Die hebben alle kindjes al vanuit het kdv. Was dat niet zo geweest had ik ook echt zijn jas niet op de kapstok gehangen daar.
OMG...moet er niet aan denken. Mijn zoon heeft zo'n gigantische bos met krullen. Ga toch eens kijken voor een luizenzak voor op het KDV. Zijn jasje leeg ik nu toch altijd al in zijn mandje ipv naast de andere jassen te hangen
ter preventie deze spray gebruiken Nadat mijn dochter ook luizen had, heb ik haar behandeld en op internet zitten lezen wat je kon doen om het tegen te gaan Toen kwam ik deze spray tegen met goede revieuws Ik gebruik hem nu bij mijn dochter ook, zodra ze een briefje meekrijgen dat er luizen op school zijn, spray ik dr iedere dag en tot nu toe nog geen luizen meer gehad terwijl er voor de kerstvakantie nog een uitbraak was
Bah, moet er niet aan denken dat mijn dochter ze krijgt. Denk dat het ook erg moeilijk wordt met haar haar. Ze heeft kleine kroeskrulletjes, en dat kamt al zo vreselijk rot. Heb trouwens ook wel eens gehoord dat luizen niet op kroeshaar zitten, weet iemand of dit waar is?
Goed dat je het KDV hebt gebeld! Er zijn helaas genoeg moeders die dat niet doen, met als gevolg dat er nóg meer kindjes luizen krijgen. Ja, ik weet dat sommigen zich kapot schamen en denken dat men dan denkt dat je je kind niet vaak genoeg wast, maar het tegendeel is waar! Luizen zitten niet graag op een vies hoofd!
Ook hier een luizenbende op visite gehad. Het duurde een tijd voordat alles weg was. Ik gebruikte na het wassen van alle spullen ook TeaTree olie (ook in de auto en bank, etc). Het stinkt maar de beestjes gaan dan echt weg. Succes ermee!
helaas meid...ik ken een meisje met kroeshaar en die heeft er juist vaak last van... Dat kan natuurlijk toeval zijn, dat ze ze vaak heeft
Tja ik werk er ook dus weet wat het voor drama altijd is en wat mijn collega's nu allemaal aan extra werk hebben gehad. Gelukkig ben ik in de mogelijkheid om deze week thuis te blijven zodat we niemand besmetten. Tot nu toe zijn we de enige met luizen. Hoe zit dat met eitjes en neten enzo? Als ik bij Luc kijk zitten ze niet dicht op de hoofdhuid waardoor ik ervan uitga dat ze al ouder moeten zijn. Ook las ik dat als dit het geval is je ervan uit kan gaan dat alles dood is. Weet iemand hoe dit zit? Nogmaals bedankt voor jullie tips. Hopelijk krijgen jullie hier geen last van want het is geen aanrader voor je humeur kan ik je vertellen.
Brrrr ik krijg ook acuut weer jeuk. Wat we hier deden: * dagelijks stofzuigen * dagelijks beddegoed en kleding in de was (op 60 graden minstens!) * knuffels, kussentjes e.d. 2 weken in afgesloten plastic zakken * alles wat niet op 60 graden in de was kan: 24 uur in de diepvries leggen * en vooral: kammen, kammen en nog eens kammen!!! Als je goed kamt, liefst dagelijks 2x, tot je minstens een week geen enkele nieuwe luis meer gezien hebt, dan krijg je het eronder. Zelfs zonder dure middeltjes. Die middelen doden namelijk geen van allen 100% van de luizen (de luizen zijn voor veel dingen inmiddels resistent) en de neten al helemaal niet. Een jong luisje legt pas na ongeveer 5 dagen zelf eitjes (= neten), dus bij dagelijks grondig kammen vang je die jonkies voordat ze zich voortplanten. En zo doorbreek je dan de cyclus. En natuurlijk ook als je neten ziet en die eruit haalt. Ik heb het zelf de laatste keer ook zonder shampoos/lotions e.d. gedaan omdat ik toen zwanger was. Is prima gelukt, al werd ik wel dood- en doodmoe van al het gestofzuig en het wassen. Tips voor het kammen: * ik weet niet of je jongens of meisjes hebt, maar ik haalde bij mijn jongens direct de tondeuse over de koppies. Standje 5 mm ofzo. Dat haar groeit wel weer aan en het scheelt enooorrrrm veel tijd met kammen... * bakje met half warm water, half keukenazijn, daar de haren mee natmaken en +/- 10 minuten laten inwerken. Daarna kammen. De lijm waarmee de neten vastzitten laat dan makkelijker los. * sommigen zweren bij eerst een lading cremespoeling in het haar voor het kammen, ik deed het liever zonder. Ik zag door de cremespoeling het bos niet meer zeg maar * een neet die meer dan een halve cm van de hoofdhuid af zit, is hoogstwaarschijnlijk al leeg. Geen ramp dus als je die er niet uit krijgt. (Luizen leggen de eitjes zo dicht mogelijk bij de hoofdhuid. De eitjes komen na 2 weken uit. Hoofdhaar groeit ongeveer een cm per maand. Dus na 2 weken = een halve cm van de hoofdhuid af = lege neet.) * neten wegkammen lukte mij nooit. Ze van de haar af ritsen tussen 2 nagels wel. Daarna in de gootsteen gooien en doorspoelen. * gevangen luizen plette ik altijd nog even met mijn nagel voor ik ze wegspoelde. Dood is dood he Kammetje: vaak wordt de Nisska kam aangeraden. Ik heb er wel eentje, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid door de dikke haren van mijn kinderen (en mij). Ik kam dus met van die simpele goedkope witte plastic luizenkammetjes van de drogist. Wit omdat je daar de luizen goed tegen ziet afsteken. Na het kammen even uitkoken, of met heet water en zeepsop afschrobben. Pas dan gebruiken voor het volgende 'slachtoffer'. En ik hou een vergrootglas bij de hand want ik ging omdat ik er zo van griezelde, elke huidschilfer voor een luis aanzien . Neuroot die ik ben, haha. Hoewel het eigenlijk heel simpel is: als je het zo uit de haren kunt schudden is het geen neet, maar een zandkorrel (neten zitten muurvast). En als het tegen het kammetje aan lijkt te springen (die kammetjes zijn statisch nl.) dan is het geen luis maar een huidschilfer, want luizen kunnen NIET springen. Zo, een heel verhaal. Ik heb niet het hele topic gelezen, misschien schrijf ik dubbele dingen. Hopelijk heb je er wat aan. En sterkte met die krengetjes!!!
Oja, toch nog wat vergeten: denk ook aan de gymspullen, haarstiekjes en speldjes e.d. (in de vriezer!), luizenzakken mee naar school, thuis de jassen apart allemaal in een plastic zak.
En de bekleding van de autostoeltjes natuurlijk! Ook die kan in de vriezer want die mag niet op 60 graden in de was. Wij deden daarna zolang de luizenplaag duurde, een plastic zak omgekeerd over het hoofdeinde van de stoeltjes heen. Dan hoefden ze niet elke keer dat we auto gereden hadden opnieuw in de vriezer.
Zo Tink bedankt voor je uitleg. Zo te zien een echte ervaringsdeskundige. Ik heb alleen een zoontje en was ook geneigd om de tondeuze erover te halen, maar kan dat niet zelf en denk dat de kapper er ook niet op zit te wachten. Ik heb trouwens toen ik de luizen ontdekte meteen met lotion behandelt en toen meteen alle levende ( oke inmiddels dode) vrienden eruit gekamd. Alle dingetjes die ik nu nog zie zitten ( eitjes, neten weet het niet) zitten niet op de hoofdhuid maar echt een stukje daarboven. Wat denk jij hebben we het dan nu redelijk onder controle?
Ik zou persoonlijk pas durven praten over 'onder controle' als ik meer dan een week al kammend geen levende beesten meer tegen was gekomen. En als de aanwezige neten ver genoeg van de hoofdhuid af zitten dus. Niet te snel stoppen dus, ik heb elke keer echt minstens 2 weken 2x per dag door gekamd. Het is een kloteklus, zeker met meer kinderen (wij hadden er toen 3, inmiddels 4) maar het moet echt even... Daarna ging ik over tot 1x per dag, weer een weekje later om de paar dagen toch nog even controleren. Zit je zoon op school trouwens? Dan school ook informeren en een extra luizencontrole laten doen. Het kan soms echt tijden blijven 'rondzingen' in een klas... Ervaringsdeskundige, jep, 2x een besmetting gehad hier. En ik hoop het nooooooooooooooooit meer mee te maken! Ik heb écht geen smetvrees, maar toen had ik dat wel. Brrrrrrr. Ik krijg ook meteen weer jeuk op mijn hoofd als ik er iets over lees Kill en attack!
Oja, heb je wel een tondeuse? Misschien dat iemand anders het voor je wil doen? (Is echt niet moeilijk trouwens.)