gegaan... ze kreeg lekkages --> buikvliesontstekeing... gevolg was dat ze levensbedreigend ziek werd... ze heeft weken op de intensive care gelegen, in coma en o.a. aan beademing en nierdialyse... het was heel heftig en zwaar, de artsen hebben vaak gedacht dat ze het niet zou redden... gelukkig is het goed gekomen na 3 maanden ziekenhuis, daarna nog revalideren enzo want ze kon niks meer... ondertussen voelt ze zich beter dan voor de operatie, ze is 70 kilo kwijt, maar als ze dit allemaal had geweten was ze er nooit aan begonnen...
Ik ken drie mensen wie deze operatie ook hebben gehad en ik vind de nazorg en (blijvende) ondersteuning schrikbarend slecht. Kennelijk wordt er te weinig gedaan aan het psychische aspect want geen van drieën hebben er een gezond eetpatroon aan over gehouden. Sterker nog: twee van de drie zijn weer terug bij af, zo niet zwaarder. Opereren is makkelijk hè... Het afvallen gaat ook redelijk vanzelf, maar gezond eten is minstens zo belangrijk!
Dat is mij eerlijk gezegd ook opgevallen. Ik ken ook iemand die een GB operatie heeft gehad, maar het psychische aspect heb ik haar niet over gehoord. Terwijl dat bij de meeste mensen het grootste probleem is. Dat zag je toen ik dat programma met Wendy van Dijk, die mensen die deelnamen gaven dat ook toe. Weten jullie wat trouwens het maximum is wat je kan afvallen? Zie hier 60/70 kilo staan, wow! Erg knap hoor.
denk dat de nazorg er aan ligt welke verzekering je hebt, ik heb een hele goeie voor en na zorg gehad (en nog steeds) moet elke 3 weken een hele ochtend en dan heb we gesprek met dieetiste, bewegins deskundige en psyg, dus ik vind dat ik een goeie begeleiding heb
Je bent een succesverhaal als je 25% van je overgewicht blijvend verliest op langer termijn. Vaak wordt dit overschreden, maar resultaten over zeer lange termijn zijn er nog niet echt.. en daarbij zijn de resultaten op langere termijn (jaartje of 4) wisselend. Mensen stellen vaak hun doel bij, maar zijn toch wel teleurgesteld wanneer ze "te weinig" afvallen terwijl het volgens het slotervaart bij 25% het uiteindelijke doel is. Moet wel zeggen: ik nam ook geen genoegen met 25% gewichtsverlies van het overgewicht, zit nu op 100%. Had wel de angst af te blijven vallen, wat gelukkig niet is gebeurd. Op de een op andere dag ben ik gestabiliseerd. nazorg is niet in de verzekering geregeld, maar vaak via het zkh waar dat je geholpen bent. Veel ziekenhuizen hebben natrajecten gehad via de obesitas kliniek, nu komen ze daar van terug en starten zij zelf een traject.
Ik heb sinds 2 juli een gastric sleeve.Ik wou geen gastric bypass. Mijn prioriteit was niet slank worden maar gezonder zijn. Ben tot nu toe 20 kilo afgevallen(in 1 maand) dus ben er erg tevreden over. Mijn bloeddruk is weer goed en ik hoef geen bloeddrukverlagers meer te slikken en mijn astma is nu al stabiel en ik fiets zo 15-20km zonder dat ik mijn inhaler nodig heb.Had het veel eerder moeten doen. En het verschil van anderhalf jaar geleden en nu....haal de foto dadelijk wel weg.:
Ik heb net als Nessy ook een sleeve, wilde ook geen GBP. Ik ben er ook ontzettend blij mee. Ik ben er 50 kg mee afgevallen, nu is het wel oppassen met wat ik eet want het is echt een hulpmiddel. Gezond eten en bewegen is een must. Veel succes iedereen. Op wlsinfo.nl of zoiets is ook veel informatie te vinden, ook een forum waar ik destijds veel aan heb gehad.
Zooooo wat een verschil al. Heb laatst fotos van mezelf bekeken en daar werd ik echt niet blij van. Of iedergeval ben blij met hoe ik er nu uit zie hoor maar niet met waar ik vandaan kom pff hoe heb ik dat zover kunnen laten komen is dan wat ik denk. Zit nu op -54 kg en wil de -60 halen dus dat is mijn streven. Alles wat er daarna af gaat is een extra kadootje denk ik dan maar Moet er nu echt voor werken hoor en dat was de eerste paar maanden niet zo. Toen ging het vanzelf.
@bernadett: ja ze zeggen dat de eerste kilo's inderdaad vanzelf gaan maar voor de rest moet je werken