onderhandelen over hypotheekrente, kan dat?

Discussion in 'De lounge' started by Mamishka, Aug 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamishka

Mamishka Bekend lid

May 20, 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze hypotheekrente vaste periode is afgelopen en nu hebben wij een aanbieding gekregen van de bank wat gunstiger is omdat de rente 4,4 procent was toen we het 10 jaar geleden afsloten en het nu 3 procent is (10 jaar vast)

Nu is het alleen zo dat onze hypotheek uit 2 delen bestaat....we hebben namelijk de oude hupotheek meegenomen toen wij een groter huis kochten....dus de hypotheek bestaat uit twee spaarhypotheken met ieder een waarde van 100.000 euro.

Een deel heeft een rente van 4,4 procent en die is nu dus afgelopen
    Een deel heeft een rente van 5,6 procent en die loopt pas over 3 jaar af

Nu is mijn vraag is er ook de mogelijkheid om te vragen aan de bank of zij ook iets willen doen aan die hogere rente die pas ooffixieel over 3 jaar afloopt?

Ik ben namelijk ook aan het rondkijken of overstappen gunstiger is voor ons....doen banken dat of heb ik daar helemaal geen kans op?

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Kijk maar eerst of het wel zo gunstig is om een lage rente te nemen. Je hebt een spaarhypotheek waarbij de polis gekoppeld is en je waarschijnlijk dezelfde rente krijgt als je hypotheekrente.
    Hoe lager de hypotheekrente, hoe meer je moet inleggen op je polis.

Qua onderhandelen, ik weet alleen dat het bij R.abobank niet meer toegestaan is. Dit omdat hetzelfde soort tarief voor iedereen moet gelden (dus nieuwe klant of bij renteverlenging)

3. Mamishka

Mamishka Bekend lid

May 20, 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Koala! Daar had ik nog niet bij stil gestaan

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Wij betalen ook een hoge rente 5.9 procent maar krijgen daardoor ook veel rente bij de spaarpolis. Doordat we veel rente betalen hoeven we minder in te leggen en krijgen we meer terug van de belastingdienst..

5. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik heb me er ook weleens in verdiept en ik las toen over rentemiddeling. Dit zou je kunnen aanvragen wanneer je al grotendeels door je vaste periode heen zit.
    Nu weet ik niet of ze dit al doen bij een looptijd van nog 3 jaar, maar wie weet.

6. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik ben daarentegen ook wel benieuwd of overstappen mogelijk is bij banken zonder hoge boete. Komt het weleens voor dat de bank die jou hypotheek overneemt de boete overneemt of zoiets kan regelen, net zoals bij een energiemaatschappij?( zal wel niet, is te mooi om waar te zijn , maar wie weet) ??

7. koala28

koala28 Niet meer actief

De boete wordt dan meestal meegefinancierd. Maar een andere verstrekker gaat dit niet op zich nemen.
    Bij het oversluiten moet je een goeie oversluitberekening laten maken. Er komen allerlei kosten kijken bij het oversluiten die het soms heel erg onaantrekkelijk maken.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Er zijn maar enkele verstrekkers die dit doen en dan ook nog eens onder bepaalde voorwaarden.

9. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ok wij hebben een paar jaar geleden de foute keuze gemaakt om onze hypotheek voor een lange tijd vast te zetten. We dachten verstandig te doen aan zekerheid. Dachten toen al dat de rente laag was, 5,25%, maar is nu toch weer een stuk lager. Dat weet je ook niet van tevoren.
    Nu zitten we nog aan een lange periode vast, als we daar vanaf willen moeten we 15000 betalen. Ookal zouden we het mee mogen financieren, ik denk niet dat overstappen dan winst zal opleveren. ( door het rente aftrek van de belastingdienstverhaal) Of zou het dan zelfs nog voordelig zijn?? Om uit te zoeken wat nu voordeliger is ,is toch wat ingewikkeld.

Als ik ts was dan zou ik eens nagaan of de rente omlaag brengen voordeliger uit is ten opzichte van de aftrek van de belastingdienst.
    Indien dit voordeliger uit zou vallen, dan zou ts kunnen nagaan of haar bank doet aan rentemiddeling.
    Omdat wij nog een lange rentevaste periode hebben hoefden wij helaas niet op rentemiddeling te rekenen.Ze weten van de bank dat je dan toch geen kant op kan, behalve je huis verkopen.

10. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Ik weet wel zeker dat een hogere rente in dit geval gunstiger is dan oversluiten met boete.

11. koala28

koala28 Niet meer actief

Je kunt zelf al globale berekeningen maken op internet of het verstandig is. Via berekenhet.nl kunt globaal oversluiten berekenen.
    Wat ik al aangaf in mijn eerdere stukje: TS heeft spaarhypotheken. Je moet daar dus heel goed opletten dat als je kiest voor een lage hypotheekrente dat dan ook de inleg voor je spaargedeelte omhoog schiet. Zeker als je al een tijdje aan het opbouwen bent, kan dat veel schelen. Bij een rentevoorstel kan de verstrekker ook voor je berekenen of het wel gunstig is.
    Er zijn zelfs mensen die bewust een hogere rente nemen op de hypotheek zodat ze niet veel hoeven in te leggen. Zeker mensen die al 20 jaar inleggen/sparen.

Of jij een foute keuze hebt gemaakt kan ik niet beoordelen. Ik weet niet wat voor hypotheek je hebt. Als je een spaarhypotheek hebt is het helemaal niet zo'n verkeerde keuze geweest.

12. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Wij hebben een hypotheek van zeg maar 175 000, waarvan de helft spaar en de andere helft aflosvrij. Maandelijks betalen we zo'n 875 bruto. Netto ongeveer rond de 675 dacht ik..
    Deze hypotheek hebben we nu sinds 5 jaar.
    Bedankt voor de tip, ga vanavond eens op die site kijken.

13. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    kijk maar, en als je er niet uit komt pb me maar. Ik wil je wel helpen.

Share This Page