Lang doorgaan met paardrijden (tijdens zwangerschap)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Yviev, 2 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yviev

    Yviev Fanatiek lid

    23 dec 2017
    3.015
    2.709
    113
    Vrouw
    Ik ben op dit moment 32 weken zwanger van onze 1e.
    Rij nu nog 4-5 keer per week paard 30-45 minuten.
    Ik hoor hele tegenstrijdige geluiden van mijn verloskundigen en kennissen.

    De een zegt dat ik de kans op moeilijkheden tijdens de bevalling wel vergroot door zo lang door te rijden.
    De ander zegt weer zolang het gaat en goed voelt geen probleem. Kindje ligt al netjes ingedaald voor het termijn.

    Zijn er meiden hier die ervaring hebben met lang(er) doorrijden en wat was de uitwerking ervan?
     
  2. Tess88

    Tess88 Actief lid

    4 mrt 2015
    374
    0
    16
    Ik heb gereden met de eerste zwangerschap tot 31 weken maar toen werd hij ook al geboren. (Had niets met elkaar te maken hoor) maar wilde wel doorgaan met de training totdat het lichamelijk niet meer lukte.
     
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier doorgereden tot 36 weken, een week later bevallen. Bij de vorige ook lang doorgereden trouwens.
    De vk raadde het alleen af omdat het nogal een wildebras is en ik de kans op vallen wat hoger schatte, maar zolang het lichamelijk nog ging raadde ze mij aan om lekker door te blijven rijden.
     
  4. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Het lijkt mij vooral een risico als je valt. Dat gaat met een redelijke vaart. Ik ben daarom gestopt met motorrijden... Vervolgens val ik dan met de fiets op mijn buik:eek: maar gelukkig heeft de baby daar geen schade van opgelopen.
    En denk wel dat het heel belangrijk is om naar je lichaam te luisteren en als je klachten krijgt te stoppen.
     
  5. Yviev

    Yviev Fanatiek lid

    23 dec 2017
    3.015
    2.709
    113
    Vrouw
    Ken toch inderdaad meerdere die lang door zijn gereden en voor de 38 weken zijn bevallen.
    Zal het met elkaar te maken hebben? En gaat de 1e bevalling echt zoveel moeizamer erdoor?

    @Kolibrie2 jeetje dat was dan wel echt even enorm schrikken!
     
  6. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ja, 6 uur aan ctg en meerdere echo's. Dat was wel even spannend.
     
  7. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik heb tot en met 30 weken doorgereden. Ik had wel een moeilijke bevalling (de uitdrijving duurde zeer lang, kind zat klem, ik had ook geen persweeën. Maar dit zou ik niet willen wijten aan het paardrijden, meer door een combinatie van ongelukkige omstandigheden. Ben trouwens na de UD bevallen.
    Als je veel paardrijdt kan dit zorgen voor sterke bekkenbodemspieren. Dit kan juist een groot voordeel zijn tijdens de bevalling, mits de spier op juiste wijze wordt gebruikt. Anders werkt het tegen je! Als je goede controle hebt over je bekkenbodemspier is er geen enkel probleem.
    Eerder stoppen met paardrijden maakt trouwens geen verschil uit voor je bekkenbodem, die spier blijft voorlopig wel sterk.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Ik begrijp niet dat je dit risico wilt nemen. Als je valt, een trap of duw krijgt kan je kind daar onherstelbaar schade door krijgen. Wat is nu belangrijker je kind of je hobby....

    Verder bestaat de kans op vroeggeboorte of lastige bevallingen door te strakke spieren.
     
  9. brisingr

    brisingr Lid

    1 nov 2016
    7
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik zou willen dat ik zolang kon doorrijden...
    Ik ben nu 20 weken maar na een paar rondjes draf en een rondje galop heb ik het echt wel gehad hoor.
    Mijn rug vind het zwaar en ik heb bij iedere pas het gevoel dat de baby enorm op mijn blaas drukt.
    Dus helaas.....kan ik niet zolang doorrijden
     
  10. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Je hoeft niet je leven on hold te zetten als je zwanger bent. Ik stapte ook gewoon op de fiets en in de auto, is ook potentieel gevaarlijk.
    Ben verder wel benieuwd naar een bron van je laatste twee beweringen.
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina