Ik ben 20 weken zwanger en heb eigenlijk al een hele tijd (2 maanden) dat ik regelmatig dizzy word, misselijk en tegen flauwvallen aanzit als ik stil sta (lopen gaat beter en zitten ook), ik weet het aan lage bloedsuiker en als ik dan 2 druivensuikers nam en even ging zitten ging het weer prima maar dat helpt sinds kort niet meer. In het begin was het af en toe maar nu is het elke dag. Mijn bloeddruk is goed, ik had vorige week wel hoge bloedsuiker van 8,1 en ga daar vanmiddag voor terug om opnieuw te laten prikken. Mijn ijzer is ook vrij laag (38 bij aanvang zwangerschap), hemoglobine is wel in orde maar ik slik al sinds maanden zwanger vitaal van het Kruidvat waar ook 16mg ijzer in zit. Dat lijkt me toch voldoende? Of moet ik extra ijzer gaan slikken? Als ik iets eet gaat het even goed maar dat duurt niet lang. Eigenlijk heb ik bijna constant het gevoel dat ik 'even moet zitten of liggen want ik voel me niet zo lekker'. Heel vervelend. Iemand ervaring?
Ik zou toch eens wat uitgebreider bloedonderzoek laten doen bij de huisarts. En dan ook je B en D vitamines meenemen. Tekorten B/D kunnen een heel scala aan klachten geven, daar zou het dus best in kunnen zitten.
Ik had het ook, maar mijn bloeddruk viel af en toe naar beneden. Wanneer had je de laatste controle daarvan? Het is typisch iets voor 20-24 weken. Zeker als ik even ontspannen was, werd het best wel laag. Als het dan bij de VK gemeten werd, dan was het nog wel redelijk, maar dat is hier 5 minuten fietsen en 2 trappen op. Plus wat spanning voor zo'n afspraak. Maar thuis gemeten (met meter van schoonmoeder) was het zo 20 punten lager. Bij de tweede was het nog erger en was de laagste score 80/55 met 24 weken bij de VK, maar toen voelde ik me ook echt niet zo grappig, gelukkig ging het daarna weer rustig omhoog. Dat het bij jou nu erger wordt, is precies die periode dat die bloeddruk meestal ook lager wordt, dus ik zou dat ook even navragen..
zou het met je vk overleggen waar het aan ligt. als het aan je ijzer ligt kun je beter om injecties vragen. dat werkt veel beter dan tabletjes die eigenlijk niet eens goed opgenomen worden.
Zwangerschapsvitaminen van het kruidvat bevatten voornamelijk synthetische vitaminen/mineralen en goedkope vormen van vit/min, die helaas vaak helemaal niet of veel minder opneembaar zijn. Als je ijzer laag is kan je het beste een floradix kuur doen, je merkt dat vaak al snel verschil, je kunt floradix bij de tuinen kopen (in tablet of in vloeibare vorm). Verder zou ik ook écht aanraden om een goede multivitamine te nemen, bijvoorbeeld van Solgar, of Vitals, die zijn wat duurder, maar vaak voel je je na 1 potje al een stuk beter. Extra magnesium en gezonde vetten zijn ook altijd heel erg belangrijk tijdens een zwangerschap. De meeste vrouwen hebben voordat ze zwanger worden al grote tekorten wat vitaminen/mineralen betreft en vaak ga je dat merken als je zwanger wordt, omdat je kindje veel nodig heeft van jouw voorraad. Investeer in je lichaam, want zonder kom je echt niet ver!
Klinkt mij het meest in de oren als een probleem met de bloeddruk. zeker rond deze termijn is de bloeddruk vaak laag. Dit kan die klachten geven bij langer staan of bijvoorbeeld snel opstaan. Gaan zitten verlicht de klachten weer. Vraag de verloskundige wat je bloeddruk is. Is die goed, maar wat laag, is het aannemelijk dat de bloeddruk soms toch echt net iets te laag wordt. Niets om je zorgen over te makem voor de baby. Naarmate de zwangerschap vordert zal dit weer beter worden.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn bloedruk is altijd goed.. Suiker ook nu. Ik heb het besproken en volgens de vk schommelt de bloeddruk door zwangerschapshormonen en dergelijken, is niks ergs aan en ook weinig aan te doen. Ze dacht niet dat het aan mn ijzer lag omdat die wel laag is maar niets schokkends. Dus met andere woorden, regelmatig eten, drinken en verder rustig aan wanneer nodig.
Eventueel helpt het om vruchtensap te drinken bij de maaltijd, zodat je lijf het ijzer nog beter opneemt. En wat mij erg helpt is een aantal keer per dag een kleine maaltijd eten ipv 3x een hoofdmaaltijd. Dat voorkomt pieken en dalen en daarmee vaak ook dat brakke gevoel. En tot slot: veel slapen en veel water drinken.
Ja dat zei de vk ook dus ik probeer inderdaad veel kleine beetjes te eten en ook minder snelle koolhydraten.
Met dit warme weer nam ik vaak wat extra zout. Even een handje pinda's of een soepje. Dat hielp wel om wat extra vocht binnen te krijgen. Dan stijgt je bloeddruk ook weer. Of je benen aanspannen als je erg last hebt, dan stijgt er meer bloed naar boven. Werkte vooral in de rij bij de kassa goed..