GBP een hype?

Discussie in 'De lounge' gestart door luca75, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant

Weet je het afvallen is het makkelijke gedeelte. Het is afhouden is veel moeilijker. Dit vanwege meerdere redenen. Ik heb het meerdere malen gedaan.
    Als het zo makkelijk was was de gpb/sleeve gebeuren er helemaal niet.

Maar ik snap jou ook wel hoor jij bent iemand die heel erg met eten en je lichaam bezig bent. Ik bewonder dat.
    Echt super knap van je dat je er voor 110 procent voor gaat om je doel te bereiken en om daar te blijven.

2. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Nja goed, hele korte evoluatie van het laatste stuk... de sport die je gedaan hebt is geen sport om vet te verbranden... je hartslag is daarbij te hoog, wat veroorzaakt dat je idd minimaal verbrand(zials je gemerkt hebt) daarnaast vraag ik me srs af wat je dieet naast de sport dan was? (Srs interesse)

En wat mag de reden zijn dat je niet verder zult komen dan 15 tot 20kg? Of duurt dat gewoon te lang (no offense intended) Want persoonlijk heb ik (om hierbij te blijven qua voorbeelden) de obese kandidaten stuk voor stuk meer zien afvallen in redelijk aanvaardbare tijd....

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Wat zou dan wel een goede sport zijn? Ik dacht juist dat fietsen en wandelen voor een relatief lage of iig lagere hartslag zorgt?
    Tips zijn altijd welkom! :)

4. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38

Het eraf is idd moeilijk, en vereist een levensstijl wijziging.... van ongezond naar gezond. Bottemline komt het daar alleen op neer...
    Met een gbp is dat in mindere maten omdat snacks (na verloop van tijd) minder gevolgen heeft dan wanneer je het zonder gbp gedaan hebt.
    In hoe verre dat "moelijk" is hangt af van je motivatie om voortaan slank/gezonder door het leven te gaan.
    Daarnaast praat ik dan wel over "goed" afvallen, met dus 0.5kg max per week... en geen crash, want daarbij is het niet moeilijk, maar gewoonweg onmogelijk om achteraf op gewicht te blijven.

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    oja en dat gezwets hier over littekens en hangtetten na een gbp dat dat allemaal heel erg is ja tuurlijk, maar denken jullie dat mijn tetten nog strak rond en cup d zijn? ik denk als je mijn hangende vel weg zou halen ik een cup a overhoud. dus het verval en littekens etc is bij allebei ook net zo erg. maar goed das mn eigen schuld want dat heb ik er ooit zelf naar gemaakt.

gelukkig kan je tegenwoordig nieuwe tetten kopen haha

6. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Wandelen en fietsen gaan wel idd, maar zijn wel gewennings"sporten", en erg afhankelijk van de aaneengesloten duur ervan... een 15min lopen is gezellig maar ook al doe je dat een paar keer per dag dan heb je er vrij weinig aan... en niet lullig bedoeld, maar gezien de 1.5kg in 6mnd in geval van flap..... zat daar wss de knoop! (Of in voeding)
    Eveneens hetzelfde voor fietsen... voor beide geld ook variatie natuurlijk om het lichaam weer te prikkelen.

Maar had het hoofd zakelijk over het waterpolo, dat is een sport die idd zoals ze zelf ook aangeeft een te hoge hartslag bewerkstelligd waardoor er niet of nauwelijks ververbranding plaats zal vinden.

En natuurlijk, ja, dan snap ik dan dat iemand op een gegeven moment gefrustreert raakt als je denkt keihard eraan te werken maar uiteindelijk met de verkeerde tools, of een verkeerde behandeling van de juiste tools.
    Neem een PT in de arm raad ik dan aan... al is het maar om je aanvankelijk op weg te helpen, of slechts eens per maand als controle bvb ;)

7. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Weet niet of het al genoemd is maar vond dit programma bijzonder interessant: Dilemma kijk je op npo.nl

Wel of geen operatie? Meerdere mensen komen aan het woord.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik had het over een korte termijn oplossing. Ik lees hier dat als je niet binnen korte tijd je eet- en beweegpatroon aanpast, je gbp geen effect heeft. Gbp helpt dus alleen om je te beperken te eten in het begin. Je pakt de oorzaak verder ook niet aan (lichamelijk of psychisch). Op de lange termijn komt het dus alsnog aan op volhouden. Wat biedt een gbp nou dat wilskracht niet biedt?

Ik zou het willen omdraaien: pas als de oorzaak is aangepakt kijken naar operaties.

9. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!

Hihi "tetten"... Ik zie je al lopen in een tetten winkel :p Die zijn mooi die wil ik haha...

Ontopic: Ik werk in een voedingsmiddelenfabriek, een collega van me valt ook snel af vanwege een gbp maar hij eet nog steeds handjes vol product wat eigenlijk niet kan.

10. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik weet niet hoevaak ze aan die taart en friet zit, maar is het een vereiste om na een GBP alleen nog maar groenvoer te eten of mag een mens ook nog eens genieten van een "zondiging"

Het dikgedrukte klinkt iig nogal veroordelend.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tja de anti GBP chickies hier vinden dat als je zo'n operatie hebt gehad je dus eigenlijk als een konijn de hele dag aan de wortelen mag.

Want ja als je een GBP hebt gehad is het echt zoooo not done om een keer een stukje taart of een chipje of een snoepje te nemen.

Veronderstel zeg dat je dat doen. Schande! ;)

Je bent natuurlijk al zwak dat je voor een operatie bent gegaan dus dan ben je ook te zwak om dat ene snoepje niet meer te weerstaan. ;)

* sarcasm off *

12. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    ***Laat ik voorop zeggen dat ik de slagen van de zweep ken van de gbp. En ik ken ook de aller slechtste voorbeelden met een gbp. ik ben niet het ideale voorbeeld, maar de gbp heeft mij wel geholpen. Een gezond verstand en een goede wil is en blijft belangrijk. ***

Tja het woord 'hype;'. ja een beetje... maar meer omdat de nazorg verslechterd. Ik ben nu ruim 5jr verder en de lijnen met de ziekenhuizen en artsen worden langer en langer met al die casemanagers. In dat opzicht ben ik er minder blij mee dat het zo'n booming business word.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik gun het een ander net zo erg als dat ik het mijzelf heb gegund. Ik kwam van 131kg af en woog uiteindelijk 72kg. nu nog maar 62 maar dat komt door mijn ziekte. en ben nu aan het knokken voor kilo's er terug aan te eten en niet verder af te vallen.
    Maar doordat ik een zeer slechte ervaring heb met nazorg, heb ik deze persoonlijke mening gevormd. Daarbij heb ik zelf ervaren dat als ik op controle kwam, en er mensen in de wachtkamer zaten die nog op de wachtlijst moesten, dat ze met elkaar aan het uitwisselen waren hoe dat ze het makkelijkste nog chocolade en mcdonalds kunnen eten etc. "ja joh, milkshake is lekker vloeibaar en kan nog steeds' werd er dan gezegd.

Later liepen ze de kamer bij de arts uit met een akkoord voor de operatie..... tjaa........... i rest my case. Er zijn altijd rotte appels die het beeld verzieken voor de mensen die het keihard nodig hebben. Natuurlijk eet ik ook nog wel friet, shoarma of ga ik uiteten. Mag toch of niet dan? Mensen moeten het voor zichzelf weten, eerlijkheid duurt het langste. Die mensen die zichzelf belazeren (zoals ik hierboven heb genoemd) komen zichzelf echt wel tegen. Iets met karma.

13. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    En toch denk ik dat de meeste slanke dames hier gezonder eten dat de dames met.overgewicht. (ff voor het beeld ik ben op het moment 25 kilo verwijderd van een gezond.bmi)
    Als ik kijk om me heen naar de dames met een gezo d gewicht is het een feit dat ze vaker ongezonde snacks afslaan, gezonde snacks met net zoveel plezier eten en dus een andere mindset hebben.dan de meeste vrouwen met overgewicht.

Want waarom wordt gezond snoepen (ja een komkommer of tomaatjes, evt met yoghurt dip of iets ) bestempeld als groenvoer en konijneneten? Waarom wordt er gedacht dat ongezonde troep in je lijf pompen jezelf verwennen is, jezelf belonen, jezelf trakteren is?
    Is goed zijn voor je lichaam niet een Veel grotere beloning? !

14. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    #194 Jughi, 15 sep 2015
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
    Oh die opmerkingen over het al dan niet vergoeden van de GBP....... Die steken! Want sporten wordt hier als zaligmakend gezien.. Waarom zou ik dan meebetalen aan iemand die willens en wetens op latten gaat staan en met de gipsvlucht terug moet? Zelf laten betalen?
    Al die mensen met longkanker,die roken, zelf het complete traject laten betalen?
    Oh, laatst was er een artikel dat leukemie bij kinderen voor kan komen door de eetgewoonten van de moeder tijdens de zwangerschap.. Zelf laten betalen?
    Mensen die zelfstandig afvallen, extreem huidoverschot hebben met bijbehorende klachten en een operatie vergoed krijgen.. Zelf laten betalen?
    Vallen tijdens het wandelen met je hond.. Is die knieoperatie dan mijn verantwoordelijkheid omdat jij een hond wil??
    Iets te hard rijden en een ongeluk krijgen.. Ook zelf betalen?

Etc etc etc.....
    Wat een onzin wordt er hier neergezet. Ik vind het oprecht ongelooflijk. Al vind je de mensen die een GBP krijgen lui en makkelijk. Wat denk je van al die zorgkosten later als de GBP niet plaatsvind? Gezondheidsklachten, uitkeringen, moeilijker te verzorgen als ze oud zijn..

40% schijnt terug te vallen, wordt er meerdere malen geschreven.. (Waar komen die cijfers vandaan?)Tegenover de 95 % die niet blijvend af weet te vallen op eigen kracht.. Maakt het toch een verrekte goed hulpmiddel!

Je raadt het misschien al, hier ook de trotse bezitter van een kiwi! (GBP)
    Slechte opvoeding, waardoor psychische problemen. Daarnaast traagwerkende schildklier en medicatie. Lukt het me om af te vallen? Ja! Blijvend? Nee! Ben denk wel 200 kilo afgevallen tot mijn 25ste..
    Uiteindelijk een jaar psychische hulp gezocht em gekregen.. En toch bleef het er niet af..

Het is, ook met GBP, een strijd voor het leven. Alleen nu een die ik wel kan winnen...

De hype in dit topic? Is de kortzichtigheid waarmee men op internet reageert tegenwoordig :)

15. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    ik deel je mening wel ja..

ik geef tegenwoordig weinig meer om taart chips of vette troep. at ik vroeger graag saucijzenbroodjes, donuts en appelflappen, tegenwoordig geniet ik echt veel meer van een lekkere salade met gerookte zalm of een heerlijke verse haring.
    punt1 omdat ik taart en ander ongezond voer nu vaak veel te zoet of te vet vind waardoor ik na 2 happen misselijk word
    punt 2 omdat ik weet dat als ik iets gezonds neem dit goed is voor me en ik me hierdoor lekker in vel voel.

en tuurlijk eet ik weleens iets slechts. ik had bv zaterdagavond zomaar ineens zin in paprikachips. had ik misschien al 3 maanden niet op. maar na een kwart zak had ik het ook wel weer gehad en nu heb ik er misschien wel weer 3 maanden geen zin in.

plus daarbij, hoe vaker je weer toegeeft aan de 1 koekje of 1 snoepje of 1 patatje... ach die tweede kan dan ook wel etc etc en ja dan sluipt het er weer in naar mijn idee.

16. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik deel je mening ook.

Toch als ik zie hoe makkelijk het is om tegenwoordig een gbp te krijgen dan denk ik dat er mensen zijn die het als een makkelijke uitweg zien ja. Zeker degenen die erna zich geen andere leefstijl aanmeten maar gaan proberen tot hoe ver ze kunnen gaan.

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het is toch groenvoer? Daar miszeg ik toch niets mee?

Het gaat mij er om dat mensen die een GBP hebben gehad gelijk beoordeelt worden als ze ipv dat stukje wortel wel kiezen voor een stukje taart. Ik bedoel, natuurlijk weet iedereen dat je beter voor die wortel kan kiezen maar waarom heeft iemand na zo'n operatie minder recht om voor dat stukje taart te kiezen? Voor mij ( ik spreek nu voor mijzelf ) is een stukje taart een verwennerij omdat ik het vrijwel niet meer gegeten heb die 1,5 jaar, het is voor mij dus heerlijk om een iniminie puntje te kunnen eten. Het zal voor mij altijd een verwennerij blijven. En nee ik eet dit nog steeds niet vaak ik kies nu ook vaak voor de gezonde keuze maar waarom word ik dan meteen bestempeld als zwak als ik wel voor dat stukje taart een keer kies? En waarom word er dan geroepen dat mensen het niet begrijpen dat je dat doet?

18. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0

Er zijn onderzoeken gedaan, waaruit blijkt dat juist de GBP een gedeelte van het echte probleem aanpakt.
    1. De hersenen van een obese persoon werken anders dan van een niet obese persoon. Bij een mri zie je andere en grotere plaatjes oplichten bij het zien van lekker eten bij een obese persoon.
    2. Het honger en het volzitten hormoon werkt minder goed bij een obese persoon. Waardoor je altijd hongergevoel hebt en nooit vol zit.
    3. Overgewicht kan in de genen zitten. Er zijn tweelingonderzoeken gedaan, waarbij de ene van de tweeling slank was en de ander dik. Dit waren eeneiige tweelingen. Blijkt dat door traumatische gebeurtenissen genen ingeschakeld kunnen worden waardoor je ineens de aanleg hebt dik te worden. Ze weten dat de genen aangezet kunnen worden. Maar ze hebben de uit-knop nog niet gevonden.

Het is dus op die gebieden juist geen symptoombestrijding...

19. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Oke... wacht ff.. laten we elkaar geen pussies noemen, en gewoon de beestjes bij hun naam noemen.
    Jahoor, iedereen mag een keer zondigen! Dat zondermeer...
    Maar geef toe... het is toch wel heeel krom als men redeneert van : ik heb een gbp dus kan ik nu gewoon lekker blijven snacken en bourgondisch genieten omdat ik nu toch niet aankom....
    En je kunt op je hakken gaan staan, er tegenin gaan... het mag allemaal... en nee... wss zulken zo te horen geen van de dames met een gbp hier zo zijn, maar degene die IK ken en waarvan ik verhalen hoor in mijn ongeving en van vrienden redeneren wel heel vaak zo!
    In eerste instantie willen ze er zelf iets aan gaan doen, gaan dan zgn heel hard sporten (maar verkeerde sporten en zonder begeleiding), pakken een crashdieet.... vallen een paar kg af, laten we het houden op10... vervolgens komt alles hun neus uit wanneer ze op een plateau belanden... vallen terug in het normale eetritme wat na een crash zorgt voor een jojo en toename van vetmassa... vervolgens steen en been klagen dat het bij hun niet lukt om 1 of andere reden (niet gek met totaal verkeerde aanpak!) Dan verder gaan zoeken.... in gaan zien dat juist afvallen heeeel lang en behoorlijk (zeker in het begin)zwaar gaat zijn... en dan in aanraking komen met een gbp... en geloof het of niet...
    De letterlijke dingen die IK gehoord heb van kennissen van, maar ook van mensen die de operatie zelf hebben ondergaan varieren van "nou, dat sporten hoef ik iig niet te doen", "nu kan ik praktisch alles eten... alleen mini dosis zonder aan te komen" en ga zo maar door!

Maar @de "gbp-chickies hier(om even in jullie benamingen te blijven, wat jammer is overigens)
    Ik zal nooit zeggen dat je/jullie lam/lui zijn of geen ruggegraat hebben zonder alle kanten vh herhaal te horen...
    Maar echt... na een gbp, idd... JA, probeer alsnog de taart etc af te slaan!
    Waarom?? Omdat je al erg weining tot je kunt nemen!
    Na een punt wss ook vol zit...
    En als dat te vaak zo gaat (o gezonder eten, niet perse taart) dan ga je uit eindelijk niet alleen tekorten creëren, maar ook van binnen vervetten... je cholesterol omhoog jagen.. etc etc...
    Dus ja... aub... let op met wat je eet. Op welke manier je ook bent afgevallen!

20. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Amen!

Deel Deze Pagina