Op dit moment ben ik helemaal niet gastvrij en sluit ik mezelf het liefst op in mijn eigen huis. Maar in niet-zwangere toestand zijn familie of vrienden altijd wel welkom. Er is altijd wel wat lekkers in huis en anders haal ik even iets voor bij de koffie. Maar ik heb ook momenten dat ik niet zo gastvrij ben. Ik werk namelijk ook een x aantal uur vanuit thuis en als mensen dan voor de deur staan geef ik dat wel aan. Ze mogen dan best binnen komen, maar ik kruip wel achter mijn laptop omdat ik simpelweg gewoon moet werken, dus erg gezellig ben ik dan niet.
Nog even een toevoeging: Als er een goede vriendin langskomt en ik moet die badkamer schoonmaken dan doe ik dat gewoon en laat ik ze erbij zitten. Gaat best goed hoor
Ik ben niet zo gastvrij. Ja als ik het vooraf weet wel dan haal ik genoeg in huis. Nu woon ik in de stad maar ik heb 18 jaar in een dorp gewoond. Waar men via de achterdeur binnen kwam. Toen vond ik het niet zo erg maar nu met het drukke leven wel.
Ik ben opgegroeid met een hele andere (meer Zuid-Europese) definitie van gastvrijheid. Aangekondigd bezoek vond mijn moeder zelfs al een teken van ongastvrij. Bij ons stond de deur gewoon altijd open en men kwam te pas en te onpas op bezoek. Je besliste op de avond zelf waar je op bezoek ging, en als je ergens dan kwam zorgde de gastvrouw ook nog voor een spontane tafel vol met eten alszijnde 'hapjes'. Bij ons is dit nu zo in een redelijk afgezwakte vorm. Familie en vrienden komen vaak spontaan, maar bellen meestal wel voordat ze vertrekken. Als we ergens langer dan een kop koffie willen blijven bellen we wel een paar uur vooraf of dat uitkomt. Dat vind ik zelf ook veel prettiger.
Bij mij ligt het er bij nader inzien ook wel erg aan wie het is. Heb een schoonzus die het altijd presteert om net voor etenstijd, als de kinderen chagrijnig zijn en ik bijna moet gaan werken binnen te vallen. Vervolgens doet ze net of ze niet verwacht had dat ze mocht blijven eten, schranst mee en gaat onder het eten al haar persoonlijke problemen uitgebreid bespreken.. Laatste keer was een veelbetekenende blik richting mijn man genoeg om haar subtiel de deur uit te werken ‘omdat de kinderen nogal overprikkeld waren’. Als een vriendin van me of een leuke schoonzus binnenvalt vind dat over het algemeen juist wel leuk al moet ik wel altijd even schakelen.. Wel irritant toen we pas aan het verhuizen waren dat iedereen dan ineens ongevraagd en onaangekondigd je huis komt kijken terwijl je zelf kei druk bent met klussen. En dan met 5 kinderen komen die tegen net geverfde kozijnen lopen en dingen beschadigen enzo Heel leuk die belangstelling hoor maar bel of app dan even wanneer er tijd is om even rond te kijken denk ik dan..
Ik denk dat wij redelijk gastvrij zijn. Als we eters krijgen maak ik het graag iedereen naar de zin. Vraag ook vaak van te voren wat ze willen drinken en haal dat in huis. Ook heb ik niet graag te weinig. Mn man let goed op lege glazen. Ik bak graag een verse cake of taartje voor koffiedrinkers. Meerijden ergens heen, ook vrijwel nooit een probleem. Maar rond bedtijd wordt dat anders... Wij gaan redelijk vroeg slapen want de wekker gaat hier 5:30 doordeweeks. Niet iedereen heeft dat door waardoor je soms aan moet geven dat het bijna bedtijd is. Dat is wel eens lullig. Maar ik heb echt mn slaap nodig (chronische pijnklachten wat energie vreet) dus als mensen ver na tienen nog blijven zitten geef ik het wel aan. Mn zwager daarentegen zegt het gerust dat hij geen zin in visite heeft als dat zo is. Daar zullen we nooit onverwacht heen gaan. Maar ook "op afspraak" is het wel problematisch om. binnen te komen. Maar goed, iedereen is anders denk ik dan. (Is wel heel eerlijk en je zit je niet op te vreten omdat je visite hebt terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt)
Maar dat hangt ook wel van de rest van je week af soms. Als ik de hele week moet werken en alleen die ene middag heb om de badkamer te soppen, dan moet dat gewoon gebeuren. Ik zit dan echt niet gezellig koffie te drinken als ik weet dat dat betekent dat ik dat dan de dag erna na m’n werk nog moet gaan doen of zo. Ik vind het dan ook vooral heel irritant als mensen daar zelf niet even rekening mee houden. Bel dan even.